Sting älskar rutan!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
I måndags började jag och Sting träna rutan för första gången. Nu tänkte jag berätta lite hur det har gått :)
Dag 1
Jag ställde upp en ruta 3x3m och la ett lock i mitten. Hon fick följa med till rutan för att se vad jag gjorde och sen tog jag henne därifrån och sa "varsågod" och hon sprang för att trampa på locket direkt. Men locket flög iväg för vi körde här utanför på gatan bara. jag gjorde så att jag la godis på locket då. Gjorde om och då fick hon käka godisarna. Medan hann jag nästan enda fram till henne för att belöna. MEN hon tog steg mot mig, och jag vill ju helst att hon ska stanna där utan stanna-kommando. Men vi avslutade efter några sånna gånger ändå där jag sa "bra rutan - stanna" när hon käkade godisarna.
**Dag 2
**Först tränade vi på att hon ska stå på locket, och stå kvar när jag går iväg. För att hon ska stanna på locket tills jag kommer. Sen när jag skickade henne började jag med att säga "varsågod" när hon fick springa, sen började jag istället säga "rutan". Första gången tvekade hon en aning, men då tog jag ett steg fram, visade med armen och sa "rutan" igen. Då sprang hon i alla fall ut till locket i rutan och massa beröm. Gjorde om samma sak några gånger sen avslutade vi. Hon har bra fart!
**Dag 3
**Tredje dagen körde vi på gräs för första gången med rutan. Men det var inga problem. Jag sa "rutan" från första skicket. Ingen tvekan om vad hon skulle göra. Full fart ut till locket, trampar och står kvar!
Nu tänkte jag att jag skulle täcka locket med gräs, så jag gick och plockade lite gräs för att täcka. Skicka om på nytt, men hon sprang rakt fram och pang på locket, fast hon grävde fram det mellan gräset. Haha! Jag flyttade även på rutan idag, bara så att dom vänstra konorna blev flyttade 3m till höger om dom som var till höger
Men inga problem det heller. Jag ställde faktiskt upp henne som om vi skulle skicka mot där den stog förut (mitten blev ju flyttad mer till höger). Men hon sprang till locket i rutan. Jag testade ur olika vinklar och från olika avstånd. Det var aldrig någon tvekan och hon kör full fart ut och stannar på locket!
**Nästa steg
**Nästa gång jag kör rutan, vet inte om jag hinner idag, ska jag lägga ut flera lock, just för att se om hon siktar in sig på den I rutan och inte bara tror att det är att ta första bästa lock.
Det ska bli spännande att se hur hon löser.
Filmen är från gårdagen.
Det är bara en kort snutt, som jag filmat med mobilen. Jag sa rutan innan jag satte på filmen, och säger inget mera sen. Förutom beröm såklart när jag gått ända fram.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Grattis. Det är många som lär in rutan med target. Men har man inget target så… Jag kör en annan metod. Få se om jag orka skriva ner den någon dag.
**MVH Cerrolyn

Håller också på med rutan….igen. Körde Din metod innan vintern, men har bestämt mig för att byta nu när jag ska "lära om".

#1-2 Vore kul att veta vad ni använder för metod, jag vet ju inte alls om min metod funkar. Jag har ju inte så mycket erfarenhet från början, jag har läst boken "Med sikte på 10:an" och tänkte i alla fall prova den här metoden. :) Så får vi se vart det leder. Har hört att många har ofta problem med rutan… Varför blir det så tror ni?
Ha en bra dag!
Kortfattat kan jag säga så här om min metod.
Sätt upp rutan, ha plastband runt konerna så de inte ligger på marken. Ta en blompinne eller grillpinne och sätt ner den i mitten av rutan. Sätt godis på pinnen.
Gå strax utanför rutan och hunden få springa in och ta godiset. Gör så några gånger från varierat avstånd (1-5m).
Vid nästa pass, sänk plastbanden. Kör lika dant.
Nästa pass. Öka avståndet.
När du är på fullt avstånd så ser inte hunden pinnen med godiset så den letar efter de fyra konerna.
Varför man ha problem med rutan. Hmm I mitt fall just nu handlar det om att Ceasar inte fattar höger och vänster. Annas tror jag det beror på att man inte lyckas med att få hunden att fatta vad man vill (som med allt annat).
**MVH Cerrolyn

#4 Okej. :) Får se hur min metod funkar. Ska testa med ett grönt lock på gräs också, då syns det inte så tydligt. Så än så länge vet jag inte hur det kommer gå. Ska ha din metod i tanke också om jag känner för att prova det :)
Aah, okej, det är iofs sant - det där med att man får problem. Tänkte om det fanns något dåligt sätt att lära in den liksom så att det är det som är felet. Men iofs funkar allt olika på olika hundar…
Ha en bra dag!
Dålig metod är alla som inte få hunden att fatta…
**MVH Cerrolyn

#6 Det är också sant, jag tänker visst inte så långt idag ;)
Ha en bra dag!

Jag kör samma metod som Yessica. Fast jag tar bort locket ganska snabbt och ber någon annan kasta boll när hon bara tittar framåt.

#8 Kul att någon kör samma! :) Hur har den funkat för dig? Har tyvärr inte hunnit köra varken igår eller idag - fy på mig! Men imorn ska jag hinna. Men då blir det inte till att ta nästa steg, utan köra från där vi var sist. Men om jag märker att hon kommer ihåg bra kan jag ju ta nästa steg = flera lock. :)
Ha en bra dag!

9# Leah älskar rutan. Så hon har världen sug när hon ser koner :)

Jag la en korvhög i mitten sa "rutan" och skickade och gick med dem första tre-fyra gångerna. Utan snören eller band eller något skydd runt om.
Sedan så la jag ingen hög med korv utan sickade honom i alllafall till rutan, utan att han sökte/letade efter korven så ställde han upp i mitten, vänd mot mig.

Vad duktiga ni är! Tycker också att det är kul att se hur andra tränar.

Visst är det?!? =)
man har alltid olika sett att lära in.
Tillsamma resultat.
Man kan få några "aha-upplevelser" när man läser hu andra gör, och dela med sig av egna tips och idéeer.
Det är därför det är så himla kuligt med Forum.
Ett givande och tagande! :-)

Preciis. :) Nu har vi inte haft tiden att träna rutan på ett tag, så kommer få börja om från början… Fy på mig ;) Men vi har inte bråttom och prioriterar ju agilityn före eftersom vi ännu tävlar lydnadsklass 1 ändå då jag vill ha Lp :)
Ha en bra dag!