Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etiketterlydnadtävlingslydnad
Läst 1544 ggr
[Malin3033]
0

debut om 24 timmar!

precis så är det, om 24 timmar kommer jag befinna mig på eskilstuna bk och tävla för första gången i lydnads klass 1. någon som ska dit? :)

Min största undran är mest hur man "beter" sig på lydnadstävling, vad som kommer att hända under kvällen osv, jag är ju "bara" van med agilitytävlingar.

Jag är riktigt taggad inför morgondagen, den största oron är apporten, har ju en liten skit till sheltie här hemma som tycker att den är jätte äcklig, Flört hon kan hålla sin egen apport i 10sek, dock tar hon den för tidigt, hur mycket avdrag blir det? det ska bli spännande och se om hon tänker ta tag i klubbens apport!

HarrietKiara
0

Önskar er Lycka till! Glad Det kommer säker att gå bra. Försök att se det som en träningstävling och koncentrera dig på din hund bara.

Love my Kelpie!

Yessica
0

Åhh, så spännande! Skrattande Meddela hur det gick efteråt Flört (Jag ska  inte dit)

Först går du till sekretariatet och anmäler dig, alltså säger att du är där, och ev. visar vaccinationsintyg och sånt. Det ska göras innan samlingen. Sen samlas man allihopa som ska tävla den aktuella klassen. Då är det lottning om startordning, sen brukar dom säga hur många som ska ligga i respektive platsliggning, om det är så många att det måste bli flera platsliggningar (får max bara 8st i varje). När du vet startnumret och så, brukar dom säga att dom kör igång om ca 5min. Så hinner man köra igång hunden lite.

Vid platsliggningen kan du passa på att kolla vilket ekipage som är före dig (om du inte får startnr 1 Flört), för ibland ropar dom inte upp startnummer på ekipagen som ska in på planen. Se till att vara färdig och redo när ekipaget före börjar avsluta. Glad När alla har kört sina "program" så tar det oftast en stund innan det är prisutdelning.
Tjaa, det är väl så ungefär, hoppas jag fick med det mesta. Annars kanske någon kan tillägga något som jag missat. Flört

Har du blivit kommenderad igenom ettans program någon gång så du vet vad tävlingsledaren kommer göra/säga?

Om din hund tar apporten före kommando kan hon högst få 8p, om hon inte gör något annat fel dvs. Glad

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Yessica
0

#1 Precis! Bra sak, koncentrera dig på hunden hela tiden när ni är på planen, ha roligt! Bry dig inte om poängen dom kan du kolla på när du får protokollet på prisutdelningen. Flört För mig verkar det funka bättre om jag bara har koll på Sting mellan momenten, och struntar i att vänta och kolla betyg. Kör på bara och ha roligt! Skrattande

Ha en bra dag!

Cerrolyn
0

Lycka till

**MVH Cerrolyn

[Malin3033]
0

Tack för alla tips! Självklart satsar vi bara på att ha roligt, såg även på vädret att det verkar som om det kommer vara uppehåll från regn imorgon. :)

#2 Jag har gått kurs där jag har blivit kommenderad på varje moment, sedan har jag varit på en träningstävling. :)
Men om hunden tar apporten innan tävlingsledaren säger "kommendera", är det högst 8p då också eller gäller det bara om hon tar den innan jag säger "apport".

Yessica
0

#5 Okej, det är bra att du blivit kommenderad  + varit på träningstävling innan iaf! :) Alltså tävlingsledaren (TL) säger ju "nästa momen är apportering, håll fram föremålet" och du håller fram apporten då till din hund, inte innan, och då är det svårt för hunden att sno den innan kanske Flört  TL kommer ju säga "kommendera" men om din hund redan tagit apporten är det högst en 8a eftersom det är före kommando. Jag tror inte det spelar någon roll om hunden tar den efter det att TL sagt "kommendera" men innan du sagt "apport" (eller vad du nu säger) eller om den tar den innan TL ens sagt "kommendera". Det blir liksom att den tar innan kommando hur som helst. Glad Men är inte riktigt säker.

Men Sting tjuvar alltid typ och oftast ställer hon sig upp också, och ibland släpper hon. Trots det brukar vi få en 5a Flört Haha!

Ha en bra dag!

India
0

Lycka till! Lite avis, det är så KUL att tävla lydnad!

Yessica
0

#7 Haha Flört När det går bra jaa Oskyldig
Kan ju "skryta" med då att vi faktiskt ska tävla lydnad tre dagar nu (fre-sön) Flört Mohahaha Cool

Ha en bra dag!

TinaH
0

Stort LYCKA TILL!!

Vi håller alla tummar och tassar!! Skrattande

Jag känner nervositeten med dig.Tungan ute

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Zebben
0

Hur har det gått? Glad

Cerrolyn
0

Ja, håller med #10. Är ju nyfiken.

**MVH Cerrolyn

Yessica
0

Jag är också nyfiken! Skrattande Hoppas det gått bra!

Ha en bra dag!

TinaH
0

Hallå stilla vår nyfikenhet nu!!! Tungan ute

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Yessica
0

#13 Precis vad jag tycker! Oskyldig

Ha en bra dag!

[Malin3033]
0

hahhaha, vad ska man säga om gårkvällens lydnadstävling? Roligt var det! Men jag har aldrig varit så nervös i hela mitt liv!   Det märkte man även tydligt på Ronja…

Vi kom till Eskilstuna BK i god tid, i tjugo minuter hann vi gå runt i området för att "boa in oss". Klockan 18.00 var det lottdragning, jag fick nr 2, jag blev superglad! Då skulle jag "bara" in och göra mitt tillsammans med Ronja, sedan kunde vi slappna av. Det var 14st hundar så det var två platsliggningar med 7st i varje.
I våran platsliggning var det en hund som skällde och gnällde väldigt högt och Ronja tittade väldigt oroat på mig. När det var endast några sekunder kvar reste hon sig och kom, då sprang även aussien som skällde ikapp henne och Ronja blev väldigt rädd. Hon är ju redan väldigt osäker med hundar, på kursen ligger hon 3min utan problem, men på tävling verkar hon vara osäker, och det är ju inte konstigt med en sådan osäker matte.

På tandvisningen gick det bättre, en väldigt trevlig domare må jag säga, en 10:a där.
Sedan var det linförighet, och nervös-klantiga matte verkade vara seg i hjärnan, hon hade på något sätt förtränkt att det är viktigt att peppa en hund som Ronja, så Ronja var tyvärr inte riktigt med på noterna, stundtals gick hon som en pärla men alldeles för ofta hamnade hon bakom mig, i helomvändningen var hon inte med alls och hamnade på fel sida.   Så en 5:a där.

Efter linförigheten är det läggande under gång, där skulle det bevisas om jag och Ronja skulle klara målet för tävlingen, nämligen att hon inte skulle hitta på något själv (på träningstävlingen la hon sig innan ens TL hade sagt "kommendera"). Och det klarade vi!!!   Så en 9:a på läggandet.

Det fortsatte att gå bra, på inkallningen gick allt perfekt och en 10:a blev det där. Matte's nervositet släppte något.
Sedan på ställandet hände något som aldrig hänt tidigare (men såklart, det var ju tävling!), hon lade sig helt enkelt, så en nolla där.

Sedan var det momentet som jag var mest "nervös"/osäker inför, apporteringen, Ronja tycker nämligen att den är väldigt äcklig, så den har vi verkligen tränat, för inte trodde jag att hon skulle ta en främmande apport när hon knappt tar sin egen, men det gjorde hon!    Tyvärr släppte hon den lite tidigt, så en 7:a.
Sist var det favoritmomentet, enligt mig och Ronja, men tydligen inte idag, hopp över hinder var det dags för. Jag kallade in henne, i världens fart kom hon, jätte taggad och jag tänkte "yes, det här fixar vi!", men precis framför hindret stack hon till vänster, men fortfarande hade hon kvar farten, och sedan satte hon sig perfekt. Så en nolla där med.

Dock fick vi en 9:a på helheten!!   Så domaren kanske såg våran inre kapacitet, för bättre kan vi.   Men vad kan man förvänta sig av första tävlingen? En vääääldigt nervös matte och en hund som behöver mycket feedback. Men på onsdag den 10 juni startar vi igen på Flen BK, och då vet vi vad vi väntar oss!

Juste, fick alltså 93p och hamnade sist ^^ Men den som kom näst sist fick 105,5p, så vi var inte sååå lååångt efter :) Och 10st av fjorton fick första pris, och alla dem låg på mellan 171-186p, så det var väääldigt många duktiga hundar!

Sköt om er!

Cerrolyn
0

Hoppas verkligen inte att er plats är skadad nu för det.

Mycket av det som inte gick bra tror jag (som du säger) ha med dina nerver att göra. Matte kanske behöver några tävlingar innan hon känner sig säker. Men nu vet du och därför är jag säker på att det kommer gå bättre nästa gång.

Lycka till!!

**MVH Cerrolyn

Yessica
0

#15 Säger som Cerrolyn att jag hoppas att inte eran plats tagit stryk av det som hände. Synd om hon ska blir rädd och resa sig. Obestämd 

Det gick ju ändå hyffsat för er tycker jag! Glad Nu vet du vad som kan hända på nästa tävling, och vad du kan förbättra. Känner igen det där med nervositeten, den stör mycket för hundarna, dom känner inte igen sin matte. För mig och Sting har det tagit ganska lång tid innan nervositeten släppte. Den är inte helt borta, men jag känner att det blir bättre och bättre. Glad

Ha en bra dag!

Cerrolyn
0

Nervositet? Vad är det?Obestämd

**MVH Cerrolyn

HarrietKiara
0

#17 Det var det du kände innan elitdebuten. Flört

Love my Kelpie!

HarrietKiara
0

#0 Håller med de övriga angående platsen.
Jag måste säga att det var väldigt bra kvalité på ekipagen för så många 1:a pris har jag då aldrig varit med om här. Förvånad

Första tävlingen får man nästan alltid se som en träningstävling för det tar tid innan man själv fått rutiner.

Bättre lycka nästa gång. Glad

Love my Kelpie!

Cerrolyn
0

Aha det…

**MVH Cerrolyn

Yessica
0

#18 Haha, jaduu. Något som gör att det känns som att man har fjärilar i magen, och man känner sig stressad och stel samtidigt. Haha! Flört Inget roligt alls…

Ha en bra dag!

Cerrolyn
0

Jag har som sagt upplevt det en gång, då var det inte mycket om man jämför med andra. Men aldrig mer säger jag bara.

**MVH Cerrolyn