Inför 2010..
Snart är tävlingssäsongen slut.. för er som tävlar lydnad går det fortfarande att hitta tävlingar, men för oss agilityfantaster börjar det tunna ut ordentligt.
Utvärdera gärna året, vad har varit bra/mindre bra?
Hur ser just Du på vintern, är det då man ska passa på att vila ut sig inför våren eller är det på vintern man ska träna på allvar och finslipa sin handling/moment i lydnad/nya tricks i freestyle osv.
Planerar ni att gå några kurser till våren? Prova på någon ny sport?
Vad är målet för just Dig och Din hund 2010? Kortsiktiga och långsiktiga mål? Har ni kanske även ett drömmål inför det kommande året?
Svara gärna och utveckla ditt svar! För att göra det enkelt för dig kan jag sammanställa det hela lite kort:
- utvärdering av årets tävlings/träningssäsong. Vad var bra? vad har kunnat gå bättre?
- Hur ser Du på vintern, dags för vila eller ta upp träningen på allvar?
- Om ni ska träna, på vad? Hur ska ni träna för att uppnå det målet för att lyckas bättre på tävlingarna 2010?
- Ska ni gå någon kurs till våren för att få ett "öga" som ser på er träning
- Prova någon ny sport?
- Målet för 2010, både kortsiktiga, långsiktiga samt drömmål.
Ha inte för höga krav på era hundar, dem gör alltid sitt bästa!
* utvärdering av årets tävlings/träningssäsong. Vad var bra? vad har kunnat gå bättre?
Träningssäsong här, och den har aldrig varit så bra som i år! Först nu han växt till sig och går att jobba med, och jag har också fått mer tid och mer blodad tand.
* Hur ser Du på vintern, dags för vila eller ta upp träningen på allvar?
Vintern är för oss som sommaren, fast mer arbete för kroppen iom snön! Beroende på kylan så kör vi som vanligt. Blir ju vila på sommaren också ;)
* Om ni ska träna, på vad? Hur ska ni träna för att uppnå det målet för att lyckas bättre på tävlingarna 2010?
Vi ska fortsätta med agilityn och lydnaden, i samma mängd som sagt, och satsa på debut till våren i bägge.
I lydnaden ska vi fortsätta med fot, svänga, vända och position. Platsen behöver vi också ta tag i. Annars mest finslipa, tempot och så.
i agilityn fortsätter vi med det som är möjligt idag, vilket är handling och finslipa det vi kan. Ser också till att träna mycket på ingångar så de verkligen sitter från alla håll. Introducerar troligen långhoppet till helgen, som inte ska bli några problem.
**
* Ska ni gå någon kurs till våren för att få ett "öga" som ser på er träning**
Det blir en agility-grundkurs till våren, I huvudsak för att kunna få träna in balanshinderna som vi inte kunnat på hemmaplan, men också få in lite tävlings-miljö och vänja oss vid den.
**
* Prova någon ny sport?**
Det blir väl nytt för oss alltihopa, så troligen inte mer nästa år iaf!
**
* Målet för 2010, både kortsiktiga, långsiktiga samt drömmål.**
Mål kortsiktigt är att starta en gång i agility och en i lydnaden. Det brukar ju vara debuten som är jobbigast att komma till…
Mål långsiktigt, ska vi säga nån pinne, nån förstaplacering och fortsatt tävlan?
Drömmål är ju att klättra iaf en eller två klasser i det vi tävlar i ;)
Nästa år är vårt år, se upp! 
#1 härlig inställning!!
Jag ska akta mig när ni kommer rusandes, lovar!
För min och Ronja's del ser det ut såhär.
utvärdering av årets tävlings/träningssäsong. Vad var bra? vad har kunnat gå bättre? Agility & Lydnad: Träningsmässigt har jag blivit bättre och bättre på att planera varje träningspass, sätta upp mål och utvärdera, vilket har gett oss bättre och snabbare resultat. Men det är något som absolut kan utvecklas till nästa säsong.
Agility: Tävlingsmässgt så kunde det knappt gå bättre, är så otroligt nöjd. Men med kunskapen vi har idag så kommer det förhoppningsvis gå ännu bättre!
Lydnad: Träningen har som sagt gått kanon, men vi har inte pallat tävlingssituationen och Ronja fick en otrolig press på sig, och den vill jag inte att hon ska känna, hon ska veta att jag finns där, att jag bär ansvaret, inte hon.
Hur ser Du på vintern, dags för vila eller ta upp träningen på allvar? För min och Ronja's del så är det träningsdags! Här blir det ingen vilan, självklart kör vi inte när det är is och risk för skador, men vi går inte i ide på vintern.
Om ni ska träna, på vad? Hur ska ni träna för att uppnå det målet för att lyckas bättre på tävlingarna 2010? Agility: Vi ska träna mycket på kontaktfälten, till vårens tävlingar vill jag att Ronja har säkra 2+2 kontaktfält. Har gjort en träningsplan som jag förhoppningsvis följer, gör jag det kommer vi nå oanade resultat!
Min handling behöver även förbättras, jag måste få mer uthållighet så att jag håller 100& koncentration i hela loppet. Nu när Ronja har blivit så snabb så är min tajming ännu viktigare, och när den sitter så blir vi farliga!
Lydnad: Vi ska träna mycket tävlingsträning, just för att det inte ska bli sådan stor skillnad när vi kommer på tävling. Linförigheten ska det slipas lite på också.
Ska ni gå någon kurs till våren för att få ett "öga" som ser på er träning Agility: Förhoppningsvis blir det en kurs för Annika Aller.
Annars är jag evigt tacksam för alla dem som kommer ut på träningskvällar och ser på och ger Ronja och mig tips när vi tränar.
Prova någon ny sport? Förhoppningsvis ska vi rpova på att spåra lite mera på allvar, det blir nog en kurs, går den bra kommer vi nog träna mera seriöst, när vi har fått de ingredienser vi behöver.
Målet för 2010, både kortsiktiga, långsiktiga samt drömmål. Agility: Kortsiktiga mål är att kontaktfälten sitter, långsiktiga är att vi plockar pinnar i båda klasserna. Drömmålen är att vi blir uppflyttade till hoppklass III och agilityklass III, det är inte så jätte långt dit, men mycket måste sitta för att vi ska lyckas.
Lydnad: Vi vågar oss ut på tävlingsplanen igen. Drömmålet är att vi tar vårat efterlängtade förstapris.
Vi ska ha stenkul och samarbeta genom allt vi gör!
Nästa år är vårt år också! 
*Har du läst "Lyckas på tävling eller?*
Utvärdering av årets tävlings/träningssäsong. Vad var bra? vad har kunnat gå bättre? Då vi debuterade i lydnadseliten i april och som bäst fått 13p från 1a priset så är jag himla nöjd. Det som kunde gått bättre är att de tips jag har fått och tränat på i ca 3-4v hade jag helst velat ha i ett mycket tidigare stadie i vår karriär. Men nu är det som det är och imorgon är det lite "upp till bevis".
Hur ser Du på vintern, dags för vila eller ta upp träningen på allvar?
Det blir både och. Vila vid jul och nyår annas mycke stilla träning inne som t ex possition och fjärr. Men även ute kommer vi att träna, annas går vi under.
Om ni ska träna, på vad? Hur ska ni träna för att uppnå det målet för att lyckas bättre på tävlingarna 2010?
På vad? Hmm allt.
Allt kan bli bättre så det är bara att träna på.
Ska ni gå någon kurs till våren för att få ett "öga" som ser på er träning Nej, ingen kurs vad jag vet, men jag har nu mera en privat instruktör som kommer att hjälpa oss massor, det vet jag. Prova någon ny sport? Nej Målet för 2010, både kortsiktiga, långsiktiga samt drömmål. LP elit När vi är klara med lydnaden så blir det spår hade jag tänkt mig. Men om det sker nästa år vet jag inte.
**MVH Cerrolyn

För min och Teddys del ser det ut såhär:
utvärdering av årets tävlings/träningssäsong. Vad var bra? vad har kunnat gå bättre?
Teddy har ÄNTLIGEN lyckats få upp farten och det har aldrig gått så bra som det har gjort i år! Jag har inte tränat så jättemycket med han, då han redan är svinduktig på träningen, men han har varit väldigt "mesig" på tävling tidigare år, men nu dom senaste tävlingarna har det släpt och vi har plockat4 pinnar i år. Helt ärligt så hade det kanske inte kunnat gå så mkt bättre i år än vad det har gjort!
Nu när det inte är några tävlingar, så kommer jag nog iaf köra ett agilitypass varannan vecka med honom. Dessutom har jag börjat simma med honom för att försöka bibehålla hans härliga energi som han har haft nu dom senaste tävlingarna.
Om ni ska träna, på vad? Hur ska ni träna för att uppnå det målet för att lyckas bättre på tävlingarna 2010?
Kontaktfälten sitter väl inte till 100%, så dom måste vi försöka få till!
Ska ni gå någon kurs till våren för att få ett "öga" som ser på er träning
Jag har precis gått en kurs för Annika Aller och är riktigt inspererad, ev kommer vi att ha en kurs för henne igen till våren och isf ska jag gå den, dock är jag inte säker om det blir just Teddy jag kommer att gå den med.
Prova någon ny sport?
Jag är riktigt sugen på att testa på Rallylydnad!
Målet för 2010, både kortsiktiga, långsiktiga samt drömmål.
Målet för 2010 är att iaf ta sista pinnen i hoppklass 1 och drömmål är väl att komma upp i klass 3!

och såhär ser det ut för Snuffan
utvärdering av årets tävlings/träningssäsong. Vad var bra? vad har kunnat gå bättre?
Hon börjar följa mig rätt bra och vi har placerat oss rätt bra i år. Nu dom senaste tävlingarna har hon spårat ut lite, då hon bara ÄÄÄÄLSKAR agility, så hon har kört egna banor…
Det kommer väl att bli lite uppehåll från agilityn, men vi kommer nog att köra ett pass i veckan, för att hålla kontakten.
Kontaktfält och slalom! detta ska vi uppnå genom att TRÄNA, TRÄNA och åter TRÄNA!!!
Ska ni gå någon kurs till våren för att få ett "öga" som ser på er träning
Som jag skrev innan så blir det ev att iaf jag och någon utav jyckarna kommer att gå en kurs för Annika Aller
Prova någon ny sport?
Jag är rätt sugen att testa freestyle med snuffan
Målet för 2010, både kortsiktiga, långsiktiga samt drömmål.
målet för 2010 är att vi tar oss upp till klass 2 i både agility och i hopklassen!
Drömmål är väl SM!!!
#4 syftar du på mig så är svaret nej. Däremot så var jag sjuk igår och hade därför massor med tid att klura lite över min och Ronja's säsong. Hittade massor med bra artiklar och samlat på mig massor med inspiration! Så då blev det även en tråd på iFokus. 

Ojoj, undra när JAG ska få tid att svara på det här. Haha! Men jättekul att du startat en sån här tråd. Jag hade lite i tankarna att göra det i slutet på året
Hehe
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
#8 i slutet på året så är man redan halvvägs in i träningen, och dessutom går det knappt att träna då om man inte kan träna inomhus. ;) Så Yessica, svara på du redan nu!

#9 Hahaha! Jag ska ju sova nu, det var det jag menade. Hinner inte nu. Sen vet jag inte när jag ska hinna i veckan. Men jag får se. 
Ha en bra dag!
* utvärdering av årets tävlings/träningssäsong. Vad var bra? vad har kunnat gå bättre?
Årets träning har ju gått jätte bra. Det som var bäst var ju Agilityn men också Freestylen. Det är dom sakerna vi tränar mest på. Detta året har vi bara tävlat i en utställning och där fick vi priserna : BIG. 1 & BIS. 2
Vintern är ju härlig men man tränar ju inte så mycket som annars. Men man tar ju upp träningen ibland när man känner för det, men för det mesta blir det ju att slapp & gå promender.
* Om ni ska träna, på vad? Hur ska ni träna för att uppnå det målet för att lyckas bättre på tävlingarna 2010?
Det blir mest korigering, kontaktfält, att ta slalomet perfekt, kunna vara lös med störning & att uppföra sig bland andra hundar
* Ska ni gå någon kurs till våren för att få ett "öga" som ser på er träning
Det blir freestyle träning hos en vi känner som tävlar själv mycket i sporten. Men det blir även agilitykurs.
* Prova någon ny sport?
Det har jag faktiskt inte tänkt på ännu.
* Målet för 2010, både kortsiktiga, långsiktiga samt drömmål.
Att få kunna åka på tävling i både agility och utställning.
en liten parantes, vet inte om någon kanske har missuppfattat, men det spelar ingen roll, men när jag skrev "drömmål" så tänkte jag på drömmålen för 2010, man kan ju ha drömmål i någon speciell sport också, men tänkte som sagt mest på 2010.
Te.x så är mitt och Ronjas drömmål för 2010 att få LP1 och att klassa oss upp till klass III i agility och hoppklass.
Men drömmålet för sporten lydnad är LPII/LPIII och sporten agility är det championat i båda klasserna, men även ett (självklart gärna flera!) kval till SM.
*** utvärdering av årets tävlings/träningssäsong. Vad var bra? vad har kunnat gå bättre?
**Oj oj oj, årets tävlingssäsong har ju bara varit såååå fantastisk! Dels har jag kunnat hålla ihop på plan/bana utan att vara nervös (förutom en gång, 2a starten i hopp3). Jag har en otrolig hund som verkligen gör allt jag ber henne om, så det är ju verkligen mig det hänger på.
Rent träningsmässigt har vi gått en Annica Aller-kurs och fått lite tips och ännu mer motivation vad gäller KF-träning o.s.v.
Hade väl iofs kunnat lägga lite mer krut och vikt vid kontaktfälten redan i början av året, men med tanke på att min fjant har varit extremt rädd för gungan men nu tar den utan problem så tänkte jag inte börja tjafsa med kontaktfälten. Men nästa år, vilka fina kontaktfält jag hoppas att vi kommer ha!
*** Hur ser Du på vintern, dags för vila eller ta upp träningen på allvar?
**Vi kommer nog lägga en hel del vikt vid lydnaden, jakten samt ev. lite sök. Eventuellt blir det också ridhusträning på agilityfronten en gång i veckan.
Annars har jag nog tänkt att bygga lite på den fysiska delen på mig själv men även hos Ila så vi är fit for fight till i vår.
*** Om ni ska träna, på vad? Hur ska ni träna för att uppnå det målet för att lyckas bättre på tävlingarna 2010?
**För det första vill vi väl ha riktigt snygga kontaktfält samt en snyggt lydnadsklass 2-program!
Rutan ska verkligen tränas in ordentligt samt ska vårt fria följ slipas på extra mycket. Kontaktfälten är bara att fortsätta kämpa med som vi gjort hittills!
*** Ska ni gå någon kurs till våren för att få ett "öga" som ser på er träning
**Som det ser ut just nu så nej, men visst om det poppar upp någon intressant kurs så kan det ju hända att man hoppar på den!
*** Prova någon ny sport?
**Jag har nog provat på det mesta förutom Treiball, men det är inget som jag planerat att testa på ett tag.
*** Målet för 2010, både kortsiktiga, långsiktiga samt drömmål.
**Vårt mål i lydnad för 2010 är ett LP2 och ev en start i LK3.
KF ska sitta riktigt schysst på både träning och tävling._
Jag ska lära mig att hitta den perfekta energin innan vi går in på planen och ska prestera._
Drömmålet får väl bli att plocka några SM-pinnar. :)
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Äntligen tar jag mig tid att göra det här då
Haha!
Först ut är STINGS år!
Årets tävlingsår har varit toppen! Vi började med noll pinnar i agility och inget första pris i lydnadsklass 1, men nu har vi 2st pinnar i ho2 och 1st pinne i ag2 och 2 första pris i lydnadsklass 1. Men vi har några lydnadstävlingar kvar så hoppas på Lp1 innan året är slut.
Tjaa, vissa tävlingar hade väl kunnat gå bättre om jag mått bra. Men så är det, jag har inte mått så bra det här tävlingsåret, men ändå har vi lyckats prestera.
Jag måste ge mig själv massor med minus för att jag inte tränat kontaktfält, målet i år var att få säkra kontaktfält med Sting. Men då måste man ju kanske träna det också? 
Vi har några tävlingar kvar, trots att det är vinter snart. Men vi ska tävla på husdjursmässan i januari, så vi håller igång i vinter, och tar nog vila efter den mässan. Sting har ju haft lite ont i ryggen nu under hösten har vi kommit fram till, så det ska även bli att träna upp den och se till att den är fit for fight till nästa år. Men lite ridhusträning ska det bli är det väl tänkt.
Tja, vi får väl träna kontaktfälten då. Sen blir det väl till att träna lite kluriga kombinationer och att lära sig att hoppa rent och inte taxera. Men det hör ju ihop med ryggen, får vi ordning på den lär hon kunna hoppa bättre så småning om också.
**
Det vet jag inte just nu. Kanske att det blir en agilitykurs.
* Prova någon ny sport?
Skulle faktiskt vara roligt att testa treiball. Kanske spår?
Kortsiktigt: Ta oss upp i ho3 och ag3 är nästa års tävlingsmål! Starta en lydnadsklass 2-tävling (dvs om vi lyckas få Lp1 innan, annars blir det att fixa det först
)
Långsiktigt: Få några SM-pinnar skulle ju vara kul!
Drömmål: Champion (ho+ag) är ett drömmål, som jag inte tror vi kommer få någonsin, det finns alltförmånga duktiga och snabba BC och andra snabba raser där ute på banorna
Men att kvala till SM skulle vara roligt också!
Ha en bra dag!

Och så PIPPIS tur. 
Äntligen tar jag mig tid att göra det här då
Haha!
Först ut är STINGS år!
Pippi har startat några få agilitytävlingar och med disk som resultat på alla. Men jag tycker ändå det känt lite bättre för varje gång.
Hon debuterade även lydnad i april, den fick vi bryta efter LF då hon fick springfnatt. Vi testade igen en inoff i oktober, då avstog vi platsliggningen och hon lyckades få ihop 153p ändå!
Så det är jag jättenöjd med.
Träningsmässigt så har hon lärt sig mycket agility. Vi gick en nybörjarkurs i början på året, och har jobbat lite med agilityn för att förbättras. Det är svårt att köra henne jämfört med Sting då hon är snabbare och är mera på mig än suger efter hinder om jag är tyst. Men när vi blir med samspelta och får upp mera erfarenhet tillsammans så kommer hon nog bli farlig på banorna 
Vi fortsätter träna på lite lugnt, Pippi tränas inte jättemycket i vanliga fall heller, då hon lätt tröttnar på att träna då har jag märkt. Så man får göra lite och roligt så får vi upp träningslusten.
Det blir agilityn (där det finns så mycket vi kan träna, handling/kf m.m) och lydnad (platsliggning och förbättre ställandet)
**
Det vet jag inte just nu. Kanske att det blir en agilitykurs med henne också.
* Prova någon ny sport?
Skulle vara roligt att testa att valla med henne igen. Men inte för att tävla, utan för skojs skull.
Kortsiktigt: Komma i mål i några lopp.
Får man väl börja med.
Långsiktigt: Sen kan vi börja kämpa med pinnarna 
Drömmål: Det är ju samma drömmål med Pippi som med Sting faktiskt. "Champion (ho+ag) är ett drömmål, som jag inte tror vi kommer få någonsin, det finns alltförmånga duktiga och snabba BC och andra snabba raser där ute på banorna
Men att kvala till SM skulle vara roligt också!" Men det är svårt att säga nu hur hon ska konkurrera i klasserna eftersom hon är nybörjare fortfarande.
Ha en bra dag!

Jag missade säkert något på bägge. Haha! Typ att jag ska tävla lydnad med Pippi under 2010 också
men men!
Ha en bra dag!
Inga fler som har några planer?
**MVH Cerrolyn
Jag är nöjd med årets agilitytävlande, även fast vi haft otur och satt nytt rekord i "antal lopp med 5 fel & bra tid som hade räckt till pinne". Vi har ändå lyckats bli uppflyttade till klass 2 i både hopp och agility och dessutom ta 2 pinnar i agilityklass 2.
Under vintern blir det agilityträning en gång i veckan i ridhus och kanske lite utomhus utöver det. Till nästa år satsar vi på att bli uppflyttade till klass 3 i både agility och hopp.
Jag är också nöjd med att vi äntligen har debuterat i lydnad även fast det inte gick så bra poängmässigt. Vi tränar vidare under vintern och under nästa år borde vi lyckas knåpa ihop till ett LP i ettan. 
Om jag får tid & lust att träna ordentligt så kanske vi provar tävla freestyle nästa år, vem vet. 
Nu börjar 2009 nå mot sitt slut. Är det någon mer som har planer inteöfr 2010 som denne vill dela med sig? Eller någon som redan har skrivit som har uppdaterade planer?
Uppdaterat: För Ronjas del blir det HD och AD röntgen i början på 2010.

Boy Har mognat mycket och inte så mycket trams över träningen.
Han ÄLSKAR att träna och vara matte till lags, och verkligen VILL.
Nu ska bara matte lära sig och hålla truten åsså….
Alla mina instruktörer har skrattat och sagt "det blir silver tejp nästa!"..ajaj…
Men jag är mer än nöjd med Boy.
Han har mognat…Matte har mognat och vågat ta klivet över trösklen till att våga debutera i LK 1. Sedan så att resultaten har varit blandade, så finns det alltid och finslipa på.
Sedan blir det väll nått vänster varv åsså. (utställning)
Inte för givande resultat, men för att det är så jäkla skoj! :-)
Jag kör en runda varje dag.
Kanske inte lika långa pass som annars, men nått moment "tragglas" om dagen. Om inget annat att matte ska lära sig håll flabben…*S*
Samt att det inte blir samma moment hela tiden.
Jag tränar ju på 2 ställen. Ett där vi har tilgång jämt till ridhus.
Samt ett ställe där vi är utomhus.
Ska på vinterträning på bägge ställena, ser fram mot detta, och det börjar den 16/1.
**Om ni ska träna, på vad? Hur ska ni träna för att uppnå det målet för att lyckas bättre på tävlingarna 2010?
**Det hade varit kul med ett LP 1.
Samt kanske börja smaka på LK 2.
Tja, att sätta silver tejp på truten och ha mer koncentrerad träning.
**Ska ni gå någon kurs till våren för att få ett "öga" som ser på er träning
**Jag tänker fortsätta på kurs. Det är roligt, givande och man får ihop träning kompisar som sporrar varandra och kommer ut och tävlar ihop med.
Prova någon ny sport?
tja, det tror jag. Om vår, relativt nystartade klubb köper in Agilitybana, så tänker jag nog anmäla mig.
För att få en brytning i lydnaden, och motion för matte. Inte direkt ha tävling som sikte. Utan bara ha kul!
**Målet för 2010, både kortsiktiga, långsiktiga samt drömmål.
**
Kortsiktigt: Att jag och Boy kommer ut på en LK1 bana igen…
det var ett tag sedan sistens….
Men min nervositet är ett hel***e… :-(
Långsiktigt: Komma ut på en OFF LK 1 bana igen…
Drömmål: Att få ett LP1.
Har inte tävlat med någon hund på många år. Men har faktiskt anmält mig och Chester till en agillity kurs till våren…
Sen har ju Chester och jag fått smak på det här med att spåra så det kommer vi fortsätta med framöver, även sök kommer vi att testa.
Sen hur mkt tävlande det kommer bli.. det beror helt på om dygnet kan få några timmar till så att det skulle räcka till allt man vill hinna med.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Uppdaterar: Vi ska prova på en ny "sport" iaf. Utställning, hör och häpna! Jaktlabbe på utställning, kors i mitt tak vad snett det kommer gå men så länge vi har kul så är det utan tvekan värt det
också vill jag höra från någon utomstående hur de tycker han ser ut och testa våra tävlingsnerver lite…
Kan väl passa på att tillägga att anmälan till agilitykurs nu är gjord, så vi ses helt klart på banorna 2010, här ska tävlas! 

# 22
Kan jag ställ min "fram-trånga" Boy.
Så kan du med gott samvete ställa din jaktlabbe! 
Jag ska ut i vänster varv i vår, med eller utan snygghet!! 
(Nu har jag en handler som är skitduktig på att ställa, hon fixar honom så jätte bra!)
Så länge man har skoj, så länge hundarna tycker det är kul, så länge är det värt att tävla och testa allt!