Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etikett: agility
Läst 857 ggr
Tokryck
0

När ger man sig ut på agilitytävling?

När är man egentligen redo för en agilitytävling. Att hunden ska kunna alla hinder är jag på det klara med. Men är det som i lydnaden att man gärna vill ha allt klart innan man sätter igång, för hundens skull eller kan man ge sig ut bara för att få prova och få lite erfarenhet och alltså inte räkna med något annat är en diskning Cool ?

Jag vill gärna sätta igång nu till sommaren med Kiwi, det är slalomet och gungbrädan än så länge som inte sitter. Den första inte på långa vägar men hur svårt kan det vara Flört (obs, ironi).

Jag skulle ändå vilja ge mig ut och tävla, mest för att det är kul att tävla men också för att vi ska få komma igång med tävlandet.

På klubben har vi flera träningstävlingar och de ska vi börja med nu när det är vår. Men det lockar med en "riktig" tävling.

Vad säger ni?

Cerrolyn
0

Jag gav mig ut innan Ceasar var 100 på alla hinder. Resultatet blev ju disk, men men. Vi fick tävlingsvana ju.

**MVH Cerrolyn

Yessica
0

Jag såg någon som startade en off agilityklass en gång utan att köra balanshindrena, dom sprang helt enkelt förbi dom hindrena, har även sett desamma med slalomen. Jag tror det är för att dom vill komma ut och få tävlingsvana. Men jag tror mer rutinerad förare ser till att det mesta är klart innan start. Men jag tycker att man gott och väl kan ut och köra om hunden kan ta en bana men inte är 100 på alla hinder.

Jag och Sting debuterade inofficiellt utan att delta i agilityklassen, vi körde bara hoppet. Just för att jag ville ut och testa. Vi hade inga träningstävlingar på klubben då. Stings slalom satt ju inte alls. Men vet man med sig om att hunden inte är 100% klar att kunna nolla ska man inte förvänta sig att den gör det heller. Glad Utan man får ju utgå från vad hunden kan liksom.

Slalomet ingår ju i vilken klass du än väljer, men gungan kan du ta tid att lära in, och bara köra hoppklasserna. Tänk på att  inte ta det för fort med gungan bara för att du vill ut och tävla, det går så himla snabbt att skrämma hunden. Rynkar på näsan 

Så kort och gott, ja, du kan ut och tävla utan att hunden är redo, men var redo på att det lätt blir disk då. Det finns ju inget krav på att hunden ska kunna alla hinder vid tävling. Flört Men det kan ju vara skönt att veta att hunden i alla fall stannar på planene. Hihi!

Lycka till i framtiden!

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Tokryck
0

Tack för svar. Ja det är ju tävlingsvana jag vill ha…. och KiwiFlört

Ja disk är det enda jag räknar med Cool. Det tänkte jag inte på att det bara är slalomen jag behöver engagera mig i inför sommaren tävlingar i så fall. Jag har turen att Kiwi älskar gungbrädan, men hon kan inte hålla balansen då den slår i backen, bakbenen ramlar gärna av. Så det måste vi träna på.

Stannar på planen är jag också säker på att hon gör…eller nästan i alla fall Flört

Yessica
0

#3 Härligt med gungan! Det är bara att träna balansen på henne. Hoppa upp och ner från stenar/stockar i skogen. Sen träna på gungan såklart, hjälpa henne så den inte åker så fort kanske, då får musklerna byggas upp samtidigt. Glad

Ha en bra dag!

Blandisfantast
0

Slalomen är faktiskt oftast den som tar längst tid att lära in! Så det är bara att träna på!!! Vet inte hur du bor och vilket problem ni har med slalomen, men om du har tillgång till trädgård, så är ett litet tips att du sätter upp ett par pinnar (jätteplockepinn brukar vara populärt som hemma slalom, finns även slalom att köpa på rusta) en bit från ytterdörren och varje gång ni ska gå ut och in från promenaden så gör ni slalom övningen, det behöver ju inte vara hela slalomen utan ett par pinnar räcker, tänk bara på att antalet pinnar är jämt, så att vovven kommer ut på rätt sida!

Har hunden åldern inne (dvs passerat 18 månaders ålder) och inte har mer problem än med vippen och slalomen så tycker jag att du helt klart kan börja tävla!!!Glad

Yessica
0

Vad är det för problem med slalomet du har? Glad Kanske du kan få tips härifrån om slalomträning. Jag har nämligen ett tips, så som jag och Sting tränade in slalomet.

Ha en bra dag!

Tokryck
0

Jag har inte problem med slalomet på så sätt, det är bara tränat för lite. Jag kan inte heller bestämma mig för vilken metod jag ska välja. Vill gärna träna 2X2 men med en hund som inte är så tänd på leksak försvårar det saken lite. Den andra metoden är korridor/shannel-metoden.

Ska definitivt köpa slalom nästa gång jag är på rusta.

Tips emottages tacksamt ändå Glad .

Men just nu kan jag inte träna, Kiwi har ont i ena knät som efter vila nu har kommit tillbaka… Gråter

Jag ska träna med Mira i stället men kan inte säga om jag kommer tävla med henne eller inte.

Yessica
0

#7 Det är väl lite 2x2 metoden jag tänkt förklara. Glad Funderar på att skriva en artikel om att lära in slalom. Jag kör inte med leksak utan med godis när jag träna slalom, och det funkar super. Eller när jag tränar fart med Sting kastar jag boll för att få upp farten på henne. Flört 

Jag vet inte riktigt exakt hur 2x2 slalomträningen utförs, men jag har satt upp 2 pinnar i marken, och låter hunden söka ingången själv. Väntar ut hunden tills den går mot slalomet. Man står nära först. Står hunden bara stilla kan man ta något steg fram och ev. visa. Men helst inte. Men händer det inget måste man ju hjälpa lite. Massa beröm framåt med godis/leksak. Sen gör man bara om och om. Tänk på att träna från olika vinklar och sidor och så. Även olika fart senare. På det här sättet lär sig hunden ingången bra, sen lägger man på med att ha två pinnar längre fram som hunden får fortsätta söka upp, och sen kan man korta ner avståndet mer och mer. Träna max 5min per gång och helst 2-3ggr per dag. Det ger bäst resultat! Glad Det funkade på Sting, och Pippi håller på att träna detta nu.

Sting hade ju problem med ingångarna men kunde resten, så på det sättet funkade det här super. Jag ser liiite samma problem med just ingångarna på Pippi nu. Så då får hon traggla det här ett tag. Glad

Synd att du inte kan träna, hoppas hon blir bra snart!

Ha en bra dag!

Tokryck
0

Jättebra tips!

Ja jag ska börja simträna henne, så får vi se. Kursen kommer jag gå med Mira och träna markträning även med Kiwi. För helt i vila behöver hon inte vara.

Yessica
0

#9 Okej. Bra att helvila inte behövs. Skritta i högt gräs/blåbärsris är bra för musklerna. Då ska dom skrittas, inte studdsa. Glad

Ha en bra dag!

Tokryck
0

Haha ja det kan man ju försöka med. Bra tips, jag ska faktiskt testa det.