Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etikettövrigt
Läst 2095 ggr
Crazzysazza
0

Behöver hjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag och Otto har planerat att tävla i Freestyle där hunden bör kunna vara lös och han är duktig lös.. det kan till och med springa harar och katter framför honom och visst han börjar jaga men jag kan kalla in han på en gång.

Men nu till problemet han gör utfall när jag har han kopplad och vi möter en hund.. Jag vet dock inte hur han skulle reagera lös.. Jag har inte tordas testa men jag har kommit på en ganska bra lösning när han är kopplad så att han lungnar ner sig snabbt men helst vill man ju inte att han ska reagera överhuvudtaget..

Jag försökte klicka in han för att få han att skvallra men han blir som i trans och man får inte kontakt med han alla gånger.. Så han reagerar inte på klickern..

Det är väldigt sällan han gör aggresiva utfall utan det är mest osäkra med viftande svans och rest ragg…

Vad ska jag göra några tips?

Yessica
0

Jag tror du gör rätt i att träna vidare på att han inte ska bry sig om dom andra hundarna, utan att belöningen är ju hos dig när han är med dig och gör saker, inte när han "försvinner" från dig för att göra utfall. Det gäller att jobba på kontakt och så. Jag vet hur svårt det är då Pippi gör likadant. Eller hon skäller mest ut och hoppar mot dom andra hundarna. Hur är din hund om ni är på en brukshundsklubb eller bland massor med människor på någon tävling? Är han lugnare då? För med Pippi (17mån) är det så att när det är massor med hundar och så runt omkring bryr hon sig inte speciellt mycket om dom ändå (även om hon kan reagera lite men inte alls så hysteriskt som när man är själv). Men tränar man själv och det kommer förbi en hund eller så blir hon helt hysterisk liksom. Jag tror hon blir störd och måste vakta liksom. Så hur reagerar din hund med fler hundar redan från början när du tränar exempelvis?

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Crazzysazza
0

#1 jag har ju bara gått en kurs på bk och dom 2 första gångerna var han super stressad men nu så känner han ju dom så då gör han inget men jag vet inte hur han skulle reagera i en helt ny hund grupp..

Kan ju tilllägga att han är omplacering så jag vet inte hur mycket hundar han har träffat förr..

Men jag undrar om det skulle vara en bra idé att testa honom genom att fråga någon annan ledare som har kurs uppe på bk om man får visa upp freestyle för jag har tänkt att tävla..  Och se hur han reagerar för vi har en inhägnad så det är ju bara att köra där i då kommr han inte ut..

vad tycker du`?

Yessica
0

#2 Jag tänkte bara att du kan ju åka upp till bk när det är flera där, och bara träna för dig själv. Men det är också en bra idé att fråga om du kan få visa upp om det är flera där som kan stå lite som publik och se vad som händer. Men då måste dom ju vara beredda på att din hund kan sticka.

Hur länge har du haft hunden, eftersom det är en omplacering? Glad Hur gammal är den? Varför blev den omplacerad? Inte meningen att klanka ner, utan undrar bara så man kan komma på lite tips utifrån hunden. Glad

Ha en bra dag!

Crazzysazza
0

Jag fick han i julas har gjort stora framsteg sen dess.. Han blir snart 2.

Ojoj ja det börja med att dom som köpte han först hade inte råd pga av att barn var på väg så han fick flytta tillbaka till uppfödaren sen sålde uppfödaren honom till en granne som hade honom i några månader och sen sålde onom vidare till en utländsk  tjej som hade honom i 1 vecka och sedan lämnade in honom på polisstationen som hitte hund.. Polisen placerade ut han på ett hund pansionat där jag hade praktiserat så jag var där och hälsade på och fick se han.. Pansionatet hade köpt han från polisen för att kuna placera ut han för hans utgångs datum var nästan slut.. och de tyckte att han var för snäll för att avlivas så då försökte de omplacera honom då kontakta de mig och först kunde jag inte men efter många om och men så fick jag hem han på avbetalning..

Ne jag tycker inte du klankar ner klart man ill veta lite bakrund..

Men det staketet hoppar han inte över..

Yessica
0

#4 Okej, stackars lilla hund vad många flyttningar. Hoppas han kan stanna hos dig resten av livet nu Glad 

Jag menade bara att han kanske sticker till "publiken" och deras hundar. Glad 

Men om han är nervös och så runt omkring även när det är fler hundar kan det vara bra att åka till Bk eller någon annanstans där det finns hundar som tränar och bara sätta sig där och kolla eller bara träna lite själv, med "kravet" att bara vara hos dig är belöning. Glad

Ha en bra dag!

Crazzysazza
0

ja det värsta är att nu är allmänträningen slut vi hade sån varje onsdag på våran bk..

Yessica
0

#6 Ahaa. Men det kanske är folk där uppe ändå? Glad Om det finns en anslagstavla eller något annat ställe att skriva på på klubbens hemsida kanske du kan fråga där? Glad

Ha en bra dag!

Zebben
0

Har inte läst de svar Du fått, men ville bara skriva lite kort. Oftas fungerar det bättre med hundmöte om hunden faktiskt är lös.

tsset
0

#0 till att börja med skulle jag vilja veta lite mer om hur han är med andra hundar… har han hundar han känner och umgås med? är han aggresiv mot dem? Om ni möter en hund ni känner och har hälsat på tidigare, reagerar han då likadant?

Angående utfallen i koppel - det du behöver göra först är att försöka få kontakt med hunden. Skvallerträning är en jättebra grej, men för det måste ju hunden kunna släppa fokuseringen på mötande och titta mot dig… och gör han utfall känns det som att ni inte är där än på långa vägar.

Börja i rätt ände alltså - med att få bort utfallen i kopplet. Jag tycker att det är viktigast att hunden har kontakt med mig istället för mötande hund. Det jag hade gjort är att vid nästa promenad ta med lite godis(gott godis, inte bara det vanliga utan något han verkligen vill ha, kyckling kanske?) och någon leksak/pinne/boll/… när ni sedan får möte försök direkt få kontakt med hunden. Säg namnet, locka åt andra hållet, plocka fram lite godis, visa leksaken och hur otroligt intressant den är… om han så bara har kontakt med dig i en halv sekund - beröm MASSOR. Jobba sedan med det tills han har kontakt med dig under hela tiden mötande passerar. Så småningom kommer du kunna ta bort "hjälperna" och passera utan problem.

Tänk också över om du kanske spänner dig vid mötena… det är lätt hänt och kommer påverka hur hunden reagerar. Själv var jag jätteduktig på att spänna mig vid möten förut - och då spände sig hunden också såklart. Matte säger ju att det är något misstänksamt med den vi möter! Slappna av är alltså ett tips, men ack så svårt! ;)

Om du vill testa att möta en hund med din egna lös - gör det med en hund din hund känner! och en stabil hund. Leta upp någon vän med hund som kan hjälpa er att öva, bra till utfallsbortträningen också!

Crazzysazza
0

Han leker bra och komunicerar.. Han ungås mest med en tik men han har en till tik som han leker med ibland..

Agrresiv kan jag inte säga han skäller på alla som han känner igen även människor som en hälsning det han gör anorlunda när han träffar hundar han känär är att han skäller studsar och piper tills han får komma fram..

tsset
0

#10 så han gör alltså inte utfall i form av ilska?hur reagerar han mot främmande hundar ni möter?

Vad är det i hans sätt att agera som du vill ha bort och hurr vill du ha det istället?

Crazzysazza
0

#11 han slänger sig i kopplet och skäller men svansen går som en propeller.. så jag tror inte att han är speciellt aggresiv..

Jag vill att han ska kunna möta en annan hund utan att titta och reagera på den..

tsset
0

#12 Bara att träna på kontakten alltså, skrev lite om det längre upp tror jag :) Få hans uppmärksamhet och försök behålla den allt längre stunder - du är ju mer intressant än mötande! och massor av beröm såklart ;)

Läste att du försökt skvallerträna honom och visst är det bättre med en hund som tar kontakt med dig när ni får möte än att du ska behöva ta kontakt med honom.. men nånstans måste man ju börja, och jag gissar på att det är lättare att börja med skvallerträningen när ni tränat bort att han låser sig helt. Också blir ju promenaderna lite lättare ;)

Hur går det för er nu? Har du testat något och vad gav det för resultat?

Crazzysazza
0

Jag har inte mött några hundar så jag har inte hafft tillfälle att träna..  Ska upp till Bk idag så jag kan träna lite där..

tsset
0

#14 känner igen problemet! ;) Vet inte hur många gånger jag gått omkring och letat efter någon att möta, haha! Ett av få tillfällen man önskar att man bodde i storstan.

Yessica
0

#14-15 Och ibland när man väl ser någon annan med hund går dom in i skogen för att slippa mötas… grr! Då kan man ju inte träna möte liksom. Hmm.. Obestämd

Ha en bra dag!

Crazzysazza
0

16# Precis eller änder och går åt andra hålet man bara grrrr..

Yessica
0

#17 Jaa, usch! Irriterande är vad det är. Skrikandes

Ha en bra dag!

Crazzysazza
0

Ja har en mycket god nyhet!

Hade som sagt kurs igår och då körde vi inkallning de andra hundarna satt på led och den som skulle kalla in gjorde det först lite längre bort och sen närmare om man tyckte att det kändes bra..

Min instruktör verkade lite skeptisk till oss men gissa vad han fixa det galant! Det enda var att han sprang fram och nosa snbbt på instruktören innan han kom till mig sista inkallningen men jag är super stolt!

tsset
0

#19 låter ju kanon! Du kanske har oroat dig i onödan bara ;) men hellre det än tvärtom!

Crazzysazza
0

Jo men nu vet han ju vilka dessa hundar är aldrig fått hälsat men endå vara med dom på samma plan en gång i veckan i nästan ett halvårs tid.. Jag måste ju få chansen att tesa han med helt främande hundar

Yessica
0

#19 Jättebra! Glad

#21 Det är sant, du kanske kan åka till någon tävling bara och vara publik med honom och se hur han reagerar på det. Kanske inte ha honom lös då, utan bara i koppel och träna på platsen. Glad

Ha en bra dag!

Crazzysazza
0

Ja jag får försöka hitta nå i närheten

Crazzysazza
0

Framsteg hade ett toppen hund möte igår.

Det kom en kille med en rottis och en dansk svensk gårds hund otto börja fjanta sig som vanligt men jag var snabb att säga ifrån och sen börja latja med hans fovvo leksak.. Då va han med på notorna så fort han gick fortare en jag vile då sa jag bara hans namn så var han snabbt till baka in till min sida och resterande av mötet gick bra dock gick vi bakom dom men det är ett stort framsteg för honom:D

Men när vi kom förbi dom för de svängde av så börjar han dra som en tok så det är nått vi får jobba på:P

Idag ska jag och en kopis ut och träna hundarna på hund möten min har aldrig träffat hennes hundar så det här ska bli kul:D

tsset
0

#24 härligt att höra! :D

Yessica
0

#24 Kul att det går framåt! Det tar ju tid innan det är helt bra, men låter verkligen som om ni är på rätt väg! Skrattande

Ha en bra dag!

Crazzysazza
0

#25/26 Tackar