Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etiketter: quizlekar
Läst 1237 ggr
Cerrolyn
0

Era funderingar kring grenarna.

Nu är jag nyfiken på vad ni har för tankar om de olika grenarna. Ni kan fundera även vad gäller framtiden då den rasen du har nu kanske inte får/inte lämpad till den grenen.

Agility

Appotering

Bruksspår

Brukssök

Drag

Freestyle

IPO/BHP

Jakt

Lydnad

Rallylydnad

Rapport

Skydd

Utställning

Vallning

Viltspår

**MVH Cerrolyn

Yessica
0

Hur menar du då? Skäms

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Cerrolyn
0

Oki

Jag börjar så kan ni bara haka på.

Agility - Fartfylld gren som är svårare än det ser ut. Som är ganska rolig att utöva.

Appotering - Jag gillar inte döda djur och Ceasar gillar inte fåglar. Vet att det går att köra med dummy, men det skulle kännas falskt tycker jag.

Bruksspår - En gren som är mycket bra då man kan utöva den själv och hunden aktiveras på ett bra sätt. Jag tycker att det är lätt att öka svårigheterna här.

Brukssök - Verkar vara en rolig gren för både förare och hund. Vi är bara nybörjare och finner det jätte kul ändå.

Drag - Kan väldigt lite om detta, men jag tror att det är en härlig känsla när hundarna drar iväg.

Freestyle - Grenen som inte tilltalar mig alls. Men jag är inget bra på att dansa. Men som underhållning så kan det vara kul att se.

IPO/BHP - Skulle vara kul att testa någon gång. Men jag vet inte om jag gillar precionen vid spåret eller att man måste hålla hela lydnaden i huvudet.

Jakt - Se appotering.

Lydnad - En rolig gren som man lätt kan träna själv.

Rallylydnad - En gren med roliga övningar (skyltar) och det är kul att utöva ibland. Men inget jag känner att jag vill sattsa på. Men jag tror att det finns många som börjar här och sedan går över till lydnaden.

Rapport - En gren som verkar vara super rolig. Har testat lite men har fel ras för detta känns det som.

Skydd - Ska testa detta med min nästa hund.

Utställning - Ingen gren är är något fan av. Det jag tycker är tråkigt med det är att du kan inte styra utgången så mycket om hunden är borstad, trimmad, tränad. För det är bara utseendet som gäller.

Vallning - Skulle vara roligt att åka på en vallprovstävling någon gång och titta. Men jag tror inte att jag kommer att hålla på med det. Men hade varit kul att testa med nästa hund.

Viltspår - se appotering

**MVH Cerrolyn

[Malin3033]
0

Agility - En sport jag själv är väldigt fäst vid. Helt klart svårare än det ser ut, det ligger oftast väldigt mycket träning bakom - precis som de flesta grenar. En rolig sport som jag rekomenderar alla att prova på!

Appotering - Tyvärr inte insatt, men inget jag har provat med min nuvarande hund. Jag tänker heller inte skaffa nästa hund för att träna detta.

Bruksspår - En perfekt aktivering för både förare och hund, lätt att träna hemma (precis som Cerrolyn sa). Något jag absolut skulle kunna tänka mig att börja tävla i, dock inte med min sheltie som jag har nu.

Brukssök - Har inte så mycket att säga om det eftersom jag inte kan så mycket om det. Men då jag hoppas att nästa hund kommer bli en brukshund så kommer jag absolut prova någon gång!

Drag - En väldigt häftig gren, jag beundrar dem som håller på med det, inget jag själv skulle träna upp hundar för.

Freestyle - Alla gillar att lära sin hund nya trick, och freestyle är en utmärkt gren för dem som vill visa upp vad hunden kan för tricks för andra. Inget jag själv skulle tävla i, men som sagt, jag tränar mycket tricks med Ronja.

IPO/BHP - Ej insatt

Jakt - Inget som intresserar mig.

Lydnad - Det är verkligen en fröjd att träna lydnad, svårt men roligt. Kruxet är väl att få hunden att älska det. :-) Jag och Ronja tränar och tävlar en del, men att komma högre upp än klass II/III är inget vi "satsar" på då vi prioriterar agility. Men nästa hund ska absolut vara "lite mera lydnadshund".

Rallylydnad - Roligt för dem som inte tränar "riktig" lydnad. Inget jag själv sysslar med dock.

Rapport - En väldigt häftig sport!

Skydd - ej insatt

Utställning - Jag ställde ut Ronja som valp, men nu blir det inget mera, att försöka konkurrerra med "storfräsarna" är inget för oss, iallafall inte i utställningsringen. ;-)

Vallning - Det här är det häftigaste jag vet! Absolut något jag vill börja träna/tävla i, tyvärr går det inte i dagsläget.. Men det finns inget häftigare än vallhundar som vallar. Skrattande

Viltspår - Ej Insatt.

Yessica
0

Jag är ju inte så insatt i alla dom här grenarna. Men skriver väl det som jag vet och tänker på liksom. Glad

Agility - Både jag och hundarna älskar den här sporten! Vi kämpar oss vidare, och hoppas på att kunna starta klass 3 med båda hundarna så småningom (Sting är ju redan på rätt väg).

Appotering - Inte insatt

Bruksspår - När jag tar mig tiden att verkligen förstå hur man ska göra ska nog jag också komma igång med spårträning av Pippi framförallt. Har funderat på att testa att tävla i det.

Brukssök - Inte insatt, men skulle vara kul att prova någon gång.

Drag - Inte insatt

Freestyle - Vet inte om det är grenen för mig och Sting egentligen, men vi ska prova på att tävla i det om lite mindre än en månad. Sting gillar att träna in nya trix och är väldigt lättlärd. Så vi får se vad som händer framöver.

IPO/BHP - Inte insatt

Jakt - Inte insatt

Lydnad - En lätt gren att träna hemma på, men ska man tävla krävs en hel del tid för att få till det där lilla extra och noggranheten. Det är roligt när man får till det, men man kan verkligen slita i sitt hår när man inte riktigt får till det som man vill.

Rallylydnad - Jag har testat att tävla en gång, och kände att det inte var så jättekul. Tyckte det var lite för lätt om man jämför med tävlingslydnaden. Men en jättebra gren på många andra sätt! När jag och Sting tränade in skyltarna fanns ju några skyltar som man fick mer kontakt med sin hund med kände jag. Speciellt dom där det är svängar och så. Det gör hunden mer uppmärksam. Så som träning kan jag tänka mig att lägga in det lite här och var i lydnaden. Men inget jag satsar på för tävling.

Rapport - Inte insatt

Skydd - Inte insatt

Utställning - Jag är ingen riktigt utställningsmänniska, jag åker inte land och rike runt för att ställa ut mina hundar. Men klart det är kul om ens hund är fin och stämmer med sin rasstandard, men det viktiga är ju hur den är i psyket och att den mår bra.

Vallning - Det här skulle jag villja testa lite mer med Pippi som verkar vilja valla (har fått träffa får två ggr). Sting däremot är lite skraj för fåren. Men kanske går det att övervinna om man tar sig tid? Men som sagt, det är något jag gärna skulle testa på. Eventuellt att jag ska anmäla mig och Pippi till en vallningshelg via Briardklubben.

Viltspår - Det skulle jag också vilja testa någon gång.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

AnneN
0

Agility - Fartfylld och rolig sport där både hund och förare har roligt

Appotering - Måste verkligen skaffa labbe igen så jag kan fortsätta med detta, min nuvarande hund apporterar inte döda fåglar.

Bruksspår - Testat en gång och visst det var väl ganska kul, men inte något jag vill satsa på.

Brukssök - Se Bruksspår.

Drag - Kul att dra med hunden på extrem hobbynivå (typ ungarnas pulka på vintern), men om man räknar in weightpull i denna kategori så blev det genast roligare.

Freestyle - Har aldrig provat men skulle vilja testa då det verkar roligt för både hund och förare.

IPO/BHP - Ingen aning om vad det innebär så kan inte ha så många tankar om det.

Jakt - Jag är ingen jägare.

Lydnad - Gillar inte tävlingslydnaden då det är för petigt med precision.

Rallylydnad - Riktigt roligt och absolut något jag kan tänka mig att satsa på.

Rapport - Har provat men inte fastnat för det.

Skydd - Har aldrig testat, men har sett på då andra tränat och det verkar kunna vara kul.

Utställning - Älskar att gå på utställning, tyvärr så är ofta hundarna trevligare än en del hundägare då många bara ser konkurenter istället för folk med gemensamt intresse.

Vallning - Aldrig testat men skulle jag mot all förmodan skaffa en vallhundsras så skulle jag självklart valla med hunden.

Viltspår - Min nuvarande hund är totalt ointresserad av dessa spår, men jag tycker det är roligt både att lägga spåren och att gå dem med en hund som visar intresse.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

tsset
0

Agility - Kul! Perfekt hobby för min springgalna hund som dessutom tänker snabbt.

Apportering - Något som är riktigt kul, då min hund är gjord för det. Att lägga ut ett sök, tänka vind och vittring, och sedan skicka ut hunden och se den jobba, hur den söker av området, hur den plockar vittringen och plockar vinden…underbart! Vi tävlar tyvärr inte, han låter lite, och pga brist på utrymme skippar vi fåglarna och kör med dummys och tennisbollar, funkar utmärkt!

Bruksspår - Vill gärna testa på, har man hund med nästa ska man ju utnyttja den ;)

Brukssök - Samma här, vill gärna testa.

Drag - Skulle gärna vilja se live! Och testa på, tänkte börja lite smått med pulka efter hunden i vinter. Fast bara dra en väska eller flaska vatten eller så, det matte inte orkar bära ;)

Freestyle - Helt ärligt, ingen för mig. Än, iaf. Har lite svårt för att fokusera så mycket på mig själv och mina rörelser. Hunden får gärna, men jag skippar nog.

IPO/BHP - Inte insatt på så sätt, men något jag gärna testar på i framtiden.

Jakt - Beror helt på vilken jakt vi pratar om. Men det behövs, och har man en hund som vet vad den gör så är jag helt ok med det.

Lydnad - Favorit hos mig, men hunden har svårt för så lugna och sega saker ;) Härligt att se på, när kontakten mellan hund och förare är perfekt!

Rallylydnad - Dålig erfarenhet av. Kanske kan vara kul, men svårt för det.

Rapport - Samma här, vill gärna testa!

Skydd - Samma här, plus en fråga… går det att träna skydd med en "icke brukshund"? Tävlan kräver väl brukshundras, men träning?

Utställning - Vi är inte omtyckta på utställningar, fel sort, men jag har ställt ut och det var kul, bra gick det också! Lite synd att det är så himla utseendefixerat och verkligen arga blickar på varandra, inte alls som i de övriga grenarna.

Vallning - Blir det vallhund nästa tänker jag bli insatt innan. Det lilla jag sett har sett riktigt bra ut, hunden gör det den är skapt för och det gillar jag.

Viltspår - Näsa, näsa, näsa. Tre gånger med den äldre, som hållt på med det länge, och se han jobba var helt otroligt. Vi ska plocka upp det igen är det tänkt!

Cerrolyn
0

Jag tror inte att någon grupp är intresserade av att lägga energi på en hund som inte kan tävla. Men jag vet inte om man får.

**MVH Cerrolyn