Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etikettagility
Läst 3384 ggr
giffan
0

agility hinder

Någon som har bra förslag på vart man kan köpa till ett vettigt pris? Eller hur man ev  kan tillverka dem själv?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

tsset
0

Rusta! Billigt, men bra kvalité, hållbart och lätt att plocka upp och packa ner.

Jag har däremot valt att inte köpa hopphinderna där - tycker de är lite dyra jämfört med övriga hinder. Har istället köpt dubbla paket slalom och använder slalompinnarna ur det ena till hinderstöd och en tygremsa som själva hoppet.

Det kan man ju göra själv också, plaströr som finns på bygghandeln och tygremsa mellan. Eller binda fast ett rör som hopp eller så, har inte riktigt lyckas lösa det där än så jag kör på tygremsor.

Slalom går ju att göra emd vanliga pinnar. Däcket kanske går att göra av ett vanligt däck med någon typ av ram runt? Tunnel och platt tunnel kan nog göras av en presenning, rockringar som håller upp kanske? Och lämna lite platt till den platta…

långhoppet är några stegvis upphöjda plankor i princip, så plankor med olika höga tegelstenar eller vanliga stenar under…

Är det bara för hemmabruk kan de ju se ut hur som helst, men vill du ha motsvarande tävling så finns storleksangivelser uppskrivna bland övriga agilityregler :)

[Malin3033]
0

#1 håller med dig att hopphinderna är väldigt dyra! Obestämd annars gillar jag rusta's hinder.

tsset
0

#2 Kör på tyg mellan två stolpar(sy som en tub på varje sida så är det bara att dra över) eller någon typ av utbuktning på stolparna som man kan lägga en rak pinne över… bra mycket billligare ;) Jag lägger då inte ut så mycket pengar på något jag kan göra lika bra själv till billigare pris!

TinaH
0

det bästa vore väll om hunden river.
Att köpa typ 2 paket slalom, och sätta spik och lägga bom över, för hur gör hunden om den river och der sitter en tygbit fast?
Kan ju vricka till sig….

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

giffan
0

Hopp hindrena är nog inga problem… där kan man ju bygga av så mkt olika. Men tunnlar och säckar och allt annat är lite svårare tycker jag…

Va till rusta idag och kollade, de hindren är ju ganska enkelt gjorda… Tyckte bara att den tunneln de har som säcken var otroligt lång, samt att jag inte tror att den kommer hålla så många gånger.

~ Anneli ~ 

tsset
0

#4 Jo, jag hade funderingar om det där innan jag testade med tyget, men det går utmärkt, inget fastnande alls. Kan ju då tillägga att mina tygbitar går från marken och upp för att skapa ett mer "helt" hinder - motsvarande de fasta hinder som används i lydnaden eller för den delen att hoppa över en mur eller vad som. Det har inte gett några problem alls utom att han ofta väljer att kliva på tyget och istället gå på hindret istället för att hoppa över så att säga… smartare än man tror dem där!

Tyget har jag bara tänkt använda till låga hopp där det är garanterat att han tar sig över. Och annars lossnar ju tyget på kanterna, de är knappt att de sitter fast i sig självt… mina symaskinskunskaper är visst inte som de än gång var… så jag har funderat på att antingen göra om tygbitarnas utseende när de nu ska bli lite smalare och upp från marken till att vara med kardborrband i kanterna så de lossnar vid rivning. Eller hitta på något smidigt sätt med spik eller liknande in i pinnarna, men där känns det svårt att få rätt höjd och jämt och ja… mer valfritt med tyget tycker jag.

giffan
0

Om man tar en pinne modell grövre och spikar på som små klossar, så kan man lägga hopp pinnen på dem. Då är det enkelt för dem att riva om det behövs. Sen sätter du fast hinder stödet i ett kryss på marken då står det ganska stadigt. Bättre än att ha spikar som sticker ut, för om hunden river hela stödet så är det ingen fara att göra illa sig på spikar som sticker ut.

~ Anneli ~ 

tsset
0

#5 Den håller! visst, den snurrar lätt ihop sig men lägger man ut den mellan varje gång så är det inga problem. Lagom lång tycker jag, men så har jag ju en hund som älskar speciellt platta delen… går ju att klippa av annars?

Hinderna är väldigt simpelt gjorda, egentligen samma pinnar som är i slalomet och hållare emellan… hade man kunnat köpa lösa hållare hade det ju inte varit några problem att bygga ihop egna men nu får man köra på lite egna lösningar.

TinaH
0

En varriant till lång hopp är ju att göra en "trippelbarr" som till häst hoppnig :-)

Jag menar 3 hinder och så längden och höjden som det ska.

Dessa har olika Agility paket

Mvh TinaH

tsset
0

#9 hum… de där hinderna såg ju nästan identiska ut med rustas…? Fast mycket dyrare…

Yessica
0

Jag beställde en sån där gunga/vippbräda från GrandPrix. Den höll inte riktigt för mina hundar. Jag vågade inte köra gärnet och träna upp farten med dom på den, den liksom hade ingen bra balans. Men den var till stor hjälp när jag tränade in gungan med en gungarädd Sting i alla fall, och träna KF. Glad Nu har den gått nästan helt sönder, vet inte ens om den är kvar.

Hade dessutom problem med leveransen därifrån. Obestämd

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

TinaH
0

jag har beställt där ifrån ett par gånger…ok jag har inte fått vänta merän 10dagar, och då var det högsesong….

Mvh TinaH