Vad för slags belöning använder ni?
Lite nyfiken på vad alla använder för slags belöning/morot till sina hundar vid träning/tävling.
Vid lydnadsträning så använder jag ett fult gosedjur "fulingen" som Milian älskar. Vi leker lite med Fulingen innan träningen och sen lägger vi den utanför plan. När jag tycker Milian verkligen är värd Fulingen så säger jag "ta fulingen" och då springer han glad i hågen och hämtar den. Sen gör vi lika på tävling, fast då får han så klart inte hämta den förrän efter hela programmet:) Sen använder vi oxå godis och en mindre leksak som jag har i fickan vid träning, men fulingen är bäst:D
Vid jaktträningen så är det lyckan att hämta ännu en apport/vilt som fungerar som belöning. Vi använder också godis.
Till träning kan det vara vad som helst. Godis (nya favvisen är tubgodis), bollar, pipleksaker, dragkamp och gos&prat.
I min väska finns det alltid ett grisöra som Ceasar får efter avslutad lydnadstävling/brukstävling. Efter agilitytävling blir det bus med boll i rep.
**MVH Cerrolyn

Använder godis typ ostbitar eller småbitar av frolic. Går inte med vadsomhelst till en kräsen liten hund som Saga. Bollen är också mycket populär, dock inte vid ridhusträning då man får en massa smuts i munnen, blä! Även en pipleksak är jätteroligt, just nu form av en get.
Jag försöker varierar belöning. Ibland blir det godis, ibland blir det favorit leksaken som hon bara älskar. (boll som hänger i ett rep) Den får hon endast då hon varit på tävling/eller tränat. 
Mvh Emelie 

Med Szwintoh är det så olika, han är lättmotiverad och tycker att själva träningen är mkt av belöningen. Ibland kör jag bara med hans egna torrfoder, han tycker det är kul ändå. Men om jag vill ha riktig speed få är kött av ngt slag de bästa. Bollar kan vara kul ibland med, eller ngn kampleksak. ;)
Qrullh därimot.. mer svårmotiverad, tror han har kommit in i ngn sorts fas.. 8månader snart, hoppas han blir lika lättmotiverad, vill köra på samma sätt som #0 med honom i framtiden, har börjat på det, som han uppskattar mkt! Otroligt smart grej!
Men det blir olika, på klubben och på nya platser brukar det få vara extra gott.

Använder lekasak (gammal trasig fotboll) och godis vid träning, har aldrig tävlat med denna hund
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Använder mest godis och beröm. Även lek :)

Kul att läsa om era belöningar:) Ett tips för en kräsen hund kan vara mjukost i tub. Rätt lämpligt att trycka in en klick mjukost i munnen på dem oxå. Jag använder det i bland vid sökträning:) De älskar det verkligen.

Varierar väldigt. På träning blir det tex godis, boll, kotte, spår, uppletande, agilitybus, mormor, kamp med vante, kel och gos. Beroende på vad vi gör och vad vi känner för just den dagen.
Kör samma belöningsvarianter på mina två.

#9 Ja just ja, agilitybus kör vi oxå, väldigt uppskattat:D
Eftersom mina hundar bokstavligen skiter i leksaker på träningsplan så brukar det bli små bitar korv eller köttbullar =) Höns har det oxå blivit nångång =)

"11 haha, va höns?
#12 Dock kokt och i små bitar
. Men egentligen kanske dom skulle få en hiskeli fart om man skulle släppa levande höns före som belöning, hmm… "motiveringsleksak" 

#12 haha ja absolut, levande höns skulle nog funka väldigt bra som motiveringsleksak;)
#14 Hmm…borde testas
. Undrar vad domaren säger om man har en kacklande höna i fickan under en tävling =D

#15 haha, den domarens min skulle jag vilja se:D
#16 Jepp, jag med =D

Hmm i dag har Milian slitit sin Fuling i 2 bitar så nu blir det till att hitta nått nytt lite extra roligt djur. Ska försöka sy i hop den men den har nog snart gjort sitt iaf. Men jag har sett ett häfftit vildsvin på djuraffären som nöffar…..
Lämpligare var det med Rocky, hans favorit var kamprulle och de räcker ju hur länge som helst…..
Allt möjligt från mjukost på tub, leverpastej, Frolic, torrfoder, korv, köttbullar, kattmat, vanligt hundgodis/kex, eget bakat hundgodis, leksaker, kamptrasor, bollar, frisbee, pinnar…..
Mollie gillar leksaker mest medans allt duger för Aniu, bara det är ätbart, eller går att leka med… Men frisbeen är nog favoriten för båda.
Jag använder mig mest av godis, pipleksak, boll eller en vante eftersom att jag har en helt sjukt vantglad hund =)

#20 Ang vanatar så har jag oxå en sjukt glad vanthund!:) Nu när man lägger vantarna på sidan av plan så hämtar Milian hellre dem än sin leksak:S Å det blir väldigt svårt för han om jag tränar med vantarna på, det blir bara smånaffsande hela tiden:) En gång när vi var ute å gick så fick han ett tokryck och slet av en mötande person sin vante…..liiite pinsamt.
Jag använer blodpudding, leksak och myckeet prat.
#21 Haha Tindra har också försökt sno vanten av en person som gick förbi och höll dom i handen. =P Hon har förstört gaaanska många vantpar i sina dar här hemma.

Vi har nyligen börjat med externbelöning och den varierar från boll till dummie eller leksak.
Det har verkligen gjort underverk i vår träning
Ja det kan jag intyga om ;)
**MVH Cerrolyn

#24 - Kan ju konstatera samma sak här.
Även godis på ett lock funkar fint, men den bästa belöningen är mjukisdjuret/tennisbollar för oss.
Speciellt viktigt i agilityträningen att alltid belöna, där har den externa belöningen varit otroligt bra!
Speciellt för att få fram det där extra suget, viljan att ge 130 % (:

Är det någon som har träffat på belöningen som är en pipleksak till människa? Tycker jag springer på dem lite överallt är alltid så kul att höra den pipga rösten i 120km/h som förklarar hurduktighundenvaritenmiljonggr…Tänker alltid på begreppet väldresserade ägare då :D
godis och leksaker xD

köttbullar, ost,skinka, blodpudding, kyckling vid svårare moment som ska tränas in är det banan som gäller. Det är Ophelias högmotiverings grej. Hon blir supervas på träningen då.

#29 Jag hade en cocker som älskade banan. Inte så vanligt annars. Tur att du kom på det!
Lite torrfoder när vi lär nya tricks.

Godis då det är vad hon tycker mest om