Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etikettagility
Läst 762 ggr
[Malin3033]
0

Inför 12 lopp..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har nu anmält mig till Gotlands tävlingar v. 26, sammanlagt är det 12 lopp. Ronja är nu i klass ett, och vi har planerar självklart att plocka pinnar under Gotland och förmodligen under några tävlingar innan.

En fördel är ju då om Ronja är bekant med den utökade svårighetsgraden som kommer i klass II, vill ju liksom inte betala 660kr för 12 lopp, så kommer hon upp i tvåan redan första dagen så har vi 9 lopp kvar, där vi är på en nivå som vi kanske inte klarar av, för det finns ju ingen träningsmöjlighet på Gotland.

Ni som ska till Gotland eller har varit/ska till andra stora tävlingar, hur brukar ni göra? Är det något speciellt man ska tänka på, det är ju trots allt 12 lopp. Hur tränar ni inför detta? Börjar ni träna inför klass III så att ni har större chans i tvåan? Ni som redan är i trean, hur tänker ni? Ni som ska till Gotland, ska ni vara med på alla tolv? Hur tror ni det påverkar ens hund att springa tolv lopp under en stressig miljö på en vecka?

[Jemla]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad kul att ni ska till Gotland! Glad Hade tänkt åka men jag får tyvärr hoppa det (fattig student som man är).

Jag hade tränat både lätta (klass 1) och svårare banor (klass 2-3), samt sett till att hunden är i extra god kondition så att den fysiskt orkar med alla lopp. Det finns ju stor risk/chans att det kommer bli varmt då, så om din hund brukar vara värmekänslig så försök vänja henne vid att arbeta i värme innan.

Om ni har varit på flerdagars-tävling innan så ska det nog inte vara några problem, har för mig att det var nån vilodag mitt i veckan också? Jag & Linus var på Gotland 2004, då var det iofs bara 4 dagar och ganska svalt… Däremot var vi på Skåneveckan 2003 och tävlade 6 dagar med en vilodag mitt i veckan. Det var mestadels runt 35 grader varmt men det var inga större problem. Se till att låta hunden vila så mycket som möjligt mellan loppen (och på kvällen/natten) och vara i skugga, kanske bada också om det går.

Hoppas att det går bra och att ni får det kul. Lycka till! Glad
(Bild på mig & Linus på Gotland 2004, tävlar hoppklass 2).

Yessica
0

Jag ska till Gotland. Har inte anmält än, kommer vänta tills jag vet hur det går med kastreringen. Jag kommer köra alla klasser också. Men som Jennie sa, det är en vilodag. Först den 23-24 och sen 26-28. Så en vilodag blir det ju. Jag har tävlat tvådagars förut. Har även haft en vecka med olika tävlingar i fyra dagar. Två dagar agility, tredje dagen lydnad och fjärde dagen utställning. Inga problem för Sting då. Trots värme.

Vi ska se till att vara i så bra kondition som möjligt, och antagligen träna klass 2 banor också. Ifall man nu skulle bli uppflyttat. Tyvärr tror jag inte vi har så tur ;D hahah.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi