Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etiketterlydnadtävlingslydnad
Läst 1552 ggr
Mulla
0

Behöver hjälp/tips!!!!

Hejsan

Jag behöver hjälp och tips i hur jag lär in apporteringen och hopp över hinder i lydnadsklass 1.

Arrak är nämligen inte ett dugg intresserad av apportbocken, försökt att kasta och leka med den och då blir den intressant men han vill inte ha den i munnen!

Hopp över hinder, det går! Men han springer gärna brevid sålänge jag inte springer med!

Är det någon som har tips på hur jag ska lägga upp inlärningen och träningen av dessa 2 moment?

En sak till; Arrak blir lätt "låg" av lydnadsträningen sålänge det inte går i hägt tempo för då är det jättekul! Hur får jag honom att tycka det är lika kul i ett långsammare tempo?

Det hjälper inte alls med att locka med godis, leksak eller röst i det läget! Jag ser på hela honom hur trist det blir såfort man saktar ner tempot!

Yessica
0

Apportering
Är svårt för vissa hundar, jag tror att du måste helt enkelt fortsätta leka och faktiskt visa honom att det är väldigt rolig sak. Du får hoppa runt med den och så. Bär han andra leksaker förresten? Kan vara lättare att tipsa utifrån det Glad

Hopp över hinder
Om han smiter förbi har han nog helt enkelt inte förstått vad saken gäller. Enklast är att du bara har en/två plankor, vet iofs inte hur stor din hund är, är den liten räcker det ju bara med en planka. Det ska vara lågt för att hunden bara ska behöva se ett litet hinder och hinderstöden - för det är så det ser ut sen. Du sätter hunden ner, inte alltför långt ifrån hindret då. Lämnar hunden och ställer dig rätt nära på andra sidan. Här kan du sträcka dig mot hunden med godis och kalla in genom att säga "hopp" eller vad du vill ha för kommando på just det momentet samtidigt som du lockar med godisen. Du hjälper honom genom att visa att du vill att han ska ta sig mellan stöden. Smiter han ändå förbi tar du tillbaka honom utan att säga något och utebliven belöning - såklart. Hoppar han mellan stöden berömmer du såklart!

I början behöver du inte tänka på ingången, utan låt honom veta att det är rätt att hoppa mellan stöden först. Glad När du känner att han alltid hoppar mellan stöden utan hjälp börjar du även träna ingångarna. När han känns säker på det kan du sakta öka avståndet om det är en stor hund du har. För tänk på att om man har stor hund och den får lite plats är det lättare för islag = neddrag på betyg. När även avståndet känns säkert kan du höja hindret lite i taget till den höjden han ska ha på tävling.

Motivationen
Det är motivationen till att träna som brister när han blir låg. Här gäller det då att träna korta stunder och avbryta genom att göra något han tycker är roligt. Hur ofta och länge brukar ni träna åt gången? Är kraven för höga kanske, så han känner att han egentligen inte klarar av det? Ibland blir det lätt så att man tänker för mycket tävling och blir därmed stel i träningen och då blir hunden låg. Här behöver jag igen veta lite hur ni tränar för att kunna ge rätt hjälp. Glad Det är alltid svårt att förklara via internet när man inte sett ekipagen live.

Lycka till med tränandet och tveka inte att fråga mera. Glad

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Mulla
0

Hej, tack för svaret! Ska försöka svara på dina frågor!

Det är en Australian shepherd på 10 månader.
Han har inte speciellt stort intresse av att bära runt på leksaker! När man leker med honom så visst kan han kampa och busa med den men kastar man så plockar han upp den och sedan släpper han den direkt! Han leker sällan själv!

Vi tränar många korta pass om dagen! ca 5-10 minuter med mycket lek, boll, godisbelöning. Men även belöning med rösten! Visst har jag haft funderingar på att tävla men känner inte att tävlingen är något viktigt!

Arrak tycker somsagt att det är skitkul sålänge jag ex. springer eller på något sett höjer tempot igenom Linförigheten och Fritt följ. det är nog linförighet och fritt följ som han sackar efter som mest i. Resten tycker jag nog att jag fått rätt motivation i honom. En fundering; Kan det vara så att han helt enkelt bättre gillar högt tempo.

Tack för tipsen på apportering och hopp. Nu känner jag att jag fått en ide om hur jag lär honom! Och får honom att tycka att bocken och hindret är superkul!

Oj kom imot en knapp så allt blev stort! hmm…! hehe

Mulla
0

putt