Lära trix hur då?
Jag håller på å tränar våran hund på olika freestyle trix, bara för att han tycker det är sååå super kul och att han behöver använda hjärnan + att det är sånt bra sätt att träna kontakten mellan hund å förare.
Men nu har vi kommit till ett problem.
Jag försöker lära honom slalom och åttan, men för att han ska göra övningarna måste jag hålla en godis framför honom. Hur ska jag få bort det?
Vid tex spinn så gjorde jag ju bara så att jag höjde handen stegvis tills jag gjorde rörselsen när jag stod rakt, men detta funkar inte vid slalom å åttan…
När jag hade kommit så långt att Ronja gick emellan den första "porten" med en liten handvisning. Så ställde jag henne på min vänstra sida, "särade" på benen och väntade ut henne, för att se om hon kände igen situationen. De är vanligt att dem inte gör det i början, men man får ha tålamod. Jag gjorde handrörelsen mindre och mindre, när man står så så kunde jag bara visa ena handen på andra sidan och hon gick igenom + klickan med massor beröm.
Man ska tänka på att inte använda hjälper för länge, för ju längre tid man använder dem, ju längre tid tar dem att träna bort. Så ska man använda sig av hjälper ska man komma ihåg att försöka ta bort den så snabbt som möjligt
Klickar ni?
#1 ja han är klickad, jag har provat det du beskriver man då går han upp i varv å blir totalt hopplös, hoppar å skäller och hittar på allt möjligt, han vill göra rätt men fattar inte XD
#2 Har du testat det i samband med att du tränat slalomet/åttan med handvisningen? Minska behovet av hjälp och upprepa upprepa upprepa så att hunden förstår direkt vad den ska göra för att få godis igen. Minska helt plötsligt så är sannolikheten större att han gör det han gjort hela tiden fram tills nu större än om man bara ställer sig helt plötsligt och väntar.
Alla minskningar av hjälpmedel måste ske på en nivå som hunden klarar. Du vill att hunden ska göra rätt istort sett varje gång, sen minska lite, hunden gör rätt istortsett varje gång, minska lite till… steg för steg alltså. Funkar inte det har du tagit ett för stort steg fram.
#3 det otroliga hände nyss, var ute å kissade honom på gården och innan vi gick in plocka jag fram några godisar och pekade mellan benen och han gick igenom genom att jag bara gjorde rörselsen :D
dock fattade han det inte sen när vi prova utan då fick jag hjälpa honom lite ;)
men han börjar kanske fatta tillslut iaf (a)
Nu kan han det, han kan 4 gånger på rad och sen få godis, nu ska vi bara sakta öka, dock skäller han sjukt mycket, jobbiga hund XP

#5 Sting kan också börja skälla när vi kör slalom. Hon blir så taggad! 
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
#6 samma här, han blir helt hyper typ, han älskar att träna XD