Aillity vad gäller?
Hörde att för att få tävla agillity måste man röntga höfterna, stämmer det?
Asså jag ska såklart röntga höfterna på min hund när han blir gammal nog men ville bara veta om detta var en myt eller saning då jag aldrig hört det innan ;)

Nej det är inte ett måste rent regelmässigt, bara en väldigt bra grej att göra innan så man vet hur det ser ut. Om man ska tänka på något extra eller så. Alltså om man bör jobba upp mer muskler kring höfter m.m 
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
okey, borde vara en regel tycker jag :/

#2 Aa, verkligen.
//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

Visst tycker jag det med.
Det är en stor belastning för hunden med alla hopp och skutt i höfter och speciellt i armbågarna.
Men skulle man få en C-höft eller dålig bedömning på armbåge, och vill hålla på med Agiity, så visst. men kör inte varje dag, och varje vecka, utan försök först och främst bygga upp muskelaturen runt om.
Sedan kan man köra nån gång då och då.
Kanske inte tävlingsmässigt, men nån gång, "bara för att" det är kul. Med lite lägre höjder.
Jag ska själv röntga boy nu i höst, och sedan till våren börja på agility.
Jag ska "inte" ut på tävlingsbanan, utan ska göra detta som en "friskis & svettis"-grej :-)
Kan också bara hålla med! Det är ju ändå väldigt slitande om man satsar på tävlande och bästa tider med snäva svängar och allt vad det är. Men att bara träna hemma på tomten då och då, inga problem så länge man tänker sig för!
#4 Ja, det är verkligen en "friskis & svettis"-grej! Jag satsar järnet när vi leker/tränar/springer nu, och hej vad det känns efteråt! Bra mycket effektivare än vanlig jogging, troligen för att man inte hinner känna efter utan bara gör det ;)

Jag tycker både ja och nej. Tänk om man tänkt tävla med sin hund och så får den t ex C/D på höfterna, då är det stopp i så fall. Jag känner en som tävlade agility med sin BC som hade D-höfter. Den fick simma och träna massor annat. Han tävlade SM flera gånger. Han var tvungen att tas bort pga en annan sak, hans mådde bra i övrigt, just för att han var så vältränad. Sen är det klart att alla kanske inte skulle fixa det. Det krävs mycket av ägaren då tror jag. Sen beror det på hundens storlek också.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi