lydnadsklass 1
Hur gammal måste hunden vara?
Vad måste man tänka på.?
Måste man göra nått prov innan man tävlar lydnadsklass 1?
Är det något annat viktigt?
Har aldrig tävlat lydnad förut och kan absolut ingenting om det. Så kom med alla tips och trix som ni kommer på! Inget är givet för en nybörjare ;-P
Jag har lärt in alla moment i lydnadsklass 1 men det kan ju bära åt vilket håll som helst eftersom mina nerver kanske börjar spöka på banan.!
Hur seriös är en lydnadstävling klass 1? Är det mycket nybörjare och så?

Hunden måste vara 10 månader gammal för att få starta i lydnadsklass 1.
Nåt som är viktigt är att du ska känna att alla moment sitter och att du har tränat de så tävlingslikt som möjligt. OCH är det nåt moment som jag tycker är extra viktigt i 1:an så är det platsliggningen. Hunden ska kunna ligga oavsett vad som händer. Går den upp och fram till någon annan hund så kan det förstöra väldigt mycket.
Angående seriöst eller inte så tycker väl jag att den är väldigt seriös för klarar du inte 1:an så kommer du inte vidare i lydnaden. Självklart är det mycket nybörjare för det är ju där alla startar. 
Tänk på att överträna alla moment. Platsliggning i mer än två minuter. Hindret lite högre än hundens mankhöjd mm.
Det ska vara lättare på tävling än på träning.

platsliggning 2 min med förare 20 m bort
Tandvisning
Linförighet
Läggande under gång
Inkallning
Ställande under gång
Apportering. Hålla en apportbock i fem sek
Hopp över hinder
Helhet, dvs det ska synas att ni har ett bra samarbete.
**MVH Cerrolyn

För hund som är över 18mån måste man ha genomgått MH för att få delta på SBK's prover/tävlingar tror jag. Rätt mig om jag har fel någon. 
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Det gäller endast bruks.
**MVH Cerrolyn

#6 Jahaa okej
Då vet jag 
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi