Lite förvirrad
Hur är det här med tikar i löp och tävlingar… Jag har hört att man inte får ha med sig sin tik överhuvudtaget på tävlingar om den löper sen har jag hört att man får ha med sig tiken så länge den inte tävlar. Sen har jag hört att det beror på tävlingen och arrangören om de tillåter det. Sist men inte minst så har jag hört att på utställningar får man ha löpande tikar i ringen men inte på agility(eller tvärt om men det var några grenar som man fick lov att tävla med en löpande tik och vissa inte) Sen är det några som är lite luddiga och säger att du får lov att tävla och träna hur du vill med tiken så länge hon inte mår dåligt av det. Vissa hundar mår sämre av löp det vet jag andra fortsätter som vanligt..
Så jag vill reda ut det här. Hur är reglerna för en tik i löp i både agility, utställning, lydnad och freestyle?
(det är de tävlingarna som jag har tänkt tävla med min hund i och därför vill jag veta vad dem säger sen är jag intresserad av vad andra grenar säger också)

Jag vet bara att man inte får tävla lydnad med en löptik men undantag görs i eliten men då får man starta sist.

1# okey då vet jag det iaf… någon annan som har någon koll på andra grenar vad man får och inte?
¤ Vid stora tävlingar (inte "vanliga" officiella tävlingar) i agility får man delta under löp, men då startar tiken sist.
¤ På utställning får hunden delta vad jag vet (min hund har deltagit).
¤ Om hunden får följa med under löp vet jag inte, under gotlandstävlingarna var det flera löptikar där, som inte tävlade. Men om man får det vet jag inte x)
Freestyle vet jag inte

Agility - Löptikar får inte delta, undantag på SM men då är det regler som man ska följa som arrangören skrivit ut.
Lydnad - Löptikar får inte deltaga alls, inte ens på SM
Freestyle - Löptikar får inte deltaga
Utställning - Här får dom ställas ut trots att dom löper
Det finns inga regler för icke deltagande hund som löper om dom får komma eller inte. Men det kan ju vara sjyst att kanske lämna sin löptik hemma om man kan för att vara snäll eftersom det ändå är mot reglerna att tävla med löptik. Finns ju hanhundar som blir extremt jobbiga vid löptik och så länge reglerna säger nej så tycker jag väl egentligen att alla löptikar kan vara hemma om det går.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Jo, på Lydnads SM får de vara med men gå sist.
Annas håller jag med dig om att löptikar kan vara hemma.
**MVH Cerrolyn

#5 Får dom? Pratade med en som tävlar lydnad i onsdags och då kom just det på tal att löptikar får delta på agilitySM men inte på lydnadsSM fast det går på samma ställe.. :S
Ha en bra dag!

Ja, jag hade också för mig att de får tävla i SM men sist. Vore ju knepigt om de fick tävla i eliten när de löper men inte i SM.
Hade jag haft tik hade hon fått stanna hemma under samtliga tävlingar. För det första så kan tiken vara "konstig" i den perioden. Sedan finns det hanar som kan bli allderless till sig och även andra tikar som kan reagera negativt på det. Och det är ju inte så kul att förstöra för andra heller.
*Min personliga åsikt.*
**MVH Cerrolyn

#9 Håller jag med om. Jag skulle nog inte tävla även om man fick med löptik. Sting skulle aldrig pallat det eftersom hon mådde så dåligt under löpen (därav kastreringen). Pippi har bara löpt en gång och det märktes inget. Men det händer ju ändå saker i kroppen. Tycker synd om alla hanar också. Ska dom aldrig få vara utan liksom. Visst klart det kan tränas. Men inte alltid det går kan jag tänka mig.
Ha en bra dag!
Självklart så ska hanarna klara av det på tävling, men kan vara lite onödigt tycker jag.
**MVH Cerrolyn

#11 Jo, så tycker jag med. Hade jag haft hanhund skulle han gott fått träna ofta så han inte brydde sig och som krav att det ska gå ändå. Men tänker på dom lägre klasserna där det kanske är helt nybörjare (inget ont mot dom!) som inte tänkt på den träningen. 
Ha en bra dag!
Absolut
**MVH Cerrolyn