Hur gör man?
Hejsan!
Jag försöker hitta de olika lydnadsmomenten i lydnad klass 1 men det går inte så bra då jag ser aldrig konkret vad som ska vara med(iaf så hittar jag det inte)
Sen undrar jag hur lärde ni in era hundar fot, fritt följ m.m. Jg försöker berömma sindra när hon väl gör det men då slutar hon och det känns som om hon inte förstår det klokt, så hur tränade ni in de olika momenten?

Med fritt följ/linförighet (samma sak, bara det att under linförigheten har hunden koppel på sig) så är det lättast om man först lär in hunden vad fot-positionen innebär. Alltså att den ska sitta på din vänstra sida. När det är helt befäst kan du locka med hunden ett litet steg framåt och beröm direkt när hunden hänger på. Vänta med att göra halt, beröm först att den hänger med. Sen förlänger man sträckan allteftersom hunden hänger på, och så lägger man på kommandot man vill ha också när hunden förstår.
I början kan hunden säkert tycka att fotgåendet är jobbigt, den vill ha sin belöning. Men det handlar ju om motivation och att inte träna för länge. Pippi kunde tröttna rätt fort på just fotgåendet i början. Först hade hon 200% koncentration i typ 2min och sen dog hon. Hon var så överladdad, för hon verkligen ville. Men då tog hon ut sig för snabbt. Det är något man får lära sig själv, att avsluta i tid. Så man inte slutar när hunden går som sämst. 
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

A och O med allträning är kontakt.
Har man inte det så kan man glömma allt vad träning heter, den är grunden och viktig.

3# hur tränar man in bra kontakt då?

# 4
Det finns en jätte bra bok, som heter "kontaktkontraktet" av Eva bodfäldt.
Där får man lära sig vad signaler och samspel mellan hund och förare är. Den tar även upp praktiska tips kring kontakt- och följsamhetsträning, inkallning, koppelträning och korrigeringar samt fler fallbeskrivningar, tagna ur verkligheten.
finns på adliris, kostar 183Kr.

Kan faktiskt tala om att man kan komma upp i klasserna utan bra kontakt också. Men det är bra om man har det.
**MVH Cerrolyn
Boken finns även på de flesta bibliotek, om man känner för att lusläsa den innan köpet! ;) Där finns också maaaassa andra böcker om bl a lydnad med många olika synsätt. Låna ett par, känn efter vilken som känns mest lik det sätt du vill träna på och läs! Läs även de du inte gillar - på så sätt tränar man sig i att tänka "nej så skulle inte jag ha gjort, jag skulle ha gjort så här"… väldigt nyttigt!
#6 det stämmer, men kontakten gäller ju inte bara vi linförigheten och vid alla momenten, kontakt för mig är att hunden är villig att arbeta för föraren, och vid tävling kunna hålla en bra uthållighet utan godis.

Eftersom jag är lite speciell av mej lärde jag in '' fot '' genom att vara ute på en vanlig promenad och så fort Leah kom upp på vänster sida fick hon massa beröm. Iof har hon ganska mycket i sej att ta kontakt.
Nackdelen med det här är att jag har en hund som mer än gärna går fot under hela promenaderna.
Jag älskar ju Leahs fot vilket hon också gör.
Pim lär jag in på ett helt annat sätt för att testa mej fram. Nu har jag inget 100% resultat på henne men hon är på god väg. Jag började med att jag gick i typ cirklar och bjöd in vänster sida när hon ville ta kontakt. Så fort hon '' hackar i '' ( så jag vill ha hennes fot ) får hon massa beröm. Nu har jag börjat med att hon måste jobba och gör vänster sida svår att komma åt. När hon närmar sej flyttar jag och håller på.
Funkar kanon på henne. Funkar inte på alla hundar men Pim blir med triggad av att hon inte får beröm och måste jobba.
#9 Känner igen det du gör med Pim! Jag har börjat med ett sittande fot, mest för att han är så framåt annars, så nu gör jag så att när han satt sig fot och fått sitt beröm så flyttar jag mig, vrider mig lite, och han får hitta min vänstra sida igen. Blir det fel, snett i vårt fall, flyttar jag mig direkt och han får jobba för att hitta sidan igen. Funkar kanoners även om det inte är 100% än här heller ;)