Skäller vid träning
När jag tränar med min 5 månaders valp skäller han. Han kan nu slalom och genom hela momentet skäller han. Även när han ska gå runt mitt ben (ett till freestyle moment). Han får hoppa över en planka ibland och även där skäller han. Jag antar att om jag inte tränar bort detta nu kommer det att bli värre? Hur tränar jag bort det? Skäller han för att han tycker det är kul?
(med skäller menar jag konstant)
Går det att träna bort?

Hej Isabelle! Ett tips i all vänlighet: gör inte slalom med en så ung hund. Det sliter enormt på hans unga kropp. Jag väntade med min India tills hon var ett år innan jag började med slalom. Bättre att vänta och ha en hund som håller länge. Mvh Ylva
#1 Detta är jag medveten om. Vi tränar inte slalom varge gång vi går ut på gräsmattan direkt utan har bara lärt in att gå mellan min ben i hans egen takt :) Jag tänker på hans lilla kropp som fortfarande växer och när jag skrev denna tråd tog jag för avsikt att jag skulle få kommentarer som denna.
Inget tipps?
Låter som frustration alternativt stress.
Finns väl egentligen inget sätt att träna bort frustration eller stress, förutom att mildra upp det genom att kanske välja en annan belöning - alltså istället för att man stressar hunden med en boll så lugnar man hunden med godis.
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Genom att inte belöna hans skällande. Börjar han skälla så avbryter man träningen. Han gör det troligen för att han tycker det är roligt att vara med och träna. Så börjar han skälla så bryt träningen och sätter Er ner och ta en paus. När han är lugn och verkligen avslappnad kan Ni gå upp och köra igen. Skäller han så är det bara att pausa igen. Nästa gång Ni provar så börja leta tecken på hur han beter sig precis innan han sätter igång och skäller och bryt redan där.
Är han duktig på att ha saker i munnen så kan man även träna med att ha en leksak i munnen samtidigt som man kör ett moment. På så sätt kan han inte skälla och man kan sedan sakta träna bort att bära på något.