Höger/vänster-träning, vad funkar?
Tänker lära in ett seriöst höger och vänster nu, men har problem kring vad som ska vara höger och vänster, och om det är förståeligt för hunden vad jag menar. Och istället för att riskera massa trial&error så hör jag med de som redan vart där 
Vårt hö/vä behöver funka i apporteringen, alltså hunden vänd mot mig och därifrån hö/vä. Mitt höger blir alltså hans vänster, och tvärtom.
Vårt hö/vä behöver också fungera i agilityn, och på promenader och så med vikt på att hunden då blir vänd från mig, mitt höger blir hans höger och tvärtom.
Sett från hans håll är ju höger åt olika håll vid de olika tillfällena, och det är det som gör mig fundersam.
Har det fungerat för er att lära in att höger alltid är höger sett från dig/hunden, eller har ni lärt in olika kommandon? Utgår ni från hunden eller er själva?
Det här ska ju funka bara på röstkommando också, så tyvärr funkar det inte med att bara följa handens riktning, annars hade det varit en lösning…
Tankar/idéer?
Min första tanke är att i t ex agility när hunden och du har nästan åt samma håll köra andra kommandon och varför inte right och left då?
**MVH Cerrolyn
Det känns som att man gör det svårare än man behöver då, med olika kommandon för samma beteende - röra sig åt ett bestämt håll. Borde det inte räcka med kriteriet "på den sidan om matte"? "ligg" är ju ligg vart jag än befinner mig i förhållande till hunden, medan "fot" alltid är min vänstra sida oavsett vart hunden tidigare varit. Och det funkar ju, så varför skulle han inte förstå det här med vilken sida fast på håll? Å andra sidan handlar det om helt olika rörelser för hunden…
Många funderingar som sagt, har inte ställts inför ett sånt här problem förut. Eller problem, klart att jag kan lära in olika kommandon men nu är det inlärningen jag funderar på, OM det skulle fungera och annars varför inte.

I vallningen kan kommandot komma när jag står bakom eller framför India och jag utgår alltid från hennes höger/vänster. Hennes höger är "away" och vänster är "combye". Det kan bli lite snurrigt i miit huvud men för India blir det tydligt när det är hennes höger/vänstersida man utgår ifrån.
Jag vet inte om jag kommer att använda mig av höger/vänster i agilityn så jag har inte funderat på hur jag ska göra där än. antagligen håller jag i sådana fall fast vid hennes höger/vänster då det blir enklare för henne att förstå.
Ja jag kikade lite på vallningen i natt, där hittade jag lite om "come by" och "away", fast att det där handla om att hunden ska röra sig sett från herden från kl 3 till 9 eller kl 9 till 3. Och det får mig att tänka att det borde gå att ha höger/vänster som en sida av mig (fast på lite längre håll då). Fot är ju alltid min vänstra oavsett om vi har nosen åt samma håll eller inte när kommandot kom.
Kanske beror det på om man lär in "ditt vä/hö" eller "den sidan av mig"?

Sting kan höger/vänster tass och när man är ute och går och på agilityplanen är det också höger/vänster. Då är det hennes höger. Så är jag framför henne och säger vänster ska hon ta upp henne vänstra tass, från mitt håll sett tassen till höger. Är man ute på promenad eller på agilityplan är jag oftast bakom henne då jag använder dessa kommandon, det funkar ändå.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Jag kanske är trött… men vad är fördelen med att kunna hö/vä i agilityn?
#6 Man vet aldrig när saker och ting kan komma till användning ;) Näe, det jag menar är rörelser där hunden är vänd framåt därbland agilityn men också drag eller rena dirigeringsövningar för t.ex. backande. Såna tillfällen där hunden är vänd framåt, och jag kommer nog alltid ligga efter C på agilityplanen ;)
Apporteringen utgår ju oftast från föraren där förarens höger är höger. I drag blir höger allas höger och sen kan man utgå från hundens håll och anpassa sig själv… hur får man ihop allt detta utan att använda flera kommandon för samma beteende eller förvirra hund/förare?

#6 Jag använder det om Sting är före mig och jag vill göra bakombyte, så säger jag vilket håll vi ska åt helt enkelt. Men på en bana fick jag verkligen användning för det under upploppet, hindrena stog inte helt rakt efter varandra, utan var utflyttade från mitten. Om man tänker 7 hinder rakt efter varandra, så är dom dragna åt sidan åt varannat håll från mitten. Men fortfarande ska dom tas efter varandra. Där skrek jag höööger, väääänster. Haha! Om du kollar filmen och höjer ljudet tror jag du hör. http://www.youtube.com/watch?v=NRfP1wUaR48 Kan säga att det räddade nog det mesta.
Vet inte hur jag skulle fixat det annars.
Ha en bra dag!
#8 Precis, såna tillfällen jag tänkte på! :) Och i träning, C är väldigt duktig på att lyssna ungefär så jag tror att träning mot olika hinder kommer göra honom mer uppmärksam på vad jag egentligen säger.
---
I övrigt lutar det åt att köra hö/vä med röstkommando för allt "framåt", och sedan bara jobba med handtecken när han är vänd mot mig. Vi tävlar ju inte eller jagar så det är mest för vår egen skull vi behöver hö/vä nos mot nos också. Så har vi massa vass mellan oss nån gång får jag väl bara sträcka på mig så gått det går, haha! ;)
Okej. Men jag fortstår fortfarande inte riktigt. hahha! Jag menar, om Tsset vill ha en bra användning för hö/vä så för att göra hunden säker på vad det verklligen innebär är det väl bra om man blandar så lite som möjligt med olika situationer? för jag ser ingen fördel med att ha hö/vä i agilityn.
Okej, på din film Yessica ser jag att du hade användning av dina kommandon i det läget.. Jag själv är sådan att jag vill använda så lite ord som möjligt på agilityplanen för att göra Ronja uppmärksam på mitt kroppspråk, om jag själv har lite att hålla koll på så är det lättare för mig att ge Ronja tydliga och lätta vägar mot nästa hinder.
Så, de kommandon Ronja får höra på planen är "Ronja" (kom mot mig/bryt din linje), "ut" (bort från mig/runda hindret), "fram" (ta i allt vad du har, öka längden på galoppsprången)
Sen säger jag enstaka hinderord också.
Förlåt om det blev lite OT i din tråd, men jag älskar att lära mig och suger in alltjag hör likt en svamp, innan jag sållar bort det som inte passar mig och Ronja.
Men mitt "ut" och "Ronja" verkar ha samma betydelse som erat hö/vä? För i sådana fall tänker jag inte lägga ner någon energi för att lära henne det.. om ni inte kan övertyga mg 
#11 Alltså… antingen måste du byta namn på din hund eller så får jag byta namn på mig själv… det tog evigheter innan jag förstod det du skrev, haha!
Jag har väl tänkt använda det här med "Chief" och "bort" främst, alltså motsvarande ditt "Ronja" och "ut", fast mitt namn känns inte lämpligt att ropa ut och ut är redan upptaget 
Hö/vä känns ändå som en bra grej att kunna, i fall att man får användning av det. Vid såna agilitysituationer, på promenader, drag… det är ju tänkt för flera situationer, att det alltid ska funka. Du vet, det funkar ju att ropa på hunden i hemmet, på promenad, på plan, och då tänker jag att man bör kunna använda hö/vä mer generellt också. Största problemet för mig är ju att det helst ska funka åt olika håll. Underlättar apporteringen, även om det inte lär bli så mycket mer än hobby med denna hund så blir det troligen mer seriöst med nästa. Jag försöker se problemen innan de dyker upp ;)
Riktigt likt är väl hö/vä och nära/bort inte, men det går nog att använda sig av båda eller lösa problemen på andra sätt.
Så nej, jag tror inte att det är något man behöver kunna för att ta sig runt. Men det kan ju vara en "kul grej" att kunna :)

för en del av oss
kan det vara bäst att undvika höger/vänster på agilityn med tanke på hur ofta man kommer att skrika fel…arma hund. "Namn" och ut är ju alldeles ypperligt och faller sig mer naturligt.
Tycker Ylva som är blondin och har liiite svårt för höger/vänster!
#12 Hehe, känner igen det där, fast jag har problem att byta efter hunden… och det är väl det som skapar problem här. Jag kan verkligen inte skicka hunden på en dummy åt mitt höger och peka åt höger men säga vänster!
#11 haha, förlåt, satt på en skoldator som jag blev riktigt arg på, den skrev inte ordentligt utan tappade ord, försökte rätta till, men kanske missade något. Så är det något du vill att jag förklarar? :)
Okej.. hm.. i dagsläget ser jag ingen användning för hö/vä för vår del, men jag kan på något vis se att dem som använder det tycker att det är bra. Men som sagt.. i agilityn fungerar detypperligt med namn och ut och andra kommandon, på spåret låter jag hon jobba helt själv och säger ingenting alls, i lydnaden skulle det ju vara bra när vi kommer upp i lydnadsklass III/elit, men det har vi ju inga planer på dagsläget. på promenaden.. näe.
Men tack för en givande diskussion!

#14 Klart man använder det man tycker känns rätt för sig själv och sin hund.
Du har ju ditt "Ronja" och "ut" det är ju, som du säger nästan som hö/vä. Jag har däremot inte "ut" liksom.
Ha en bra dag!
#15 nu blev jag jättenyfiken. Jag vet massor med människor som inte använder "ut", men då blir jag lika frågande vad dem använder i situationerna där detta händer (se bild).
Det tog låååång tid för mig innan jag lärde Ronja "ut", för jag såg ingen användning för det.. tills jag stötte på dessa två på tävling, då var jag inte sen med att lära in det. Däremot, finns det en annan metod så tar jag gärna del av den!
#16 "runt" har jag stött på nån gång, med betydelsen "ta hindret från andra hållet", som nog hade funkat bra i första exemplet. Fungerar på att lära in det, "gå runt" är ju redan nu så himla roligt enligt lillgrabben så det ska nog inte vara några svårigheter.
Däremot hade jag gått på "ut" jag också i andra. Och hade det hindret tagits åt motsatt håll hade det blivit ett "här" ;)

#16 Hmm, det där var klurigt. Men jag tror att jag bara hänger med Sting och visar vägen runt… Eller ngt. Hahaha! Det där har jag aldrig stött på. Alltså den till vänster. Den "övningen" till höger där känner inte jag att jag skulle behöva använda ut. Där kan jag visa med kroppsspråket.
Men jag undrar om jag kanske inte ska lära in "ut" på Pippi i alla fall. För hon är ju ofta nära mig. Kanske det då underlättar med "ut". Haha!
Tänk så bra det är med forum så man lär sig av varandra och kan ta till sig det man själv vill 
Ha en bra dag!
Det vänstra/första exemplet stötte jag på i höstas, den 12 september på Södertälje BK, agilityklass I, det var banans enda klurighet. Ronja kom med en sådan fart att jag inte hann springa med henne hela vägen och visa.. Så hon tog från fel håll och därmed blev vi jätte diskade
sen dess tränade jag in det och nu hoppas jag att vi fixar det nästa gång det dyker upp. haha! man lär sig av misstagen. ;)
Exempel två är ju lättare.. "ronja" säger jag om hon ska ta den från min sida, "ut" om hon ska "gå runt". anledningen till att jag säger "ut" istället för "runt" är att det ligger bättre i munnen. 
Visst är forum toppen!!

#19 Aha, en klass 1 till å med. Hehe!
Ha en bra dag!
#20 stämmer bra det! när jag var på gotland var det en liknande "ut" situation på en av klass III banorna.. tror hälften av ekipagen diskade sig pga det..
Höger/vänster hade jag på Linus både till vardags och på agilitybanan. Men nu har jag ändrat lite i mitt sätt att handla sen dess (har ju hunnit gå ett antal år) så Felix är tränad mest på kroppspråk, ut/runt/fel (förkortning av Felix
, "kom mot mig"). Däremot använder jag höger/vänster på promenaderna för att få honom att hålla ena sidan av gångbanan om han går någon/några meter framför mig och det t.ex. kommer en cyklist i full fart (vilket det ofta gör här).