Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etiketterhälsavårdsjukdomar
Läst 4174 ggr
[Jemla]
0

Tips på bra fästingmedel?

Funderar på vad jag ska välja för fästingmedel inför nästa säsong. Har hittills kört på Frontline vilket fungerar väldigt bra, men jag vill att Felix ska kunna bada på sommaren också…

Nu under hösten provade jag Scalibor på honom, har hört både bra och dåligt om det så tänkte att det var lika bra att prova. Men efter ett par dagar tyckte jag att han verkade så slö och låg och darrade inomhus (ingen feber eller andra symptom). Tog av halsbandet direkt för att prova och tur det, för bara någon dag senare upptäckte jag att han hade som sårskorpor runt manken och höll på att tappa hår. Alla dessa symptom står med som möjliga biverkningar, även om darrningar + slöhet står som ytterst ovanliga. Felix tål alltså inte detta, så inget mer Scalibor för oss.

Därför undrar jag nu om någon har bra tips på andra fästingmedel som är effektiva och helst inte alltför dyra? Glad

[Malin3033]
0

fästingmedel är lika svårt att välja som ett bra foder - enligt mig.

På min sheltie (som är väldigt känslig mot scalibor) så vill jag helst inte sätta på henne några gifter, det känns inte rätt, varken mot naturen eller henne. Dessutom leker hon mycket med vår andra hund, och därför finns inte alternativet för halsband med gift eller andra giftiga medel.

En tanke var att prova bärnstenshalsbandet, men eftersom det bara fungerar på vissa typer av pälsar, pälsen måste bli statisk, så har jag inte kommit till skott med att prova det, men det är ett riktigt snyggt alternativ! Men inget jag har erfarenhet av.

Så tillslut blev det fästingmedlet (som det längre inte får kallas då det inte är 100% säkert att hunden blir 100% fri från fästingar) Fixodida Zx, vilket fungerar ypperligt på Ronja! Hon får fortfarande fästingar, men inte alls i samma mängd! Och dessutom - dem hon får sitter sällan fast, utan kryper i pälsen. Numera kallas det för fodertillskott som hjälper hunden att få bättre päls osv osv, vilket den också gör! Ronja blir glansig och fin och magen är stabil.

Det enda som är minus med Fixodida är att det är svårt att få hunden att få i sig allting, speciellt om man har en hund som äter lite, Roja äter 0,75dl per måltid och det är svårt att blanda ut pulvret ordentligt, ett tag blandade vi ihop det med lite leverpastej eller så blötte vi upp maten.

TinaH
0

Jag gör eget fästingmedel Glad
Som har fungerat varje sommar.
OK Nån fästing har väll kommit.

Vitlöksolja

1 l raps- majs- eller solrosolja + 4 st vitlöksklyftor + rosmarin.

Lägg vitlöksklyftorna i oljan. dela gärna på dem.
Låt dra i fyra dygn.
Vänd flaskan en gång varje dag.
Sila bort löken.
Dosering: 1 msk olja/dagen till medelstor hund
och 1 tsk om dagen till liten hund.

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

[Jemla]
0

#1 och 2: Tack för svaren! Jag har blivit lite nojjig när det gäller fästingar, förut tyckte jag inte att det var såå farligt om hunden hade nån fästing som satt fast då och då. Men efter att Linus plötsligt fick borrelia två gånger (ja, det var två olika borreliainfektioner konstaterades av blodprov, och inte bara samma som kom tillbaka) inom loppet av ett halvår, trots att han bara haft max 5 fästingar under en lång period innan… Det räcker ju med att EN enda smittad fästing sätter sig på hunden så är det kört, visst är det större risk om hunden har många fästingar, men med tanke på att 2 av dessa max 10 fästingar han hade (på en säsong) bar på borrelia så… Obestämd

Vill därför ha något som är så gott som "bombsäkert". Vet dock inte hur många sådana medel det finns (Frontline är så gott som "bombsäkert på Felix iaf")? Tina: med nån fästing, menar du på ett år/en månad/en vecka eller vad? Glad

TinaH
0

# 3

haha….på en hel sesong Flört

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~