Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etikettövrigt
Läst 2306 ggr
sighni
0

lure-coursing

Hej!

Finns här någon som tränar lc eller likn.?

Yessica
0

Vad är det?

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Emelie123
0

Inte jag men vet vad det är:)

sighni
0

lure-coursing är fejkad harjakt. Det är officiellt bruksprov för vinthundar. Det går att ta championat i lc, både svenskt och internationellt. I sommar är det EM i lc i Söderköping. Läs mer om det och om lc på denna länk http://www.bravikenslc.se/index.htm

Jag förstår då att ingen tränar lc här. Synd. Ingen som tränar hundkapplöpning eller whippet race heller?

Finns det någon vinthundsmänniska som tränar något med sin vinthund?

linzzann
0

#3  min whippetvalp är bara 4 månader än så länge så jag tävlar naturligtvis inte  än med han. Men jag tror att han ska få börja tävla lite race :)

sighni
0

#4 Det låter jättekul. Jag tycker att du ska vänta med att släppa honom på banan tills han är färdigvuxen. Lek med honom som en katt så han intresserar sig för trasan. Han håller längre om han får vänta med banträning. Han kan vara med vid banan också men dom brukar inte bry sig om loppen förrän de själva sprungit. Konditionen är ju viktig . Den kan man träna upp innan. Fast nu är han ju bara en bebis. Lycka till!

Cerrolyn
0

Nej det gör jag inte, men så har jag ingen vinthund heller ;)

Du skulle gärna kunna skriva en artikel om detta tycker jag.

**MVH Cerrolyn

sighni
0

ja, jag kan ju försöka.

sighni
0

Här kommer mitt försök.

Lure-coursing

Lure-coursing (lc) är vinthundarnas bruksprov. Det finns möjlighet att få både nationella och internationella championat om cert erhålles vid lc-prov. Regler och liknande finns på Svenska vinthundsklubbens ( SvVk) hemsida. SvVk arrangerar lc-prov och utfärdar licenser m.m. Det finns olika lc-sektioner ( som tillhör SvVk) på olika håll i landet som under vår-höstperioden anordna träningar och prov.

Ett lc-prov går till så att hundarna släpps två och två, var ras för sig på ett kortklippt fält där hundarna jagar en trasa/plastpåse ( luren) som dras av en lina. Linan dras runt trissor som placeras på olika sätt t.ex. i zick-zack, med kurvor och raksträckor. Tanken är att simulera jakt och hundarnas jaktteknik bedöms. Momenten som bedöms är entusiasm ( för jakten), följsamhet ( efter luren), snabbhet, rörlighet och uthållighet.

Längden på ett prov är ca 500-800 meter så deltagande hundar ska ha bra kondition. Naturligtvis ska hunden vara frisk. Vinthundar är jakthundar och de flesta har en stor jaktinstinkt. Att låta dem springa lc är därför mycket uppskattat av hunden. De flesta springer efter trasan med en gång, andra kan vara lite tveksamma i början. Med lite träning brukar de också uppskatta det hela.

För att få tävla behövs licens. Licens fås genom att hunden springer två godkända lopp på träning och ett licenslopp. Loppen bedöms av domare. Hunden ska springa “rent” d.v.s. inte störa sin medtävlare utan vara fokuserad på trasan. När licensen är klar skickas licensansökan till LC-kansliet. Därifrån skickas licensboken ut. I den skrivs de prov hunden deltar i och vilka resultat som uppnås. Hunden får springa tills han/hon blir 8 år.

Hunden bär munkorg när den springer och vid prov även täcke för att domaren lätt ska kunna skilja hundarna åt. Munkorgen ska skydda hundarna. De kan bita varandra eftersom båda vill ha “luren”.

Personalen vid proven måste vara auktoriserad. Det blir den genom SvVk:s försorg. Skador på hundarna är mycket ovanligt. Det är viktigt med uppvärmning innan loppen och nedvarvning och stretching efter loppet. Om det är kyligt är det bra med ett täcke på hundarna så musklerna hålls varma.

För mer information besök följande hemsidor:

Svenska vinthundsklubben www.svvk.se

Bråvikens Lure-coursing www.bravikenslc.se/lc.htm

Jag har hämtat information från Tiina Wallgren också

http://goto.glocalnet.net/lcostra/info.htm

giffan
0

Jag har haft kapphundar, men ingen som tävlat i coursing.

Däremot har jag haft någon greyhound som varit coursing stammad och tävlat slät löp med den.

Alla vinthundar passar inte till coursing. Oftast (på greyhounds) vill man ha de av det lite större grövre slaget.  Men självklart kan de mindre fungera bra oxå.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

flikkan77
0

Har tränat lite LC för ungefär 8 år sedan när min Saluki var 2 år. Hon gick ibland i par med min border collie/labbe som var tre år äldre än henne. Det var skitkul att se dem jaga ihop! Så olika raser men ändå så samspelta ute på åkrarna.

Salukifolket var lite imponerade av blandisens fart med, även om Salukin höll igen lite när de två sprang.Flört

"You just have to belive…"

pippa__
0

Gammal tråd, men kanske kan fråga ändå…

Får man endast träna/tävla detta med vinthundar?

flikkan77
0

Vad jag minns så var tävlandet endast för vinthundar men jag hade med min border colllie/ labbe- korsning på en del träningar och hon tyckte det var superkul. Hon sprang ibland i par med min Saluki. Men jag tror det beror på "gänget" man tränar med, om de är villiga att släppa in andra hundar också.

"You just have to belive…"

sighni
0

#11 Lure-coursing är vinthundarnas officiella bruksprov. Det är vinthundsklubben som håller i dem och delar ut championat o.s.v.

Jag har varit med om att basenji och rhodesian ridgeback tränat i övrigt får du kontakta närmsta avdelning och höra dig för. Man måste vara medlem i Sv. vinthundklubben för att få träna.

pippa__
0

Ah ok, tack för svar =)

India
0

Verkar väldigt roligt, tycker jag! hade jag en vinthund skulle jag absolut vilja prova på..

sighni
0

#15 Ja, det är roligt.