Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etiketterviltspårjaktapportering
Läst 5379 ggr
[Malin3033]
0

Viltspår VS Spår

Jag och Ronja har börjat träna spår "på riktigt" sedan några månader tillbaka och det är verkligen något hon uppskattar. Jag själv tycker att spåret är kul och det är en otroligt bra sysselsättning när vi inte kan ta oss ut till klubben för att träna agility.

Eftersom hon är så pass duktig så kommer tankarna om att kanske starta på en appelltävling automatiskt. Men problemet är att det även ingår en lydnadsdel. Vet inte hur mycket jag har pratat om Ronjas och mina tävlingsnerver när det gäller lydnaden. Men om jag fattar mig kort så går Ronja super hemma på träning, men på tävling fungerar vi inte alls tillsammans. Vi jobbar stenhårt med detta och har fått massor med träningshjälp. I och med vårat problem känner jag att det inte riktigt är aktuellt att börja pressa henne även med bruksspåret då.

Men då var det en tjej som tipsade oss om att börja med viltspår istället. Min första tanke var "och huuuuuur går det till???". Tidigare trodde jag att det bara var jakthundar som kunde delta på viltspårsprov. Men så verkar det inte vara?

Finns det någon "viltspårsnisse" som kan berätta lite för mig hur man för det första tränar viltspår. Sedan hur det går till på tävling. Vad som krävs för SVCH osv osv.

Känner mig vilsen! Tror ni att detta är något för oss? Eller är det för stor skillnad mellan spår och viltspår?

giffan
0

Vad jag har förstått är viltspår enklare. Och det är inte lika hårda på lydnaden…

Håller själv på att sätta mig in i de olika reglerna då jag oxå gärna vill göra något av det.

I viltspår så bör väll hunden vilja ta ett djurben i munnen… om jag fattat det rätt. Sen så lägger man blod i de spåren. Och i lydnaden får hunden vara kopplad

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

[Malin3033]
0

#1 så det är en lydnadsdel även på viltspåret? Vilka moment ingår där?

giffan
0

#3 Vad jag har förstått så är det det… men har egentligen ingen aning…

~ Anneli ~ 

[Jemla]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har gått viltspårsprov med tre hundar. För att träna viltspår behöver du en rådjursklöv samt blod från nöt. Inte helt enkelt att få tag på, men rådjursklöv kan du få tag på om du känner någon som är jägare, men har även hört att det går att köpa på vissa ställen. Nötblod kan du få tag på i de flesta mataffärer, vissa större har det hemma men annars kan man be dem beställa hem. När du lägger spåret släpar du klöven (fastsatt i ett snöre) samtidigt som du droppar blod (exempelvis från en ketchupflaska där du gjort ett hål i locket).

På viltspårsprov är det ingen lydnadsdel utan bara spår! Du börjar du tävla i anlagsklass, där spåret är 600 meter långt, har legat i 2-5 timmar och du har 30 minuter på dig. Spåret innehåller vad jag minns 4 vinklar, ett bloduppehåll, vilken innebär en sträcka på 10 meter tror jag det är där bara klöven är dragen, alltså inget blod. Hunden ska även markera spårslutet så att du som förare ser att hunden hittat klöven alt. slutat spåra. I anlagsklassen blir du antingen underkänd eller godkänd, när ni är godkända får ni starta i öppenklass.

I öppen klass är spåret också 600 meter långt men har legat i 12-24 timmar, du har 45 minuter på dig. Även här ingår vinklar samt flera bloduppehåll. Här ingår även skott. Domaren går med hela tiden (i bägge klasser) och när denne ber dig så sätter du hunden. Domaren går iväg ca 10 meter och skjuter, kommer tillbaka och berättar för dig i vilken riktning spåret går. Hunden ska då spåra de sista ca 50-100 metrarna till slutet och får inte ha blivit störd av skottet. För ett 1:a pris ska ni klara spåret helt utan ingripande av domaren (hjälp tillbaka till spåret vid tappt). Vid ett ingripande tilldelas ni 2:a pris. Vid två ingripanden tilldelas ni 3:e pris. Vid fler än så eller hund som t.ex. inte kan fortsätta efter skottet får ni ett 0 pris, dvs inget pris. När hunden fått 3 st 1:a pris blir den viltspårschampion (SVCH), med reservation för att det kanske är olika för olika raser? Blandraser får delta på viltspårsprov men kan inte bli champions.

I bägge klasserna läggs spåren med ca 1/3 liter blod. Så då kan man räkna lite själv hur mkt blod man ska använda om man lägger kortare eller längre spår. Har fått dock tipset av viltspårsdomare att snåla lite med blodet på träning så blir det lättare för hunden på tävling sen! Med Felix har jag mest spårat helt oblodat och sen startat på prov, inte att rekommendera men det funkar det med i värsta fall (jag fick inte tag på ngt blod just då).

Hoppas jag förklarade begripligt! Med reservation för ev. småfel. Glad Kika gärna in på vår hemsida http://springer.sidan.nu och kika på Felixs viltspårsresultat. Där har jag lagt ut alla våra protokoll och där kan man läsa hur det har gått, varför vi har fått ev. neddrag och så! Om du vill veta mer om hur man kan börja träna eller undrar ngt annat, så säg till - nu ska vi iväg och träna agility! Flört

giffan
0

#4 Underbart bra förklaring! Tack!!

Men vart i viltspår är det lydnad med då? Har nämligen hört att det skall vara en lydnads del men att hunden är kopplad under det och att man inte dömmer lika hårt som i vanlig lydnad… Är jag helt ute och cyklar då??

~ Anneli ~ 

[Malin3033]
0

#4 toppen, toppen, Toppen!! Tackar så mycket för informationen. Väldigt bra läsning. Ska genast kika in på eran hemsida. :)

[Jemla]
0

#5,6 Då vart det inte helt obegripligt alltså! Flört Tror viltspårsreglerna också ligger på SKK´s hemsida, så de är bara att läsa i dem hur prov går till. Bra beskrivet där! En sak till, egentligen ska man ha tillstånd för att få lägga träningsspår ute i skog och mark, tror man kan hitta om det på Jordbruksverkets hemsida. Oskyldig

#5 Du menar inte "vanliga" bruksspår då? Glad För när du tävlar bruks är det en lydnads- och en bruksdel (spår, sök eller rapport). Jag har aldrig själv tävlat bruks men jag har hört att själva lydnadsbiten är enklare och bedöms snällare än på lydnadsproven (där det ju bara är lydnadsmoment och inget annat)?

giffan
0

#7 Jo det är nog det jag blandat ihop…

Vad för regler finns det för kastrerade hundar? Hittar inget om det.

~ Anneli ~ 

[Jemla]
0

#8 Faktiskt ingen aning, tyvärr. Men eftersom blandraser får delta borde även kastrerade få göra det (tycker jag?). Vet dock inte hur det är med championat…kanske någon annan som vet? Glad

giffan
0

#9 Jag har läst och läst men hittar inget om det….

~ Anneli ~ 

[Malin3033]
0

Hur är det med selen? Har läst att linan ska vara mellan 5-10m, men måste det vara en speciell sele?

tsset
0

#4 Mja, nöt måste det väl inte vara? vi kör/körde på vilt, direkt från jägaren. Nöt som köps i butik kräver ju tillstånd för att få användas till annat än matlagning(eller hur det nu var), vilket vilt inte gör.(om jag inte fått det hela om bakfoten…)

Värt att nämnas är väl också att det inte bara går att slänga ut blod hur som helst utan att kolla med markägaren (och ev den som har jakten också, ifall att deras kommunikation inte är den bästa är man iaf säker på att båda vet om det) så att det är okej att lägga ut blodet. Kan t.ex. störa eventuell jakt, eller ge markägaren sputnik bara för att folk är på deras mark (trots allemansrätten…och det är inte kul att hamna i såna diskussioner!).

#11 Som med allt annat är det ju smidigast att ha en speciell sele/koppel/halsband, det blir lite av en signal till hunden om vad som ska göras. Till en början funkar vad som bra, så länge det är en längre lina så ni får lagom avstånd.

[Jemla]
0

#11 Vad jag vet får man använda vilken typ av sele man vill.

#12 Helt klart bäst med blod från vilt, men det är svårare att få tag på.

Xondah
0

#11 Finns spårhalsband oxå, personligen föredrar jag sele. Linan ska vara 10m ja på viltspårprov.

Jag använder hurttas selar, tycker bäst om y selen. Min är dock sönder å jag har inte köpt någon ny ännu så har spårat med min andra och den funkar bra den med. Men y sele rekomender jag iallafall.

giffan
0

Ingen som vet om man får tävla med kastrerad hund?

~ Anneli ~ 

Xondah
0

#15 Man får tävla med kastrerad hund. Det får man väl inom de mesta nuförtiden.

giffan
0

#16 Okej,vad kul.  Men kan de bli champions med?

~ Anneli ~ 

Xondah
0

#17 För champion krävs de intyg om godkänd testikelstatus har jag för mig.

Yessica
0

Om man kastrerar sin hund får man se till att få ett testikelintyg tror jag det är, och då ska det inte vara något problem tror jag. Glad

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

giffan
0

#19 Okej.

Hoppas att man kan få ett sådant i efterhand då, för hunden jag har tagit över är kastrerad. Men man borde ju kunna kontakta den vet som gjorde kastreringen och få ett intyg Borde finnas i jornalen.

Skulle ju vara roligt om man kunde ha tävling som mål till nästa år.

~ Anneli ~ 

Yessica
0

#20 Kolla upp det i alla fall, annars få ni väl tävla för skojs skull. Glad

Ha en bra dag!

giffan
0

#21 Jo, men vart kollar man det?

~ Anneli ~ 

Yessica
0

#22 Letade åt dig och hittade det här i dopingreglementet:
"Hanhund som kastrerats kirurgiskt har rätt att delta vid nationellt prov, tävling eller utställning. För deltagande vid utställning och exteriörbeskrivning krävs att det genom intyg (utfärdat före kastrationen men efter 6 månaders ålder) kan styrkas att hunden haft normalt utvecklade och belägna testiklar. Vid internationella prov och tävlingar föreligger särskilda krav på testikelstatus - för upplysning om detta, se det specifika regelverket"

Så tyvärr verkar det som att din hund inte kan ta championatet om du inte redan har ett intyg.

Ha en bra dag!

giffan
0

Men veterinären som kastrerade borde väll kunna skriva intyg. Borde ju finnas journal från kastreringen.

och utan intyg får han tävla nationellt om jag förstår det hela rätt.

Och vart hittar man det specifika regelverket?

~ Anneli ~ 

Yessica
0

#24 Det specifika regelverket tror jag menas med det specifika för varje gren.

Du kan ju alltid kolla med veterinären som kastrerade. Men det står ju att intyget ska fixas innan. Men kolla som sagt. Glad Var noga med att säga hur det står i doping/regelverket så dom vet. Han får tävla på vanliga tävlingar, internationella står som sagt i varje regelverk (som jag förstått det). Men då är det ju liksom högsta klasserna, så dit har ni ett tag kvar om ni inte börjat än. Glad

Ha en bra dag!

giffan
0

Det var nämligen så att han har gått ett viltspår med ett 1:a pris men hon jag fått han av ville inte fortsätta då hon sa att han inte kunde bli champion…

Fast för mig spelar det egentligen ingen roll, jag kan tävla för att det e kul om det bara e kulorna det hänger på.

~ Anneli ~ 

Yessica
0

#26 Aah okej. Så han är kastrerad för länge sen alltså?

Ni kan ju tävla lydnad och ta LP-titlar. Glad Dom får alla hundar ta, men kastrerade kan inte ta championat där heller om man inte har intyg.

Ha en bra dag!

tsset
0

Men viltspår kan man väl tävla i trots kastrering? Men inte ta championat då…

Yessica
0

#28 Det är ju det vi sagt Flört Glad

Ha en bra dag!

giffan
0

#27 Nja lydnad e nog inte riktigt min grej… Har för dålig pli på mig själv Skrattande

Men spår tror jag att vi kommer försöka tävla i om det visar sig att han fungerar. Men han har en otrolig näsa.

~ Anneli ~ 

Yessica
0

#30 Hihi, okej. Glad Viltspår kan ni ju tävla då ja. Tänker du på bruksspår är det ju en lydnads-del också.

Ha en bra dag!

giffan
0

#31 ja vi får väll se vart det bär hän.. I bruksspår är lydnaden ganska enkel eller? Kanske att vi kan klara av att ha så pass  med pli på oss att vi kan klara det.

Pratade med förra ägaren till Chester idag och hon skulle fixa ett intyg på kastreringen. Så då kan vi ju tävla!!! på riktigt!! Och kanske bli champinjoner med… han behöver ju bara två första pris till då han redan har ett….

~ Anneli ~ 

[Malin3033]
0

#32 det ingår lite andra lydnadsmoment i brukset. När man klarat appellen så tillkommer ju även skott.