Kastrering hanhund?
Ja, frågan gäller mitt "monster" Felix…och är inget jag ens funderat på förrän idag när jag var ute och promenerade med hundarna. Anledningen till detta är att jag blir så himla trött på att det är så himla svårt att få ordning på hans vardagslydnad, då han tycker att ALLT i denna värld är så fruktansvärt intressant (framförallt andra hundar)… Dessutom är han väldigt intresserad av lukter.
Han är inte aggressiv på något sätt och har inga problem med att umgås med andra hanhundar (så länge de är snälla mot honom förstås, börjar de morra kan det hända ibland att han morrar lite grann tillbaka). Han har hittills aldrig blivit störd av löptikar varken på träning eller här hemma, t.ex. matvägrat eller så…
Anledningen till att jag frågar är att jag undrar om någon har erfarenhet av att en hanhund efter kastrering fått lättare att koncentrera sig på det den ska? Felix är nämligen fortfarande intresserad av nästan allt och alla… Han fyller snart 4 år, så jag (och många jag har pratat med) har trott att detta är något som kommer när han mognar, men jag tycker att han borde vara "färdig" snart…?? 
Han är så himla go & glad när han väl sköter sig, hans energi & glädje vill jag helt klart ha kvar, för då är han riktigt rolig att jobba med. Men ofta annars känns han väldigt splittrad, han vill väldigt gärna vara till lags och tycker om att jobba med mig…MEN det finns så mycket annat som distraherar (andra hundar, spännande ljud, folk som beter sig "roligt", osv…det kan liksom räcka med ett fallande löv så är koncentrationen borta)! På agilitybanan är han numera riktigt duktig, men det är enda gången det går att få honom fullt koncentrerad, men då har jag verkligen fått slita för det! Vill ha en hund som är lydig till vardags och vill dessutom ut och tävla lydnad med honom, men vet inte om jag vågar när jag vet att lika gärna som det kan gå bra så kan det gå på 2 sekunder och så är han plötsligt någon annanstans… 
Så, vad säger ni? Någon som erfarenheter av kastrerade hanhundar som ändrats till att bli mer "fokuserade"? Eller är det bara att fortsätta träna, träna, träna, träna, träna…? (Någon som har några bra tips isåfall?) Puh, en liten eftermiddagsfundering blev en hel lång story! 
Jag har kastrerat min äldsta. Poitsu ändrade totalt efter kastreringen. Han bryr sej inte mera om löptikar, märker inte varje millimeter av vägen då vi är ute och promenerar. Dock har han blivit mera tillgiven och då vi tränar så kan han koncentrera sej mera på mej än vad han har kunnat tidigare =). Kan tipsa om en läsvärd artikel =).
Skulle nästan tro att du beskrev Ceasar för ca 1 år sedan. Fast felix har agility banan och Ceasar har lydnadsplanen.
Som jag ser det har du 3 val.
1. Höja all motivering så det blir roligare att lyda och världen blir tråkigare (super lätt va
).
2. Testa hormonspruta/chip på honom för att se hur han blir. Dock har jag för mig att detta räknas som doping.
3. Kastrera honom och "hoppas" på det bästa. Jag tror inte att hans personlighet ändras (gör ju inte det på tikar). Jag har hört att de ska bli lugnare och där med lydigare.
**MVH Cerrolyn
#1 Tack för svaret och intressant läsning i artikeln! 
#2 Tack för ditt svar också. Ja det var just det där med att vara roligare än allt annat… han verkar tycka att man kan göra lite av varje "ja matte det är roligt att vara med dig, men jag ska bara kolla liiiiite här borta också…"! 
Hm, ska fundera vidare på detta… Har ju honom på foder så måste ju absolut isf innan jag kan bestämma mig för något diskutera med hans uppfödare, som det ser ut just nu verkar det inte som att han kommer gå i avel, men kan ju vara bäst att höra vad hon har tänkt…
Hur mycket brukar en kastrering kosta på ett ungefär? Jag har läst 2000-3000, kan det stämma?
Förövrigt, kul att jag nyss upptäckte att jag fått Hundsport idag och att där var en artikel just om kastrering…
där stod att det kunde hjälpa koncentrationen hos t.ex. bruks- och jakthundar…
Ressu - om jag sätter dig på artikelförfattare, kan du lägga in den här också då? Den var så bra.
"ja matte det är roligt att vara med dig, men jag ska bara kolla liiiiite här borta också…" Det känner jag igen allt för bra…
**MVH Cerrolyn
#4 Visst går det bra =) Kul att någon gillade den =)
Då sätter jag dig som det nu då.
**MVH Cerrolyn
#6 Ok. Ska fixa artikeln =)

Det kommer inte att höja koncentrationen på honom. Om det endast handlade om okoncentration vid löptikar eller dofter av/efter hundar så kunde det absolut hjälpa att kastrera.
Men Du skriver ju att han blir störd av så mkt annat när Ni tränar tex. fallande löv, spännande ljud och roliga människor, sånt tar inte en kastrering bort. Där handlar det om träning och träning. Du måste se till att höja motivationen i din träning och få med honom. Eller se över om det är en träning han överhuvudtaget gillar. Är det så mkt annat som tar över hans intresse under träningen så är det antagligen för tråkigt med det han gör. Och det kan bero på två saker, för dålig motivation eller helt enkelt en träning han inte ser som så kul.
Men jag kan inte tipsa Dig om ifall Du bör kastrera eller inte. Jag känner inte hunden eller hur han beter sig. Men som det låter och så som jag tolkat Din hund i inlägget så ser jag inte det som en lösning att kastrera. Han verkar ju fungera normalt och blir inte störd av löptikar. Här handlar det om okoncentration och där hjälper bara träning.
Lycka till!
Var just inne och läste i Dopingreglementet, där det stod att det är karenstid på kemisk kastrering av hanhund i 6 månader och dispens kan ej medges. Så där var det kört med att prova det alternativet, då det innebär att jag skulle behöva "offra" ett halvårs tävlande…
Vågar nog inte chansa på att kastrera direkt då jag vill veta först vilka effekter det skulle kunna ge…
#8 Fast just nu har vi i princip bara problemet med att andra hundar är spännande, hur tränar man då? Vissa hundar ignorerar han helt, de flesta är ganska spännande och vissa är extremt spännande!
Han tycker att träningen är väldigt rolig, agility älskar han (!), men ibland händer det att det t.ex. står en s.k. "rolig hund" precis bredvid en tunnel och då är det mycket möjligt att han kommer att bli distraherad, oavsett hur kul han tycker det är att köra agility!
Även lydnad tycker han är roligt och låt säga att han går fot med full kontakt, koncentration och glatt viftande svans. En "rolig hund" skäller till eller kanske springer förbi framför oss, eller kanske bara kliver ut på planen, då vrider han blixtsnabbt huvudet ditåt och oftast får han sen tillbaka koncentrationen (berömmer och belönar såklart då han väljer mig framför den andra hunden), men ibland "låser" han på den andra hunden och då är det i princip omöjligt att stoppa honom från att dra dit (även om jag ibland lyckas få honom att vända halvvägs vill jag inte att han ska ens fundera på att dra iväg!!)! Har du något tips för hur man tränar i denna situation? Han är så oförutsägbar, ibland går det hur bra som helst och ibland kan han bara dra iväg nästan utan förvarning!
Detta är inte bara på lydnadsplanen utan exakt samma problem när han går lös på skogspromenaderna. När vi möter folk brukar det inte vara något problem att kalla in honom, samma sak för vissa hundar…medans vissa hundar är så spännande att han "låser" sig! Några bra tips?! Mottages tacksamt isf! 

# 9
Jag har kastrerat min Tyson.
Jag testade först med kemisk kastrering, för det var ju "sååååå braaaa" som alla sa.
Men jag märkte nada!
Men efter jag kastreade honom, så blev det resultat! :-)
#8 Du hade inga bra träningstips (om du läser #9)? Eftersom du skrev att det handlar om träning och träning så vore det kul att få höra hur du skulle träna bort detta problem… 

#9 Det är stor skillnad på kemisk kastrerin med spruta och hormonchipet. Sprutan hjälper ofta inte men däremot chipet. Chipet sätter de helst inte på yngre hundar som ev ska gå i avel för det tar så lång tid innan de blir fertila igen.

#11 Ledsen att jag inte svarat. Råkade glömma bort denan tråd och har inte tittat in förrän nu precis. Jag återkommer gärna med svar, men just nu har tiden runnit ut och jag måste börja skala potatis.
Matlagning är verkligen inte det roligaste jag vet, men måste man så måste man.
# Okej, ang kastrering blir jag bara mer förvirrad, så jag lämnar de tankarna helt och hållet för ett tag. 
#13 Okej, ja du får gärna återkomma med svar, du får gärna PM:a om du vill. Inte meningen att tjata, men jag misstänkte att tråden hade ramlat ner på listan. 
Hej!
Denna tråden är ju gammal, så jag vet inte om du fått några vettiga svar eller inte.
Vid olydnad som att din hund glömmer vad han håller på med och springer till andra hundar så hjälper inte kastrering, utan det är träningen det är "fel" på. Du måste jobba med koncentrationen hos honom, genom att erbjuda häftiga belöningar när han gör rätt. Du kan också utnyttja hans intresse för andra hundar, genom att, om den andres ägare vill, belöna honom genom att han får gå fram och nosa på den andra hunden. Men först ska han naturligtvis ha kontakt med dig och sammarbeta med dig. Det går faktiskt även att träna så här med löptikar också. Belöningen för utfört arbete för hanhunden blir att få nosa någon sekund på löptiken. Principen är att ett beteende belönas med ett annat beteende. På det här sättet borde du få bättre kontakt med din hund. Givetvis kan man inte alltid belöna med en annan hund, men det gäller även doftfläckar mm. För att han ska få lukta/pissa så måste han ta kontakt med dig först och göra något som du ber om. Sedan förlännger man tiden som hunden måste arbeta, innan den får den åtråvärda belöningen. Och förmodligen så är den andra hunden, doftfläcken mm inte alls intressant längre när han väl får tillåtelse att gå dit, utan det är viktigare för honom att få jobba med dig. Summa sumarum - oavsätt om hunden är kastrerad eller inte så är det mycket träning som ska till för att förändra "problembeteenden" och de försvinner inte av sig själv vid en kastrering.
Min egen hund är kastrerad och hos honom har jag inte märkt minskat intresse för dofter/att markera. Men han har blivit mer fokuserad på att jobba och bryr sig inte lika mycket om andra hannar. Han är glupskare och hungrigare och gör vad som helst för mat, så det är ju tacksamt:) Dock får man alltid tänka på att kastrerade hundar lätt blir feta, så det gäller att tänka på vad man ger dem att äta - min gosse får den mesta av sin mat när vi tränar.
Nille var lite hetsig förrut, hade svårt att ta det lungt ute . Han kom jämt på inkallning, men han var liksom lite hyper. Nu när vi har kastrerat honom är han lugn när vi vill att han ska vara lugn och pigg och glad som vanligt under träning.