Nosa eller inte?
Låter ni era hundar nosa på träd och sådant när ni är ute och går? Varför/varför inte?
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Jag är splittrad i det här, jag vet inte om jag ska tillåta det eller inte… Men om dom drar mot ett träd bara för att lukta, så låter jag dom inte nosa, går dom lugnt och nosar så låter jag det vara. Men när vi tränar är det absolut förbjudet! Det jobbar jag mycket med. Ibland är det svårt, men så är det… jobba, jobba, jobba.. 
Ha en bra dag!

Jag låter inte mina hundar gå och nosa vid kopplade promenader. Om det är ok att nosa i koppel ger dem komando att gå och pinka, aldrig annars. Min äldre hund kan ibland försöka tjuvlukta på tex löp-tik-piss totalt oacceptabelt och han blir tillsagd. När mina hundar är lösa får de nosa hur mycket de vill, då är de fria. Jag bor i en by i skogen så det fungerar för mig kanske skulle det vara annolunda om jag alltid hade mina hundar i koppel vid rastpromenader.
Varför mina hundar inte får nosa;
-hatar hundar som far runt
-vill att hundarna skall vara observata på mig och att det är jag som styr var vi skall gå
-slipper okynnes markeringar
- del av vardagslydnad som ger mig ledarskap
-Naturlig utveckling till komandot "gå brevid" för bevakningen där hunden måste kunna följa förare vid transportsträckor utan att vara en börda när den inte patrullerar
Mitt råd är att du bestämer dig för hur DU vill ha det och lev 100% efter det! Lycka till!
När vi är ute på reastning så har jag några streckor där han får nosa (som Crappy får han kommandot "kissa"), sedan vissa streckor får han inte nosa och för att på börja detta så brukar jag säga "här" eller "nu går vi".
Om han skulle dra mot en fläck så kan han bara glöma att få nosa där.
**MVH Cerrolyn

#2 Bra svar
#3 Okej. Joo, när mina hundar drar mot en fläck får dom inte gå dit, då försöker jag leda dom bort därifrån utan att dom fått komma fram och nosa.
När hundarna är lösa är det klart dom får göra som dom vill, då bryr jag mig inte, dvs om det inte är så att vi tränar, då är det absolut förbjudet!
Jag ska nog försöka sträva efter att dom bara får nosa när dom springer löst och inte jobbar och när dom ska göra sina behov. Har två tikar. Dom markerar inte, jo jag vet att tikar kan, menar bara att mina inte markerer. Sting kunde kissa flera ggr under samma promenad när hon löpte, men nu kissar hon 1-2 ggr bara. Då märker jag oftast det på henne så då låter jag henne gå.
Ha en bra dag!

Mina går ju lösa till 99,9% av gångerna vi är ute så ja de får stanna och nosa. Men nu har jag tikar så det är inte så jättemycket som intresserar dem. De träd/saker de väljer att nosa på är avnosade på några sekunder.
Går vi koppelpromenad av någon anledning så är det olika, ibland får de nosa ibland inte. Beror på om vi har bråttom.

En vanlig rastrunda (kopplad) låter jag henne nosa där vi går. Jag låter inte henne välja väg och dra till en luktfläck men rundan är ändå hennes stund. Om vi motionerar (springer eller går en rask promenad låter jag henne givetvis göra sina behov men inte stå och lukta på en fläck bara för att den är intressant. När jag rastar henne lös i skogen får hon lukta precis så mycket hon vill.
Nu bor min hund hos min mormor men jag brukar göra så att vissa promenader får hunden gå lös/på långt koppel och nosa och så. Sen vissa promenader är det strängare. Då räcker det med att säga "fot" så går/springer hon precis bredvid mig hela promenaden om jag så vill :)
Pappas hund är inte tränad på samma sätt, så han gör lös i princip varje promenad utan krav. ^^
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)

Eftersom Leah går i stort sett lös hela tiden får hon nosa hur mycket hon vill. Samma sak gäller dom andra hundarna när dom är lösa. Vissa promenader får dom nosa ner och vissa får dom inte nosa någonting på. Jag bestämer från dag till dag.