Freestyle moment
_Först och främst vill jag tacka Cerrolyn för att hon lagt upp denna kategori. Roligt!
_
Någon som har tipps på Freestyle moment som kan läras in? Vad kan din hund? Visa gärna bilder eller videos.
Det är alltid kul att dela meningar berörande Freestyle och det är bara fantasin som sätter gränser.
Så berätta gärna vad ni lärt era vovvar.
Här kommer min lilla lista på vad Ben kan innom freestyle väg:
Slalom - Gå slalom mellan mina ben
åttan - gå som en åtta runt mina ben
runt - gå runt ett ben
Runt (igen) - Gå runt hela mig
(skiljer dessa moment med att jag håller ut ett ben när han ska gå runt det, och står ihop med benen när han ska gå runt hela mig)
mellan - gå mellan mina ben medans jag går, han kan även svänga i detta läge och backa.
Hoppa - han kan hoppa igenom mitt ben när jag står med benet en aningen höjt och foten i 90 C vinkel mot mitt andra ben (svårt att förklara, kommer säkert en video såsmåningom)
Hoppa - hoppar över det ben jag sträcker ut
Gå med mig - Jag håller ut min arm, han sätter tassarna på armen och går med mig
upp och gå - han sätter sina framtassar på min rygg och går med mig
Backa - han backar (inte fullt inlärt än)
Rulla - han rullar, detn blir snyggt om hunden rullar flera gånger, (gör inte din stackare yr bara)
Ring - han går i en ring
Det var några saker Ben kan, sedan kan han ju såklart lite andra saker innom lydnad, men dessa tycker inte jag tillhör freestyle.
Berätta gärna vad din vovve kan, tävlar ni eller har ni showat någon gång?
TS - Det var bara att säga till att du saknade denna kategorin…
Jag kör inte freestyle men Ceasar kan gå mellan mina ben, dvs han går framåt samtidigt som jag går framåt. Och rulla kan han. Sedan vet jag inte vad som är freestyle och vad som är trix då jag inte kan något om det…
**MVH Cerrolyn
Slalom
Vanligt slalom mellan benen.
Zack
Hon går slalom baklänges (backar i slalom alltså) mellan mina ben.
Om
Hon backar runt mig, tätt.
Mellan
Kan gå med mig mellan mina ben - i alla riktningar :)
Snurra
Medurs
Kryp
Både i fotgående samt fritt en bit ifrån mig.
**Backa
**Hon backar ut rakt från mig
**Sida
**Några meter ifrån mig kan hon gå helt åt höger, alltså hon har fortfarande fronten mot mig och helt enkelt bara förflyttar sig med sidosteg.
**Ligga död
**Ligga platt på ryggen
Åtta
Hon går en 8 mellan mina ben
**Vänd (-zack)
**Ila antingen backar ifrån mig och sen vänder rumpan mot mig och backar in i någon av mellan, zack eller om.
**Knä
**Hon "sitter fint" med tassarna på mitt lätt vinklade knä (hon har inte balans att sitta själv)
Vinka med höger tass
Vinka med vänster tass
**Buga
**Rumpan i vädret!
Hoppa över mina ben
Ila hoppar över mitt ben, oftast blir det bara rakt upp
Hoppa i luften
Ila hoppar rakt upp
och sist men absolut ballast:
STÅ PÅ ENDAST FRAMBENEN (dock inte helt klar med detta, hon behöver fortfarande en vägg för att komma upp)
Det var väl typ det jag kom på att vi kunde som man kan sätta in i ett freestyleprogram.
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Sting kan då det här:
Slalom
Mellan benen när vi rör oss framåt
Åttan
Samma som slalom, men att jag står stilla och hon går som en åtta
Mellan
Går mellan mina ben, i svängar och så
Give me five
Jag håller upp handen som när man ger give me five och så smäller hon sin högra tass på min hand
Höger tass
Lyfter upp höger tass
Vänster tass
Lyfter upp vänster tass
**Båda
**Sätter upp båda tassarna på mina ben
**Sitt fint
**Sitter fint helt enkelt
**Buga
**Rumpan i vädret
Backa
Backar ut från mig
Snurra
Snurrar medsols
Spinn
Snurrar motsols
Runt
Går runt mig motsols bara vanligt
**Rulla runt
**Rullar runt helt enkelt
**Död
**Ligger helt på sidan
**Dansa
**Har kunnat rätt bra, men nu är hon för ivrig och ska bara klättra på mig. Men det innebär att hon ska stå på bakbenen och snurra runt ett varv liksom…
Vi har påbörjat kryp-träning, går ganska bra.
Men långt kvar. Tror jag fått med allt nu…
Haha!
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Pippi kan:
Snurra
Snurrar medsols
Spinn
Snurrar motsols
Slalom
Mellan benen när vi rör oss framåt
Har påbörjat träning på "runt" och "rulla runt".
Men hon är inte lika trix-intresserad som Sting, så det är lite svårare. Haha!
Ha en bra dag!

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Både Sting och Pippi har idag lärt sig "Titt-ut". Det innebär att dom ska hoppa upp på min arm med framtassarna, sätta dom där och sen säger jag titt-ut och då ska dom kika under min arm men fortfarande ha kvar tassarna uppe på armen. Lägger med en film, så ser ni. Först är det Sting och sen Pippi.
Jag tränade det här först med Sting och Pippi kollade på. Sen när Sting var färdig ville Pippi också. Haha! Hon fattade direkt!
Hon som annars brukar vara så trögtänkt. Hahaha!
OBS! Det här gör ont att träna ;D haha! Sting har lite svårt för uppgångarna, hon blir lite ivrig och slarvar då
Tänk faktiskt på att dom lärde sig det här idag 
Ha en bra dag!
#5 oh, det där kan Ben också. Jag har bara inte namngett det med ett komando. Har inte kommit på något lämpligt, med det där kommandot var ju jätte bra. Ska träna in det mer så kanske det bli en film på Ben ochså :)
Vad duktiga Sting och pippi är! 

#6 Okej!
Jaa, tittut var väldigt bra kände jag. Mina hundar hajjade typ direkt vad som skulle göras, så då fanns det ingen anledning att vänta med kommando.
Och Sting snappade upp det direkt och gör det på kommando nu ju, inte på godishanden!
Längtar efter film på Ben, som säkert också är jätteduktig! 
Ha en bra dag!

#8 Skulle det med en video, så ser inte jag den iaf.. 
Ha en bra dag!
#10 Vad duktiga ni är! :D Nu blev jag också sugen på att filma lite :)
Kanske kan knåpa ihop ett freestyle nummer på 5 minuter och framföra ;)
Jag & Linus har tävlat freestyle en gång på HUND-06 eftersom jag ville ha en bra orsak att få ta med honom till mässan (han var då pensionerad från alla andra grenar), han var då 8½ år gammal och döv. Han kan en hel del cirkuskonster så vi körde på med dem. Jag hade inte satt ihop ett ordentligt program utan vi gick in och körde lite på ett ungefär till Zlatan-låten, men det gick bra och vi fick faktiskt 71,5 poäng ( = uppflytt).
Men det har inte blivit ngt mer, bara lite träning på freestylekonsterna för det tycker han är kul!
Felix har jag lärt ett fåtal freestylekonster, med planen att vi ska tävla nån gång "när vi får lust".
Använder mest konsterna just nu som uppvärmning innan vi kör agility. Han kan typ bara: slalom mellan benen, snurra, backa, "balans" (stå på bakbenen och balansera med framtassarna mot min arm"), vända och backa mellan mina ben, hoppa över benen och nästan rulla… Får se om jag får ett ryck nån gång och tar tag i freestyleträningen, eller ja om jag råkar anmäla oss till en tävling och börjar träna då. 

Jag ska börja snart med min lilla tjej, ska vänta tills hon blir lite större bara..

#16 Duktiga :) Ojoj vad roligt dom tycker att det är! :D Kul att se.
Ha en bra dag!

Ojoj nu ska vi se här…
pang spelar död
sitt fint Sitter fint med tassarn antingen på mitt ben eller mina axlar
hopp igenom armarna
hoppa genom rock ring
hopp över ben
hopp övr mig när jag står på alla fyra
Positions arbete Går mellan benen i tackt med mig, backar mellan benen i tackt med mig, går fot i tackt med mig
Spin
Backa runt bacar ett varv runt mig
Backa zack Backar slalom mellan mina ben
Backa ifrån backar ifrån mig
tass båda tassarna
rulla runt
Pinne Det är när jag skickar iväg han så ska han runda grejen och komma tillbaka
Buga
Genom hopp över Kryper under mitt ben och hppar sen över tillbaka
m.m..

Okey nu ska vi se här. Sindra kan nu:
Sitt
tass och andra tassen
High Ten(båda tassarna på mina händer eller samma hand)
Sitt vackert
**lägga tassarna på min fot
**
ligg
kypa
rulla runt
hoppa över ben
gå på två ben
Dansa(snurra på två ben inte fullärt men det går frammåt)
Slalom
Åttan
Slicka
Gå med mej(ett trick jag snodde ifrån IsabelleA)
Ringen(ännu ett trick ifrån henne)
Runt benet och det andra benet(ännu ett trick därifrån)
Mellan(inte klokt inlärt kan gå framåt och bakåt men är lite rädd att jag trampar på henne tror jag)
backa(kan snart det)
Titt-ut
Spin-vänd(står med benen isär hon snurrar igenom mina ben för att backa tillbaka, Inte klokt inlärt men kan grunderna ska bara läggas ihop)
Jag håller på att få henne att buga men hon gillar inte riktigt att man tar på magen på henne som Tina-A Beskriver i månadens trick på blandraser.ifokus