Få upp intresset..
Nu har jag ett problem med Diablo IGEN! När vi tränar eller bara går ut en runda så tappar han intresset för mig. Hur kan man "träna" upp intresset för att han ska tycka att jag är rolig m.m?
För jag vill inte att han bara ska sticka när vi tränar agility & springa efter en unge typ.. ( som han gjorde idag *skäms* )
Jag klara inte av det han bara springer i från mig.. Det kan ju hända något förfärligt..
Jag bor ju i lägenhet också..
Det gäller att vara rolig. Vara den som hittar på roliga saker mm. Jag är verkligen urkass på att komma på hur man gör det. Men jag vet att Harriet är bra på att förklara, kanske det finns någon annan här som också kan hjälpa dig.
**MVH Cerrolyn

Nu fick jag prestationsångest! 
Nu vet jag ju inte riktigt hur ni bor annat än i lägenhet. Men nåt man kan försöka är att plötsligt hitta nåt på marken som måste undersökas och då blir det ju givetvis belöning när han kommer fram och ska kolla läget. (Matte är en resurs som hittar massa gott)
Börja springa helt plötsligt så att du inte bara är tråkig och traskar mellan punkt A och B. ( Nån mer än jag som känner igen sig?) 
Gå baklänges och belöna när hunden följer med.
Träna lite sitt, ligg mm efter några m. Gå lite till och kör några steg med LinFörighet.
Som belöning kan du kasta en boll eller plocka fram en kamptrasa som ni leker och har kul med.
Det var några tips till att börja med. Hoppas att nåt kan vara som du vill ta till dig. 
Som HarrietKiara säger.. att "bara" gå på promenad gör att hunden snabbt snappar upp annat som är roligare än matte. Ett jätte bra tips som HarrietKiara skrev är att börja "snoka" i marken, du är bäst på att hitta godis! Kommer han inte så ät upp det själv! (låtsas förstås, men hundar är världens största egoister, dem brukar komma springandes)
Kommer han för långt bort så avik från stigen, ställ dig bakom ett träd och vänta, massor med belöning när han hittar dig.
Om det krävs så får du väl börja rulla runt och tjoha och heja! 
Okej, jag ska prova allt ni skrivit. Måste få itu med detta…