Skvallerträning!
Hur tränar man in skvaller träning? Skulle gärna vilja lära min hund detta! Hur går man tillväga?
Vore jätteglad för lite tips!
Ingen aning, men nyfiken.
**MVH Cerrolyn
vad innebär skvallerträning?

Undrar som #2 vad är det?
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Det är när hunden kommer och "talar om" att ni får möte. Oftast skvallras detta genom att hunden inta din vänstra sida.
**MVH Cerrolyn

Tack för förklaringen! Han inte riktigt med där!

#4 Ahaaa! Häftigt :) Och skönt ju!
Ha en bra dag!
Åh, det lärde vi oss på valpkursen! men det var inget jag fortsatte med.. tyvärr. men syftet är att det är hunden som ska se efter hundar och inte matte, detta underlättare ju när hunden är lös. :)

Det är rätt mkt att förklara, bästa är att gå en kurs i ämnet. Jag har skvallertränat mina hundar och det är såå skönt att ha detta i hundarna. Man börjar med att klicka in hunden. Fungerar även utan, men jag gillar klickern skarpt vid inlärning.
Tar fickan full med gott godis eller om hunden föredrar leksak. En bra belöning hur som. Går ut med hunden till ett ställe där man vet att det är gott om vilt eller hund. Vilket man nu vill att hunden ska skvallra på. När hunden får syn på en annan hund, klickar man och belönar. Väntar tills hunden återigen kastar en blick på den andra hunden, klicka och belöna.
Så kör man så tills hunden vet vad man klicker för. Sen fördröjer man klickandet någon sek. bara så att hunden precis hinner fundera på varför matte är så långsam med att klicka. När hunden så bara flyttar örat bakåt 1 cm för att lyssna på om du tänker klicka någon gång, så klick och belöna. Fortsätt med detta tills Du så småningom får en hund som ser hund, vänder sig och tittar lite på dig och nästan ber dig klicka och belöna. Då klickar Du.
Ett av delmålen är att hunden ska se hunden, vända på huvudet och ta kontakt med Dig = klick och beröm.
När hunden gör detta utan problem så går man vidare att hunden ska ta ett steg mot dig innan man belönar. osv osv tills hunden helt enkelt kommer upp vid din sida för att få belöningen där.
Sen kan man ju klicka in allt man vill att den ska skvallra på. Mina hundar ska komma in vid min sida så fort vi får hundmöte, människomöte eller när de känner doften av eller ser vilt.
Detta resulterar i att mina hundar alltid går lösa. De får springa relativt fritt i skogen, då håller sig beroende på terräng inom 40-50 m. Är det sämre terräng så är de närmare självmant. När de känner doften av/ ser en hund, människa eller vilt så kommer de in vid min sida utan att jag behöver kalla in dem. Jag behöver alltså inte gå och hålla koll på ev möten som vi kan drabbas av. Hundarna känner att de får en uppgift, "de håller vakt", och när vi möter något så kommer de till mig och kollar av hur de ska agera. Och jag kan få njuta av naturen.
Mkt snabbt beskrivet, så är det konstigt skrivet så fråga. Annars rekommenderar jag varmt Eva Bodfälts bok Kontaktkontraktet där det står hur detta går till. Det är ju Eva som "uppfann" skvallerträningen.

#8 Åh, så bra beskrivet! Och vad smart det verkar. Fast när man bor som jag gör blir det hundmöte var sjuttonde palmsöndag så det skulle kanske inte vara så lätt att träna in
.
Mycket bra beskrivet.
**MVH Cerrolyn

#8 Bra skrivet! :) Låter som en bra grej att träna in. Får se om jag tar mig an det…
Ha en bra dag!

#8 Tycker det var bra förklarat! Tänkte jag ska ge mej ut i morgon och träna lite om vädret tillåter!
Måste vell finnas någon mer som tränat in skvaller träning!
Berätta om alla era olika inlärningsknep!

Jag håller på med min valp nu. Började eftersom han blockerade sig vid hundmöten och ville springa fram till alla. Det är redan bättre, även fast vi inte skvallrat på så många hundar än. Nu lyssnar han på nej och kommer in till mig istället. Så bara lite skvaller kan också ge resultat.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Detta lät väldigt intressant! Hur gör man om hunden blir helt blockerad vid hundmöten?

#14 Ökar avståndet.
Ska Du lära in skvallerträning på en hund som blockerar sig, så måste man börja på sånt avstånd där hunden fortfarande är kontaktbar. Blockerar den sig när det är 50 m kvar till en annan hund, så börja klicka in hunden på 75 meter.
Bäst är om Du kan placera Dig tex på lämpligt avstånd från en parkväg eller liknande där hundar ofta går förbi. På så sätt så kan Du själv välja avstånd vid möten.

Åh det här var ngt nytt, som helt klart ska testas!
Tror att det kommer vara relativt enkelt med Nero, han 'skvallrar' redan -av sig själv, har alltid gjort det- när vi får möte, dvs genom att stanna och vänta/titta på mig.
Så det här ska bli kul att utveckla lite mer, smart grej!
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/

#16 Smart och superskönt!
Hunden får en bra uppgift på promenaden och man själv kan lugnt dagdrömma på långpromenaderna.
Jag har alltid sagt att den bästa hundägaren är den lataste. För är man inte lat om man ser till att hunden får apportera allt man ber den om? Är man inte lat om man lär sin hund att komma på inkallning än att själv springa och jaga den när man behöver koppla upp? Är man inte lat om man tränar in skvallerträning för att själv kunna gå och dagdrömma? 

Hahaha jag känner igen mig i allt du skriver
och jag är beredd att hålla med dig.
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/

#17 Nu beskrev du mig! Lat menar jag!
Ahh, nu skakar jag liv i en gammal tråd :P
Men jag har börjat med lite räning, men har ett problem. När vi möter hundar ute blir Hubert helt fokuserad på den andra. Jag ger honom en godis när han ser hunden och han tar den snabbt som attan sen fokuserar han på hunden igen :/ Och dröjer jag med att ge godisen så struntar han i mig totalt.
Hur gör jag då? när han vägrar släppa blicken från hunden?
//Helene
Medarbetare på Days Of Our Lives
#20: Om han tittar på den andra hunden igen kan du faktiskt belöna igen som om det var 2 skvallringar på samma hund, då brukar inlärningen gå snabbare eftersom dom förstår att det är blicken som belönas. Du kan också göra så att när Hubert tittar på hunden säger du bra (klickar om du gör det) och så kan du backa några steg så han kommer in till dig för belöningen. Då kommer ni också längre bort från hunden och det blir lättare att inte fastna på den :)
Mjo, det är ju så jag gör :/ Säger att han är jätteduktig och ger honom godis. Men skulle jag ge han det varje gång han kollar igen så tar det väl en 20 godisar :P Men det är kanske det jag ska göra?
//Helene
#22: Man kan göra några gånger på samma hund, det gör inget! Och sen kan man helt enkelt gå därifrån när man gjort några gånger ;)
Ja, jag får fortsätta försöka da :) Gå därifrån? Ja visst, jag kan gå :P Får släpa honom efter mig XD
Menmen, ni får nog höra mer från mig om det inte funkar! 
//Helene

Hur beter han sig om Du drar fram en kampleksak då som belöning? Kan han släppa den andra hunden med blicken då en stund? Och då menar jag när Du verkligen blir superduber rolig med denna leksak.
Vad har Du för godis när Du belönar honom annars? Struntar han i om Du har grillad kycklig eller bacon tex? Det gäller att erbjuda något som hunden har mkt svårt att tacka nej till. Visst kan det vara både dyrt och jobbigt med riktigt gott godis, men se det som en investrering i Er framtida relation. Hur kul är det när ens hund blir fullkomligt förbytt, varje gång den ser en annan hund? Och hur ofta händer inte detta?
Det kan vara värt dessa pengar och kladd under en tid för att sedan ha trevliga promenader resten av hundens liv. Om Du trots mkt gott godis alt. extremt rolig kamplek inte får Din hund att slita sig från den andra så skulle jag ta ut en duktig instruktör som kan hjälpa Dig på plats.
Har inte testat leksak än, men ska göra det!
Ja, just nu använder jag bara levergodisar, men ska torka mig lite blodpudding för det älskar han. Jo precis, det får kosta vad det vill, jag ska lära honom det här :)
Va ut på promenad alldens nyss då vi mötte en hund. Han drar, piper och skäller. Så jag drog fram godiset, backar en bit och ja, han kommer till mig för att ta godiset men sen kollar han igen. Så vi upprepar det där tills han inte bryr sig längre. Gör jag rätt då?
//Helene

Nu handlar det här kanske inte om skvallerträning, men när Pippi gör så (vilket händer ofta) brukar jag locka med godis och sen ge henne uppgifter en liten bit ifrån där hunden eller det hon drar/skäller mot kommer passera så man inte hamnar precis bredvid direkt.
Ha en bra dag!
#26 Testa att slänga godiset bakom er så hunden får något annat att koncentrera sig på än en mötande hunden.
Jag anser att det viktigaste i möten är att man behåller kontakten med sin hund. Annars får man en hund som drar, skäller, morrar eller blir helt okontaktbar och låser sig på mötande hund/cykel/människa… en hund som inte är med mig utan bara ser mig som en klump i andra änden av kopplet.
Därför, jobba med att behålla kontakten även om det blir möte. Du ska vara mest intressant, roligast. Funkar inte leverbitarna tillräckligt? Som jag skrev tidigare, testa att släng lite godis på marken så hunden får jobba och leta. Eller plocka fram en trasa och lek med, hundens favoritleksak eller en liten bit lövbiff(små bitar!) som kanske är godare än leverbitarna.
På en promenad för någon månad sen såg jag ett bra exempel.En bit fram fick matte och schäfer möte, och matte försökte med godis behålla kontakten(eller få hunden att inte skälla och dra). Gick inte alltför bra. När matte och schäfer sedan mötte oss så slängde sig matte ner på marken och började gräva en grop och sa till hunden - titta, titta! titta vad som finns här…Och det fungerade helt klart bättre för schäfern, som hjälpte matte att gräva istället för att skälla på oss.
Ett annat exempel är det jag fick ta till med grannens hundar för några veckor sedan. Hundarna vill fram till allt och alla och visar gärna det genom att skälla, morra och dra. Vi skulle möta ett äldre par och hundarna fastnar direkt när de får syn på dem. Jag försöker med en godispåse få deras uppmärksamhet - men nej. Hur mycket jag än lockar, ingenting. Testar en pinne, ingenting. Testar sparka i marken, ingenting. Kommer på att enda gången de ägnat mig uppmärksamhet var när jag skulle hälsa på dem, så jag slänger mig ner på huk, ut med armarna och skriker - heeeeeej mina små änglar!! kom ska vi gosa, ja kom klia örat, puss puss puss…och hundarna gosade med mig istället för att slänga sig på det äldre paret.
Försök allt alltså, och jobba med att försöka hålla kontakten hela vägen förbi ;)

Ett till tips: bry dig inte om dom du möter, ha bara ögonen för hunden, säg inget till personerna, du får verka otrevlig. Men jag känner så att det är bättre med en bra relation till sin hund och att träningen då går bättre än att säga hej till alla och förvärra alltihopa.
#28 Det där med att slänga godis skulle aldrig funka på Pippi, hon skulle inte bry sig om att ta godisen då över huvudtagen, nej jag måste ge henne uppgifter och belöning hos mig i form av godis, lek, muntligt beröm.
Men det är klart det kan funka på andra hundar. Så man ska verkligen testa allting
Ville bara säga att det inte är säkert att det alltid funkar.
Ha en bra dag!

hihi, mycket intressant läsning den här tråden! 
jag jobbar också med min vovve att inte skälla på alla hundar hon ser. Använder mig av klicker och det går framåt! Sakta men säkert! 
Jo, jag bry mig inte alls i folk/hundar jag möter. Och de flesta jag känner med hund som möter oss vet att han inte får hälsa.
Provade med hans favoritleksak idag, han struntade totalt i den :O Då funkade tom levern bättre, men ska fixa lite bättre godis och se hur det går :) Vi slutar inte förns vi lärt oss :D
//Helene
#29 klart det inte gör, då hade det ju inte funnits några problem ;) Men tänkte att eftersom hunden reagerar lite på godiset kanske den reagerar mer om godiset är ännu mer intressant, man får ju anpassa tipsen efter hund ;)
#31 bra inställning! Tänk också på att göra det jätteintressant, ofta är man lite för feg för att t.ex. lägga sig på marken och rulla i lera bland folk men ibland är det det som krävs :P

#32 Haha, det där med att vara för feg för att rulla sig på marken det känner jag igen. Tyvärr skulle det nog aldrig falla mig in. Hahaha! 
Ha en bra dag!
Nu blir det bara fel :/ Jag berömmer honom och ger honom godis direkt han ser hunden, den delen går jätte bra, han kommer till mig :) Men han skäller väldigt mycket, då blir det ju som att jag berömmer honom för att han skäller. Hur ska jag göra? :/
//Helene

#34 Lugn, en sak i taget. Skällande får man vänta med. Huvudsaken är att han inte kastar sig ut till att börja med. Så strunta i att han skäller just nu.
Nästa gång Du får hundmöte så gör som Du gjort, beröm eller klicka honom så fort han ser hunden. Istället för att ge honom en godis så kastar Du ut en näve jättegott godis bort från mötet. Då tar det längre tid och under tiden han har försökt nosa rätt på alla godisar så är den andra hunden borta. Och äter man godis, kan man heller inte skälla.
Vad är det för ras Du har? Har man en apporterande hund så kan man om man har problem med skällandet, erbjuda en dummies under mötet. Då fokuserar hunden oftas på sin uppgift och med saker i mun är det svårt att skälla.
#35 Det är en pudel, så han apporterar ja. Okej, ska ta och fixa blodpuddingen direkt imorn bitti! Så får det regna godis :P
Jo, men jag hade hans favorit leksak med mig ut en gång och den tittade han inte ens på :/
//Helene

#36 Gör leksaken superduperrolig då. Släng runt med den, dra den i marken, och vifta med den vid hunden och backa samtidigt.
Men om godis funkar bäst får du köra med det. Man ska ju ta det alternativ som går hem bäst hos hunden. 
Ha en bra dag!
#37 Det var precis så jag gjorde när jag hade leksak :P Slängde med den, lät jättekul och viftade med den framför ansiktet, men han kolla bara bort.. Men fortsätter med godis nu. Torkade lite blodpudding imorse som vi haft med oss :) Får hoppas det funkar, vet inte då vi inte mött en enda hund idag :P
//Helene

#38 Okej, då kan du lämna leksaken hemma och bättre att fortsätta med godis som verkar hjälpa.
Hur är hunden när ni inte möter hund, är den lugn och så då? 
Ha en bra dag!
Ja, då är han lugn och fin för det mesta, han får sina ryck då och då, men för det mesta lugn :P
//Helene

#40 Det är bra. 
Ha en bra dag!
Måste bara få berätta :D Vi har knappt träffat nångon hund de senaste dagarna, så någon träning har det inte blivit av. Men idag på kvällspromenaden så :D Det var två vovvar där framme och så fort Hubert såg dom så lockade jag med blodpuddingen. Han kom :D Han tog en godis, sen va han precis på väg att få ett utbrott men vände sig mot mig ist, typ som han kände då "Åh, var det sånt där godis du hade" :P Så jag slängde lite på backen, sen fick han sitta och göra lite tass och sånt, vände aldrig på sig :) Kollade lite efter dom när vi gick sen, men fick honom att gå fot direkt och glömma dom.
Är såå glad och stolt över den lilla nu :D Betyder det här att det går framåt? :)
//Helene
#42 det gör det absolut! För mötet gick lättare än förut, eller hur?;)

#42 Det går helt klart framåt! Men var beredd på bakslag, det är precis rätt så som du gjorde. 
Ha en bra dag!

Jättebra jobbat! Glöm nu inte att hela tiden göra nya spännande saker. Han måste fortfarande bli glatt överraskad. Byt ut blodpuddingen någon dag mot tex leverpastej eller grillad kyckling. Det får bli lite kladdigt i bland, men bara han inte tröttnar och tycker att utfall är roligare "än den där gamla vanliga blodpuddingen". Ibland blir det att kasta ut godis, ibland blir det att han får "gnaga" på Din hand för att få dig att öppna den och erbjuda godis och ibland kan Du köra godismatning då Du bara ger bit efter bit.
Se till att det inte blir för mycket tass, sitt övningar för det är ju ändå för att han inte gör utfall som han är duktig inte för att han lyder ytterligare kommandon.
Skoj! Håll oss uppdaterade!

Jättebra jobbat! Glöm nu inte att hela tiden göra nya spännande saker. Han måste fortfarande bli glatt överraskad. Byt ut blodpuddingen någon dag mot tex leverpastej eller grillad kyckling. Det får bli lite kladdigt i bland, men bara han inte tröttnar och tycker att utfall är roligare "än den där gamla vanliga blodpuddingen". Ibland blir det att kasta ut godis, ibland blir det att han får "gnaga" på Din hand för att få dig att öppna den och erbjuda godis och ibland kan Du köra godismatning då Du bara ger bit efter bit.
Se till att det inte blir för mycket tass, sitt övningar för det är ju ändå för att han inte gör utfall som han är duktig inte för att han lyder ytterligare kommandon.
Skoj! Håll oss uppdaterade!
Ja, det går så mycket lättare nu :D Har även testat på katter, för såna finns det överallt här :P
Okej, ska lägga det på minnet, Inte bara blodpudding :P Jo det är så jag gör, ibland får han ta från marken och ibland matar jag :) Kör sitt ibland bara, men inget mer än så :)
Jojo, ni kommer få höra mer om hur det går :D Tack för all hjälp hittills :)
//Helene