Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etikettövrigt
Läst 2407 ggr
AnneN
0

Back-On-Track = doping?!

Angående den hundväst som säljs under varumärket "Back-On-Track"

Nationella Dopingkommissionen (NatDopK) vill uppmärksamma SKKs medlemmar på att västen Back-On-Track marknadsförs med information om att den har egenskaper som påskyndar bland annat läkning av olika skador på hundar, och/eller häver smärta för hunden och att detta sker genom att västen är preparerad med ospecifiserade keramiska substanser.

Därigenom har NatDopK beslutat att västen faller under Dopingreglementets 7.1 Otillåtna metoder, vilket betyder att det är 14 dygns karenstid efter det att västen använts. Karenstiden innebär då att hundägaren inte får använda "Back-On-Track-västen"14 dygn innan hunden deltar på prov, utställning eller tävling. Denna karenstid gäller oavsett om hunden anses vara frisk eller inte.

NatDopK vill uppmärksamma att västen Back-on-Track marknadsförs med att ge följande effekter;

• Smärtlindring
  • Lindrar inflammation
  • Minskar muskelspänning
  • Ökad blodcirkulation
  • Läkning påskyndas
  • Lindrar och påskyndar läkning av skador i muskler och leder
  • Uppvärmning av muskler inför arbete eller fysisk träning
  • Förebygger skador i muskler och leder

NatDopKs beslut grundar sig, dels på Dopingreglementets 7.1 Otillåtna metoder, dels på det faktum att Djurskyddslagen föreskriver att djur som är sjuka eller har/visar smärta inte får belastas. Med andra ord inte delta vid prov, tävling eller utställning. När det gäller träning kan inte lagen tolkas på annat sätt än att endast rehabiliteringsträning är tillåten.

När det gäller Nationellt Dopingreglemente för hund ska det också uppmärksammas att detta skiljer sig på ett flertal punkter från dopningsreglementen på humansidan. Orsaken till detta är främst att det rent juridiskt anses att varje människa själv svarar för sin behandling och medicinering. Detta kan av ganska självklar anledning inte ett djur svara för.

För de hundägare som önskar använda en värmande väst så är till exempel västar av Neupren- eller Fleecematerial tillåtna för att hålla sin hund varm.

SVENSKA KENNELKLUBBEN

Kjell Bräster
Nationella Dopingkommissionen för hund
e.u

Kopierat från http://www.skk.se/

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

AnneN
0

Såg denna info nyss då jag skulle kolla om något helt annat som jag glömt bort på skk´s hemsida. Tänkte att det faktsikt kan vara viktigt att informera så många som möjligt om detta då inte alla kikar in på skk regelbundet och många här på iFokus tävlar i ett eller annat med sina hundar.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Eriiccaa
0

På ett sätt tycker jag det är bra att det anser som dopning. Eftersom dom lindrar inflamation och påskyndar läkning. Och enligt mej så finns det andra täken. Och jag har alltid tyckt att BOT täclerna är till för skadade hundar.
Sen tror inte jag att vissa ägare som har det på sin hund inte ser att den är skadad och tränar som dom annars gör.

Cerrolyn
0

Gammal nyhet nu juFlört

**MVH Cerrolyn

Yessica
0

Det är livlig diskussion om just det där på agilitylista nu. Jag tycker inte det känns som en rolig nyhet. Jag använder BoT-täcket till Sting för att det sitter så himla bra! Det håller henne dessutom varm och det täcker mer än andra täcken jag sett. Sting är inte skadad eller något, utan jag använder det just för att det sitter så himla bra och håller henne varm!

Jag tror som flera andra att det här beror på att den som "kom på" att det skulle vara doping läst fel. Att dom läst kemiska istället för keramiska. Det enda täcket har är keramiska partiklar i som reflekterar hunden egna värme! Det tillför ingenting, förutom värme. Då bör alla andra täcken också dopingförklaras, då dessa också ger värme. Men enligt mig hålls den inte kvar lika bra som BoT. I alla fall inte dom täcken jag provat, hann inte prova speciellt många innan vi köpte BoT och jag var så himla nöjd! :D

Dessutom tror jag att det här inte är slut än på ett tag, då BoT svarat och kommer ändra sin marknadsföring, vilket verkar vara i grund och botten denna doping-grej handlar om… :S SKK har till och med själv sagt att om BoT ändrar marknadsföring tillhör ju inte täcket den kategorin längre eller något sånt. Om jag nu inte fått det om bakfoten…

Sry för långt inlägg (a)

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Cerrolyn
0

De har visst ändrat sin marknadsföring nu.

Jag tycker att det är doping som allt annat som får hunden att prestera bättre.

**MVH Cerrolyn

Yessica
0

#5 Det är ju sant. Men jag använder ju täcket för att hålla värmen, då borde ALLA täcken vara doping?

Ha en bra dag!

Cerrolyn
0

Sant iofs. Men BoT har ju gjort att värmen hålls bättre.

**MVH Cerrolyn

India
0

Tycker inte att det är doping! Trams tycker jag..

Yessica
0

#7 Ja, men det tror jag är för att det är bra material, och att det just sitter så himla bra på hundarna.

#8 Håller med!

Ha en bra dag!

Blandisfantast
0

#9 jag håller med att det sitter så himla bra på hunden! Det täcker betydligt mycket mer av kroppen än vad många andra täcken gör. Jag skaffade ett back on track täcke till Teddy för någon månad sen och har typ använt det 5 gånger… Det känns ju måttligt roligt nu att täcke klassas som doping!!!

India
0

#10 Ja, de kostar ju lite i inköp också så då vill man ju kunna använda det..

Eriiccaa
0

BOT täcket kan man knappt ju inte andvända när en hund är dräcktig pga av att den har någon strålning som gör sa att valparna dör.

HarrietKiara
0

#12 VA???

Love my Kelpie!

Blandisfantast
0

#11 ja, helt gratis är det ju inte precis!!!

Yessica
0

#12 Säger som #13 VA?!

Ha en bra dag!

Eriiccaa
0

Har själv inte riktigt förstått det men en dagishund ( bostonterrier) hade BOT täcket. Då ringde hon och frågade om man kunde ha det när hunden var med valpar. Då hade dom sagt att täcket har en viss stråling så valparna kan dö av.

HarrietKiara
0

#16 Har svårt att tro det eftersom täcket bara reflekterar kroppsvärmen. Däremot ska man inte massera sin hund om den är sjuk eller dräktig.

Love my Kelpie!

Yessica
0

#17 Precis, ingen massage har jag hört, men BoT är ju liksom bara att det reflekterar hundens värme. Inget kemiskt medel eller el i direkt… :S

Ha en bra dag!

Eriiccaa
0

Jag tycker ivikefall det är bra att det anser som doppning. Eftersom täcket är till för skadade hundar.
Plus att jag hört av flera hundägare att täcket inte får andvändas under tiden valparna finns i magen.

TinaH
0

Jag tycKer att detta börjar på och gå till lite överdrift med BoT.
Tänk hundar som får massage och lazer behandlingar, det är ju också doping då, eller? värk och förebygger skador.

Fast det är inget synbart, så det kan dem inte säga något om, eller?Det lindrar också.

Lika så ultraljud, akupunktur akupressur, borde då åsså vara doping….

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

HarrietKiara
0

Anledningen till att jag köpte täcket var just för att undvika skador. Att kunna ta ut en varm och mjuk hund ur bilen även på vintern och inte behöva oroa sig för att sätta in en varm hund i en kall bil. Ska man straffas för att man vill ha en frisk hund? Är det bättre att man får onödiga skador på sin hund som sen försäkringsbolagen får stå för? Förvånad

Love my Kelpie!

Zebben
0

Använder mig av BoT och är supernöjd. Anser verkligen inte att det är doping. Värmen som alstras från hunden reflekterar tillbaka när täcket är på. Mer än så handlar det inte om.

Det känns löjligt att det ska kallas doping, som några av er redan skrivt, då ska även massage, akupunktur också anses som doping. För att inte prata om glykosamin! Det finns numer i många fodersorter ute på marknaden.

HarrietKiara
0

#22 *applåderar*

Love my Kelpie!

Eriiccaa
0

Eftersom det finns så mycket andra täcken som är lika bra som BOT. Jag skaffade inte BOT eftersom jag inte visste om det redan var doppningsklassad. Och alla täcken gör ju att hunden blir varm så då skulle man kunna köpa ett täcke för 200 kr om man är sååååå rädd att hunden blir kall genom att sitta i bilen när man ska träna. Det är ju bara att gå en promenad innan så får hunden upp värmen. Eftersom det är lika viktigt att värma upp en hund än att bara ta ut hunden ur bilen och börja träna. Det är så ni får skador på eran hund.

HarrietKiara
0

#24 Självklart värmer jag upp min hund när jag tar ut henne ur bilen oavsett om hon har täcke på sig. Jag har aldrig påstått nåt annat. Jag skrev att det är skönt att kunna ta ut en varm hund ur bilen även på vintern. Eftersom bilen blir som ett kylskåp på vinter dvs kallare och kallare så är det skönt att ha ett täcke som reflekterar kroppsvärmen. Har alltid haft såna fällar med så jag har verkligen dopat min hund.

Love my Kelpie!

Zebben
0

#24 Det är så Ni får skador på eran hund, skriver Du. Vad menar Du då?

Uppvärmning liksom nedvärmning är otroligt viktigt för hundens muskler. Så självklart ska man sköta detta mkt noga innan man utsätter hunden för fysisk aktivitet. Täcket är en mkt bra hjälp vad gäller uppvärmning, men framförallt i nedvärmningen. Där hjälper inte promenaden ett smack om man sen ska ha hunden i en bil som är kall. En hund utan täcke blir mkt snabbt nedkyld i musklerna, vilket inte är bra.

Själv använder jag täcket främst när det i träningen blir mkt stilla stående. I sök tex är det perfekt. Även om det självklart blir promenad innan varje skick, så har täcket hållt kvar en hel del värme i musklerna.

Även när jag tränar på klubben är täcke ovärderligt, då den hunden som inte tränas har ett täcke på sig. När det är dags för hundbyte, så tar jag det täcket som redan är varmt (av den väntande hunden i bilen) och lägger på den som tränats. På så sätt bibehåller hunden värmen tills det är dags att komma ut för mer träning. Jag tränar mina hundar både i långa och korta pass, och detta sätt passar utmärkt när det är korta intervaller i träningen.

Har man lärt sig hur muskler fungerar så skulle nog fler använda täcken på sina hundar i kyligt väder. Jag har ändå schäfrar som redan är berikade med en hel del päls. Men skulle aldrig falla mig in att låta dem jobba så hårt som de gör, utan täcke, bra uppvärmning och nedvärmning.

India
0

#24 Det ena utesluter ju inte det andra! Jag tycker att ett täcke som håller hunden varm är toppen, men jag värmer så klart även upp hunden.

Blandisfantast
0

Värmer upp hunden gör väl alla som vet lite om muskler och träning eller???

Å lägga på ett täcke när det är kallt ute borde väl alla göra (som tränar med sin hund iaf!)!