Träningsverk
Vad/Hur brukar ni göra om ni märker att hunden har blivit stel eller fått träningsverk? Börjar ni värma upp hunden för att sedan strecha den eller tycker ni att träningsverk osv är något hundar har precis som människor, att det går över.
Lite filosofi kring detta tack 

Jag stretchar aldrig mina hundar. Av den anledningen att jag är osäker på hur det ska göras rätt. Det kan bli så fel om man gör fel med streching om man inte fått veta hur man ska göra.
Jag tror det är som för människor, att det går över. Men jag tror att det är bra att bara ta det lugnt, skritt/travpromenader eller gå i terrängen, men att hunden inte får hoppa och skutta. Utan tvinga den lite att töja ut stegen och så själv.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Viggo stretchar jag alltid efter att han sprungit på agility bana. Då han är i ålder där han lätt blir stel.
Leah har jag också börjat med att stretcha. Mest för att hon inte ska bli skada och hon är så pass musklad att jag är rädd att hon ska få korta muskler. Så har fått det av en hundmassör att hon ska stretchas när hon gått mer än en timme eller gått ett lydnads program, eller kört agility. ( Eller någon annan form av träning där hon anstränger sej )
Okej.
Intressant att höra era åsikter/erfarenheter.
Jag vet inte riktigt hur jag ska göra, jag kan stretcha vissa muskler som jag förstår mig på uppbyggnaden samt hur man stretchar dem, men sen är det ju vissa muskler som jag inte vågar ge mig in på, är det då bättre att inte stretcha alls eller ska jag stretcha de muskler jag känner mig säker på?

Massage är annars väldigt svårt att göra fel, och det är bra om man inte vågar stretcha. 
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Jag kör på samma koncept med hundarna som med mig själv efter träning. När jag själv tränar så stretchar jag de muskler som jag vet att jag annars blir stel i och samma sak med hundarna. Linus har alltid haft ganska lätt att bli stel så honom stretchade jag alltid efter träning. Felix är som ett gummiband så där anser jag att det inte är bra (eller nödvändigt) att stretcha mer, det enda jag stretchar på honom är "frambenet bakåt" (kan inga fina termer om hundmuskler), vilket är det ställe där han kan bli stel ibland.
Jag har gått en grundkurs i massage och stretching för ett par år sen, så jag har iaf lite grundläggande kunskaper i hur man gör, när och varför. De muskler jag inte känner till ger jag mig inte på att stretcha…
Värmer alltid upp hundarna innan jag kör och går av dem efteråt.