Biter i handen när vi kampar
Jag brukar kampa med India som belöning och tycker att det är bra förutom att hon tar om greppet lite väl häftigt och allt som oftast biter mig i handen. Det gör ONT! Jag har ryat till åt henne men är lite rädd att hon inte ska våga kampa alls med mig då hon är så pass förarvek. Vad tycker ni att jag ska göra? Sitter här med ont i handen efter första gången på nybörjarkursen i agility. Jättenöjd med henne i övrigt men vad ska jag göra så att hon inte biter mig i handen?

Åhåå, så ni har också börjat på nyb. agilitykurs? Pippi och jag med
Vi har gått 3 ggr nu. Jättekul!
Okej, åter till din fråga.
Vad är det du kampar med? Börjar med en frågan, då kan jag anpassa svaret efter det sen. 
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Brukar vara ett sådant där färgglatt rep du vet..Satt en boll på tidigare men den lever inte längre. Fundrade själv på om jag skulle ha något som var längre helt enkelt, men hon skulle behöva lugna ner sig också. Ibland har jag fäst kopplet på repet för att få mer avstånd. Det gör verkligen ont när hon biter fel.

Min gör likadant och jag nejar henne. Hon tycker att det är så kul att kampa så hon kommer igen rätt fort och då är jag jättenoga att belöna när hon biter i trasan eller snöret istället för i min hand. 
**MVH Cerrolyn

Du kan ju som du själv säger prova att köpa en längre kamptrasa.
´Sån där med knutar, dom tycker jag är bra. Jag har till Sting en boll i ett snöre, men det är mest för att jag kastar den. 
Ha en bra dag!

Låter ju inte speciellt genomtänkt att att säja neej,när ni ska ha roligt.Skaffa en annan sak att kampa med,Sätt ett snöre i leksaken,brukar kunna bli bättre

#6 Det beror ju på hur du nejjar din hund. Jag säger A A i normalton och så leker vi på en gång igen och när hon sen tar tag i trasan där hon ska bita så blir det riktigt jubel.
Skulle jag däremot vråla till henne så skulle jag knäcka henne totalt.
Min felsignal är mild men tydlig.

#7 Precis. Stämmer in där faktiskt, just i det här läget liksom. 
Ha en bra dag!

Kan nog tänka mig ettt nej när hon biter i mig eftersom jag inte tycket att det är ok. Ett längre snöre är absolut en bra grej!
Prova att pip till ett AJ när hon biter dig och avbryt sedan genom att helt enkelt plocka grejen i från henne, ta en paus och inbjud sedan till lek igen = biter hon så blir det ingen lek - biter hon i kamgrejen så blir det lek. Hundarna lär sig rätt fort att vara försiktiga när man leker med dem om man är koncekvent. Men man måste ofta lära ivriga hundar att leka på rätt sätt, så det inte urartar.
Och så försöka använda en ordentlig trasa, strumpa eller något annat som hon gillar.
Lycka till

Hon har onekligen blivit bättre. Bra idé att avbryta leken om hon biter i handen. ska prova det.