Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etikettövrigt
Läst 2682 ggr
TinaH
0

Har PANIK!!

Jag visste om att veten sa till mig att Boys chip var dött när vi tog 1års sprutan….
Men jag tyckte et, "dött vid 1års ålder - lite mysko!"

Fick ett mejl i kväll som det stod i att dem chip-kollar på plats!!

Tänk om det är sant att hans chips är dött…
Mitt hopp var att den veten hade en trasig aparat, men det hade han nog tyvärr inte, eftersom den Fungerade på Tyson.

Så nu måste jag hinna att chipp kolla honom, skulle det vara så att det stämmer att chippet skulle mot förmodan vara dött, så har jag hett om öronen.

Jag ska MH testa honom, den 24/10-09.
Då måste Skk ha fått in det nya chip nummret!!!

Så jag ska nu ut och lte chip maskin, och kolla honom…
Annars kan jag glömma MHt den 24e….Gråter

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Yessica
0

Oj, låter inge bra, jag visste inte ens att chip kunde dö. Förvånad Men du, jag tror du stressar  upp dig i onödan, den 24 september har redan varit Flört Haha! Alltså har ni redan gjort MH, hur gick det? Tungan ute Hur som helst, lycka till med att hitta chippet!

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Cerrolyn
0

För det första så tycker jag att det låter konstigt att chipet skulle vara dött. Sedan så skulle jag nog i den stunden jag fick det kolla upp det ordentligt.

För har han ingen funktionerande id-märkning så blir det som sagt inget MH. Det du kan göra är att tatuera honom, eller om det går att chipa om honom.

Men sedan så undrar jag varför bry sig nu. den 24/7-09 har varit för länge sedan, du är alltså allderles för sent ute ändå.

**MVH Cerrolyn

TinaH
0

jag menar den 24/10-09.

Står dem med maskin på plats?

När jag var med och gick ett MH, ok visserligen 4 år sedan…men då hade dem ingen maskin och kollade chippet med, ej heller kollade dem öronen….

Mvh TinaH

TinaH
0

Det finns till och med manskiner som kan döda Chips i hundar, tror det var i Hundsport eller Brukshunden det stod ett repotage om det i….

Mvh TinaH

Yessica
0

#3 Förstog det nästan, var bara tvungen att skojja lite Flört

Yes, dom står med maskin på platsen. Dom måste kolla så det verkligen är rätt hund som gör MH't. Med Sting så chippade dom själva. Men med Pippi fick jag själv leta efter chippet. Haha! Jag hade ju ingen aning om hur maskinen funkade. Oskyldig

Ha en bra dag!

TinaH
0

Chippade dem på plats med Sting, eller vad menar du?

Mvh TinaH

monicany
0

Har vetten  som sökte chippet skannat hela hunden? i bland får chippen nämligen för sig att vandra. så ett hett tips är att skanna hela hunden å se om ni kan hitta det, har alldrig hört om ett chip som lakt av.

TinaH
0

Har varit idag hos en ny veterinär.

Dem scannade igenom HELA hunden så som han den andre gjorde och konstaterade samma sak…Han saknar chipp.

Min Boy har inte varit ID-märkt från början!!! Gråter

Den veterinären jag fick tag på idag frågade mig i sniken ton "varför var du inte med när kulle ID-märktes".

Jag sa att jag det ska inte behövas, utan det är Kennelns ansvar att kontrollera att valparna blir ID-märkta innan dem når ut till nya köpare.

Sedan så tror jag inte heller att det är så poppis att man alla som köper reggade valpar (eller oreggade) följer med sin kull till veterinären för att kontrollera om dem verkligen blir märkta, för det blir ett himla springade hos veterinärena.
Plus att det är många som inte köper sin hund "runt hus knuten", utan på avstånd från sitt boende 

Nä, jag ångrar INTE min Boy, men jag ångrar Kenneln!!

Jag är så arg lessen och förbannad nu, så jag vet inte vad jag ska göra!

SKKs pappret la jag på lådan idag, dem borde ha det i morgon, men jag tror inte att dem hinner regga in det till mitt MH nästa vecka. Gråter

Det står att hunden är ID märkt på Ägarbeviset, med kontroll nummret och allt.
Den veterinären som vaccinerade han första gången, har jag kollat upp, och det var en veterinär studerande och så har dem inte heller stämplat.

Just nu är jag så besviken, och lessen, så jag vet inte vad jag ska göra….Gråter

Tänk om min Boy hade blivigt STULEN!!!Förvånad
Vad F-N hade jag haft för bevis då???Skrikandes

Har även bestämt mig för att Tatuera honom, när vi AD/HD röntgar han.

SKK sa att det är bara till chippa om han, samt att det förekommer sånt här…inte ofta, men det händer.
Trist, men sant, tyvärr…Rynkar på näsan

Mvh TinaH

Cerrolyn
0

Oj, detta var ingen rolig historia. Men ring SKK idag eller imorgon och hör med dem när det blir reggat. Ring även den som är ansvarig på MHt och berätta historien. Denne kommer säkert att svara att om det inte är reggat så blir det inget MH. Men det kan också gå.

Självklart så ångrar du inte Boy. Kennlen har jag tyvärr sett många sneda munnar åt och kommentarer som "De bryr sig inte om sina valpköpare." Men igentligen så spelar det ingen roll, men att han inte blev chippad det spelar roll. Vem vet, det kanske är fler i hans kull där chippet har "hoppat ut" eller att de glömt.

Men det är en hel vecka innan ert MH, och med lite påtryckningar så tror jag inte att det ska vara några problem.

Varför ska du tatuera honom också för?

**MVH Cerrolyn

TinaH
0

ja, jag ska kontakta skk idag.

och den ansvarige på MHt.

Att jag ska tatuera honom är enbart för om chippet skulle ev. "släcka sig"…..

För nu är jag så osäker och lessen på allt detta….så jag vet inte snart vad jag gör….

Jag skrev ett mejl till Boys pappas matte.
Hon tyckte att detta var fördj….

Min lilla Boy….Rynkar på näsan

Mvh TinaH

Cerrolyn
0

Men i så fall så hade jag inte chipat om honom utan tatuerat honom istället.

**MVH Cerrolyn

TinaH
0

Har talat med SKK.

Dem sa följande.

Jag skulle omg scanna in papprena på Boy och mejla upp dem till SKK. Så hinner dem och regga om IDnummret redan idag.

Dem sa det också att det kan hända på långhåriga hundar att chippet kan åka ut, om man inte ser till att det är riktigt gjort ifrån början. Men även att det kan åka ut efteråt vid lek hemma i valphagen.

Hon tyckte att alla större kennlar borde ha en chipsavläsare hemma.
(Boys kennel är en av de "större")
För att verkligen kontrollera att hunden har chip vid leverans.

Fy F*N vad jag blir trött på sånt här strul!
Jag kommer, men det tar emot, att kontakta kenneln idag, och berätta om mina utgifter, och ev. kanske få pengar för mina utlägg.
Det tyckte dem på SKK att det var det minsta dem på Kenneln kunde göra.

*arg!*Rynkar på näsan

Sedan så tog jag upp att jag tänker Tatta honom vid AD/HD röntgen, och det sa dem på SKK att "det är vanligt att man brukar göra det med jakt raser".

Mvh TinaH

Yessica
0

Lite sent svar nu kanske. Alltså dom kollade båda hundarna så att chipnumret stämde, skillnaden var bara att på Sting tog dom själva hand om det, medan på Pippi gick jag scanna själv med ansvarig bredvid Flört Så JA dom kommer kolla efter chippet.

Hoppas det löser er, det här vill vi ha en fortsättning på! Måste ju få veta hur allt går. Skrattande *håller tummar*

Ha en bra dag!

Cerrolyn
0

Tina - det kan även hända på korthåriga att chipet åker ut innan såret är läkt. Och detta är en av de saker som gör att jag är glad åt att C är tattad, kommer nog att även göra det i framtiden.

**MVH Cerrolyn

tsset
0

Usch usch!

Otroligt dåligt gjort av kenneln och vetten om han inte alls blivit chippad, och när valparna är nychippade bör de väl inte få leka med varandra? Skumt.

Kollar de inte chippet hos din vet. vid vacc.? Våran gör så, på det sättet så vet jag att han har kvar chippet, jättebra!

Funderar dock också på att tatuera honom, man vet ju aldrig med de där chippen. Kan visst vandra iväg i kroppen också står man där en dag på tävling och får inte delta för att chippet inte sitter där det ska…

TinaH
0

# 15

Om du läser berättelsen från början, så skrev jag just det att det var så det upptagade sig.

Att dem tillåter valpar att leka, tja…det kan till och med hända på vägen hem från veterinären att chippet kan åka ut. Jag tror inte det finns någon kennel som har en transportbur till vaje hund.

Men det var som dem sa på SKK, att detta händer  - men tillhör inte vanligheterna.

Mvh TinaH

TinaH
0

Unka - jag frågade faktiskt SKK om det var så att man började gå tillbaka till tatt. Men nej, det är mer och mer poppis med chippet.
Jag litar from nu ICKE på chips.
Där emot så sa hon att det är vanligt när det gäller jakt raser att dem tatuerar dem när dem AD/HD-röntgas, även om dem skulle vara chippad innan.

Jag kommer även tatta Boy vid AD/HD…kostar 250:-
men efter detta j-la strulet, så är jag berädd på att betala vad som helst.

Jag kommer aldrig mer köpa en hund som är chippad, är den det så kommer jag även tatuera den.

Mvh TinaH

Cerrolyn
0

På de tävlingar jag har varit på har de letat över hela hunden tills de finner chippet.

Ja, att du nu väljer att tatta förstår jag, men det lät som att du hade den tanken innan också.

Som jag sa, jag kommer alltid att ha mina tatuerade, jag tycker det är bäst.

**MVH Cerrolyn

tsset
0

#16 Ja men se där, det var ju det första du skrev ju! Vilken totalmiss från mitt håll… tur att de upptäcktes nu iaf.

Jo, det hade blivit väldigt mycket transportburar för uppfödarna… men en chippläsare att läsa av valparna med innan de åker kanske vore något? Bara för att dubbelchecka… fast de är säkert dyra de där.

#18 Bra att veta! Då är tävlingarna säkra. Har däremot hört om en hund som var på rymmen och hamnade hos polisen. De hittade ingen märkning och hunden hamnade nånstans, där de hittade chippet på halsen eller hur det nu var… en sån där berättelse som någon har hört av någon som känner någon som.. inte att lita till 100% på men man blir ändå lite orolig, tänk om?

Näe, det blir nog till att tatuera för oss också. Och får hunden en så ska matte också ha en Flört

TinaH
0

ska du tatta in ditt personnummer då?*HIHI*Tungan ute

Mvh TinaH

SparklingTindra
0

Att tatuera låter som att det är mer smärtsamt för hunden än att bli chippad. Dessutom så kan det bli svårt att läsa vad det står.

Eftersom att du har din hunds gamla chipnummer så är det antagligen så att din hund har blivit chippad som valp och det är då alltså inget man kan belasta uppfödaren för, att chippet försvinner. Chippet har nog antingen åkt ut eller vandrat iväg. Jag tror mer på det sistnämnda.

Och att valparna leker med varandra efter chippning är inget konstigt, jag har då aldrig hört talas om nån som har hållt sina valpar ifrån varandra efter chipmärkning.

Cerrolyn
0

Jag tycker inte de är så svårtydda. Var ansvarig på ett MH för ett tag sedan och kollade massa vovvar i öronen och det var ingen fara (ja, jag kollade chippen också).

**MVH Cerrolyn

preya
0

#21 Tycker inte heller de är svårtydda. Dock är båda mina chippade och har inte planerat att tatuera för att det behövs inte som jag anser idag. Men skulle jag köpa valp skulle jag nog tatuera!

TinaH
0

# 21

Jag tror SKK har mer erfarenheter av Chip och tatueringar än vad du har.
Det är Dem som har sagt att det kan vara så att innan såret efter kanylen för chippet är läkt kan chipet åka ut om hunden inte tar det lugnt.
SKK sa även att det kan efter chipmärkning, att det är lättare på långhåriga kan även ske på korthåriga, hundar att chipet åker ut.
Dem sa också att det är vanligt att jakthundsrelaterade raser, när dem sövs för AD/HD även tatueras, pga av att det är lättare att läsa av om hunden hittas i tex skogen.

Det var 1 veterinär i februari som konstaterade att Boy inte hade chip.
Sedan nu, så var dem 2 veterinärer och 3 vetrinärbiträden som kontstaterade samma sak….Boy hade inget chip.

Men..dem måste ju ha fel…..

Sedan kan jag inte förstå varför det skulle vara mer smärtsamt för dem för, då hunden är sövd när det görs…

Mvh TinaH

SparklingTindra
0

#24 Jag har inte sagt att chippet inte kan åka ur. Jag sa att det var en av de troliga anledningarna till varför dom inte hittar chippet. Däremot så kan det ju ha vandrat på ett sådant sätt att det inte går att hitta längre och jag skrev att det var det jag trodde mest.

Den erfarenhet jag har av tatueringar är att dom inte alltid syns så bra. Den bleknar ju nämligen med tiden. Inte sagt att det alltid blir så.

Jag visste inte att dom numer söver hundar som tatueras, det gjorde dom inte då våra hundar blev tatuerade (inte de jag har nu, dom är chippade).

Cerrolyn
0

Undrar hur länge du menade med "bleknar med tiden"?

Nej, vad Tina menar är att hon ska tattuera Boy när han röntgas och då är de ju nersövda. Annas är de inte det.

**MVH Cerrolyn

TinaH
0

# 25

Jag vet hundar som är både 10 och 14 år, som tatten synns som om det vore i går den sattes.

Men hur eller hur gör det inte ondare på en valp/hund att tatta sig än vad det gör på oss människor, säger dem som har tattueringar.

Men jag kanske är en "kyckling-mamma" som inte litar på det nya, efter denna händelse…jag vet inte….Skäms

Mvh TinaH

preya
0

En liten viktig del, inga hundar får tatueras vakna idag! De ska ha fått lugnande innan!

Cerrolyn
0

Det GÖR ont att tatuera sig, men mycket beror på vart man sätter den också.

Tack för informationen.

**MVH Cerrolyn

SparklingTindra
0

#26 Fördtår inte riktigt med din frågs på "hur länge"? Alltså att den bleknar ju äldre hunden blir. På våran ena pudel kunde man knappt läsa vad det stod på tatueringen längre när han var två år.

Det händer ju dessutom då och då också att det kommer ut annonser om att dom har hittat en hund men att dom inte kan läsa vad det står på tatueringen.

Som sagt så händer ju inte detta för alla men jag tycker att det verkar vanligare att man inte kan läsa av tatueringen än att chippen försvinner. Egen åsikt, ingen ren fakta.

Cerrolyn
0

Jovisst är det så. Vad jag menade med "hur länge" är att Ceasar är 6 år och hans går fortfarande att läsa bra.

**MVH Cerrolyn

TinaH
0

grannens BC är 15år och hans tatt går och läsa.

Jag vet att dem sövs eller får lugnande idag för att tatta sig, och där av så kan det inte göra ont heller.

Det är därför det är mycket dyreare och tatta än och chippa, för att hunden/valpen skall få i sig sövningmedel/lugnande innan.
Så därför väljer många, speciellt jägare att tatta när hunden ändå är sövd för tex röntgen för AD/HD, för att slippa betala avgiften för sövning/lugnande 2 gånger.

Mvh TinaH

TinaH
0

Men hur eller hur efter detta som har hänt min Boy, kommer jag aldrig mer lita på en Chip….

Sedan är det ett nytt föremål som kommer att ligga inne i hunden hela hundens liv, vilket jag inte heller är så för.

Men jag kommer att tatta honom, jag vet att visserligen det nya chippet fungerar även då vi lämnade veterinären, då jag fick bekräftelse på det på MHt.

Men för det så kan ett chip släcka sig, och dö, enligt SKK.

Mvh TinaH

Loppanploppan
0

Vilken otur du har haft med chipet!

Själv har jag ingen hund, (men vill verkligen ha) men min katt är både chipad o tatuerad, kommer troligen även tatuera min hund när jag skaffar en (blir nog då jag flyttat hem ifrån).
När katten tatuerades så va hon sövd..

Dom flesta tatueringarna är lättlästa, men det är visa som kan vara svåra att tyda, men för det mesta är dom lätta att läsa. Har bara hänt en gång att jag inte kunnat läsa en tatuering.

Hoppas att allt löste sig till slut!