Intresserad av agility
Hejsan! Vi har nyligen skaffat en foderhund. Hon heter Signe och är en dvärg pudel. Cirka 1 ½ år. Jag har några små hinder hemma, så vi har prövat lite hoppning och hon gillar det :) Jag gillar agility, det är verkligen super roligt! Men jag behöver lite hjälp. Hur ofta ska man träna? Har ni några tips? Vad använder man för grejer till agility? Är det bra att ha en sånn där klick-grej till agility eller nått?
Några frågor som behöver svar ;)
MVH Agnes

Hejsan!
Får säga att din lille pudel är söt. :-)
För det första så skulle jag höra efter om han är röntgad i leder, för det är rätt krävande och hålla på och hoppa och studsa, även för en liten hund.
För vem vet om ni tar er ut på tävlings banorna en dag?
Detta med agilityhinder, kan man göra en hel del själv.
Hinder med 2 stolar och kvast i mellan, till att köpa färdiga kit på Rusta.
till slalom kan man köpa "jätte-plockepinn". etc.
Detta med klicker kan vara jätte bra att ha till att öva in kontaktsfälten med, MEN då gäller det att hunden är in-klickad först.
Även toppen i slalomet.
I början så ska du nog inte köra merän kanske max 1-2 gånger i veckan i ca 20-30 min.
Så ökar du tiden medtiden.
Önskar dig Lycka till!
Agility är ett gift, jag längtar tillbaka till agilityn, men kan tyvärr inte köra det ännu på ett bra tag då jag snart ska göra en OP…. :-)
tänk även på att låta din lilla hund inte hoppa högre än 35cm :) Även om hon kan högre (vilket nästan alla hundar kan), så sliter det på leder.
Mitt tips är att gå en nybörjarkurs i agility, så lär sig både du och hunden rätt från början!
Annars finns det en hel del artiklar på sajten som beskriver hur man lär in de olika hindrerna.
Lycka till!

Du har fått jättebra tips, och det var typ det jag skrev ihop innan, men mitt internet fick för sig att inte lyda. Så det kom inte iväg…
Det bästa är att gå kurs så det blir rätt från början som Malin säger. Eller om det inte finns en kurs på gång i närheten så kan man även ta hjälp av en duktig person som kan lära er grunderna. 
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Jag har hittills bara tränat hemma, även om vi vill ut och tävla till sommaren. Och det funkar mycket väl! Alltid kul med en sysselsättning även om man inte vill/kan göra det på enkurs hos nån klubb…
Vi började faktiskt med slalomet då min hund älskar att gå runt saker. Köpte ett slalom på rusta + en platt tunnel som han också älskade. Billigt och värt sitt pris!
Till mindre hundar kan man säkert använda det mesta som går att sticka ner i marken, jätte-plockepinn som redan nämnts t.ex.
Tycker däremot rustas hopphinder var lite dyra jämfört med de övriga sakerna de hade (1 hinder för 150:-) så jag försöker komma på en bra lösning med slalompinnarna som är så mycket billigare, 12 st för 299:-! Kanske att man får en snilleblixt 
Vi tränar lite då och då, kör många korta pass för att det ska bli många rätt och få fel. Kanske att vi tar ett hinder 7-8 gånger, 2 eller 3 gånger om dagen. Funkade utmärkt för att lära in slalomet!

till en sådan liten så skulle du kunna köpa korner och lägga slalom pinne över. :-)
en hög kom för tävling är väll nästan 35??
Visst klarar du att träna själv. Yessika har skrivit bra artiklar om hinder träning här på sajten.
**MVH Cerrolyn

Men försök att gå en kurs om du kan, det är så himla kul! Lycka till!
#1 Hihi ^.^ Hon tackar ;)
Nej det tror jag inte. Måste dom det om dom ska ut och tävla ?
Jag tänkte mest på vad för saker man använder till agality :)
#2 Nej då det ska jag inte ;) Jag har tänkt det. Men jag vet inte vart närmaste skulle va. Kanske skulle det vara Sollefteå. Dom har en agility bana där :)
#3 Ja :P Ja usch vad sur man blir när allt försvinner så har man skrivit en massa
Men jag tackar för att du tog dej tid ;) Ja jag har ju tänkt det.. Men som jag skrev till Malin så vet jag inte vart det skulle vara. Men jag kan höra efter :)
#4 Har gjort lite hinder själv och så :P Okej, det låter bra :D
#5 Okej :)
#6 ;) vad heter artiklarna ?
#7 Jag kan tänka mej det! :D
Tack för alla svar! Skrev korta svar tillbaka (förlåt!) men det vart så mycket att svara på .. <.<

#8 Dom måste inte vara röntgade för att få tävla, men det är jättebra att få veta själv så allt står rätt till, så man vet om man ska anpassa träningen ännu mer till eventuella ledfel.
Tänk också på att vissa klubbar kräver medlemskap för att träna på agilitybanan och kanske att man gått en nybörjarkurs. Det är för att förhindra att man tränar sin hund fel och får en rädd hund istället.
Om du går in på Artiklar och väljer kategorin Inlärning/träningsmetoder så ligger dom där under, det är dom fyra översta alltså. Sen om du väljer kategorin tävling finns även en artikel om hur en agilitytävling går till. 
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi