Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etiketterträninginlärning
Läst 2091 ggr
TinaH
0

Lydnads klass 1

Ska bara inledningsvis tala om at jag kommer att TROLIGEN få massa hostande och stonkande av sajt ägaren nu (som jag känner privat), men jag gör en chansning! Tungan ute

Jag tänker i början av nästa år ställa upp i lydnads klass 1 med min Boy.

Jag vet om att hunden måste vara 10 månader. Detta fylls den 23 januari.
Men så kommer lite frågetecken..

• Hur lär ni in dem olika momenten?
  • Lär ni in "baklänges", altså momentet som är sist först?
  • Traggar ni på det som hunden har svårt med?
  • Hur tränar ni platsliggningen hemma om man bara har 1 hund?

Tja, jag är bara lite allmänt nyfiken på hur ni gör.
Något man bör tänka på?

Nu har jag en flams o trams i koppel, det vill säga En goldenFlört

Tänker även "tvinga" med husse ut på banan med odjuret 1, det vill säga Tyson, är det nått annat som man behöver merän tävlingslicens, han är ju en "rondell" (blandras).

Tack på för hand!Skrattande

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Maddepadde
0

Hur jag lär in dom…? Ehm… Ja, det beror väl på vilket moment det är.

Jag baklängeskejdar INTE.

Nej jag tragglar inte, om det inte går första och andra gången, då lägger jag ner det momentet och kör något annat en stund och går sedan tillbaka och försöker igen.

Tänk på att hunden ska ha KUL att jobba med dig. Jag vet inte hur din hund är, men min hund tycker inte att livet är lydnad, vilket gör att jag måste jobba supermycket för att få upp henne.

Lycka till!

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Cerrolyn
0

Host, stonk *bara för att Flört*

Momentinlärning - Jag trode att ni hade fått lära er detta på kursen. Men annas beror det på moment, vilken metod du använder dig av. Vad han kan.

Baklängeskejdning håller jag inte på med då det kan ändras. T ex platsen är sist eller tandvisningen som jag var med om en gång.

Tragglar och tragglar, det beror på vad man menar med ordet. Jag ser ju till att det går framåt varje gång, om än hur liten den än må vara. Sedan kan man tolka traggla som att man kör det momentet ofta, och det gör vi.

Jag lägger Ceasar och gör massa under tiden för att få störning, ibland avnänder jag barnen som störning också. Kan säga att det är inte lätt att ligga med nosen i marken när matte och barnen leker med den bästa leksaken, eller med vattenslangen (som han älskar). Det gäller att vara uppfinningsrik, och du har ju Tysse också. Nyttja det.

Du måste vara medlem i den arrangerade klubben, annas är det bara TAVLIC som gäller.

**MVH Cerrolyn

TinaH
0

# 1 o 2

Min "fjomp" på 7 månader älskar lydnaden.
Där av vill jag fortsätta med det så länge han tycker det är kul! Glad
(rätt logiskt, om jag får säga det själv!Flört)

Men igentligen så spelar nog inte inlärnings ordningen något i träningen, merän för matte. Hunden struntar nog i vilket.
På kursen vi går så går vi genom LK1.
Så innehållet i momenten "kan vi".
Nu är det kommet till det, att det bara är och förlänga metrar , och tid.

När vi har plattsliggning i grupp på kursen, och 3 hundar reser sig upp och raecar….ligger Boy kvar, (trotts att en av dem hundarna är Tyson som gärna kommer fram och vill dra med honom) han vill komma till mig, men jag slappnar av ännu mera, för att visa honom att det är ok att ligga kvar. (peppar peppar….)

Jag struntar i moment HOPP, här hemma, och kör det bara på klubben, vill inte hoppa med honom för mycket.
Samt på klubben har vi riktiga brukshinder.

Sedan aporteringen är det definitivt inga problem med, kan kanske bero på att det är inbyggt i "modellen".Flört

Det är bara läggande och ställandet som man får köra hårt med, som det ser ut nu…..

Mvh TinaH

Cerrolyn
0

Varför ställer du frågan om ni kommit en bit på väg?…

När det gäller hoppet så vet/förstår jag varför du gör som du gör. Men här ett tips. Kör bara med en planka alt väldigt lågt hemma så han nästan kan trava över. Du få med allt utom själva hoppet som du kan "testa av" någon gång ibland bara.

Ceasar hoppar ca 55 cm men här hemma använder jag vattenkannan som hinderstöd, dvs ca 30 cm. Det är ju bara tekniken och det runt omkring själva hoppet som ska tränas.

**MVH Cerrolyn

Tina-A
0

Själv måste jag rekommendera baklängeskedjning, faktiskt :) Kanske för att jag är klickerskadad, vad vet jag, men jag tycker det fungerar utmärkt inom vissa kedjor.

#2: Vad menar du att det kan ändras?

Baklängeskedjning tycker jag är bra för att jag upplever det som att det blir lättare och lättare ju längre i kedjan man kommer. Visst, man kan ju givetvis börja från början också, men jag gillar när beteendet avslutas på ett bra sätt hela tiden.

Tänk dig att du håller på att lära dig någonting, exempelvis spela flöjt som jag läste om någonstans. Det är 3 rader och du börjar traggla första raden. Traggel, traggel och åter traggel. När du äntligen lyckats traggla dig igenom raden och känner dig säker så blir det väldigt svårt igen. Mera och mera traggel. Så fort du klarat av en rad blir det plötsligt skitsvårt direkt efter. Det är väl ingen vidare uppmuntran? När du äntligen lyckats blir det direkt mer jobb. Puh vad jobbigt!
Tänk att du börjar bakifrån. Du börjar med 3 raden. Traggel, traggel och åter traggel. När du äntligen lyckats så visst, det blir mera traggel med rad 2, men så fort du lyckas med rad 2 blir det genast lätt efteråt då du får spela 3an. När du lyckats blir det jättekul eftersom du får göra något du redan kan! Mycket skönare än att fortsätta jobba med bara svåra saker på och på varandra.

När man delar upp ett beteende så tror jag själv att hunden uppskattar att få komma tillbaka till det kända, precis som vid flöjten. Sitter du och tragglar apporten så börjar man alltså med att lära in alla moment för sig (ingång, hålla vid sidan, gripa, bära…. har jag missat något?) och när alla dom delarna sitter som en smäck börjar man baklänges för att hunden hela tiden ska kunna återgå till det kända, alltså sista delen. Först sista delen, sen näst sista + sista, 3e sista, näst sista + sista osv.

Ni vet säkert hur det går till men alltså börjar man med att hunden överlämnar apporten vid sidan, sen sitter vid sidan och bär, sen placerar någon annan ut apportbocken och hunden får hämta och komma tillbaka till din sida och sen när allt sitter så kör man allting från början och hela kedjan sitter. Men alla delar måste var för sig sitta först.

Detta är också bra när man tränar på andra "roliga trick", tex städa undan leksaker, hämta näsduk när man nyser, hämta saker ur kylskåpet, öppna dörrar och utföra något i rummet (typ tända lampan eller hämta något) osv.

Jag rekommenderar att bryta ner beteendet i så många delar som möjligt, lära in alla var för sig och sedan sätta ihop dom baklänges :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Yessica
0

Tycker det verkar smart med baklänges-kedjning. Det gör säkert att hunden blir mer koncentrerad. För den vet vad som kommer i slutet :) Ska nog börja det med mina voffsingar :)

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Cerrolyn
0

Det jag menar med att "Det kan ändras" är att det är inte alltid att det är samma ordning.

Det vanligaste ordning är:

Plats
Tandvisning
Linförighet
Läggande
Inkallande
Ställande
Apportering
Hopp

Men jag var med om en gång att tandvisningen var efter hoppet.

**MVH Cerrolyn

Tina-A
0

#7: Men du måste inte lära in hela tävlingen baklänges utan bara momenten i sig. I vilken ordning momenten sen kommer kan ju kanske variera sen som du säger, så det kan man ju också variera när man tränar. Men själva momenten delar man upp i små delar och så baklängeskedjar man dom. Inte tävlingen.

Och min dator har fått något ryck så jag kan inte välja bort den kursiverade texten ^^,

Cerrolyn
0

Jag tolkade det inte om att baklängeskedja momenten isig. För visst är det ett bra sätt. Utan jag tolkade det som att baklängeskedja moment för moment, som jag vet att några gör.

**MVH Cerrolyn

Tina-A
0

#9: Ah, nu när jag läser igen tolkar jag nog det också så :)

Zebben
0

#9 Ja, baklängeskejdning av alla moment förstår jag inte vistsen med. Men just detta med att länka ihop bitar av ett moment är ju något som underlättar massor i träningen. I allafall om man vill tävla och vill att momentet ska vara snyggt och inte bara genomfört.

Yessica
0

Jag trodde baklänges-kedjning var att man länkade hela tävlingsprogramet bakifrån. Att hunden börjar med hoppet får massa belöning, sen tar man momentet innan plus hoppet, massor med belöning och sen momentet före, så det blir tre moment och sen belöning. Men det kanske inte är så då eller?

Ha en bra dag!

Tina-A
0

#12: Baklängeskedjning innebär att du kedjar ihop en beteendekedja baklänges. Att länka ihop hela tävlingsprogrammet är ju också en typ av baklängeskedjning, men oftast kedjar man bara enkilda beteenden/moment.

Yessica
0

#13 Ahaaa okej. Då tänkte jag kanske inte helt fel. :) Men det kanske inte är så smart som Cerrolyn säger att länka ett tävlingsprogram ifall det ändras ordning. För då blir det fel i alla fall.. Hmm

Ha en bra dag!

Tina-A
0

#14: Nej, ett helt tävlingsprogram behöver du ju inte länka ihop, men varje moment för sig går ju bra.

Cerrolyn
0

Oja, ett bra sätt som jag inte nyttja faktiskt…Skäms

Jag delar upp momentet i små delar som jag tränar separat och sedan sätter ihop när hunden kan delarna. Funkar bra för oss…

**MVH Cerrolyn

Tina-A
0

#16: Det är ju precis som baklängeskedjning nästan, man tränar alla delar separat tills alla sitter och sedan sätter man ihop dom när hunden kan delarna. Fast man sätter ihop dom bakifrån och kedjar baklänges :)

Cerrolyn
0

Nja, men jag sätter inte ihop det baklänges utan framlänges.

Där av den stora skilnaden.

**MVH Cerrolyn

Zebben
0

Det är väl egentligen lättare att bara kalla det länkning eller kedjeträning. För man behöver ju inte börja träna den sista delen i momentet tex. Det spelar ju oftast ingen roll i vilken ordning man tränar in delmomenten. Det är ju bara i slutet när hunden kan alla delmoment som man sen ska sätta ihop dem i rätt ordning. När jag tränar in delmoment (till ett moment) så tränar jag inte ens dessa delmoment samma dag.

Nackdelen med att träna som #12 beskriver är ju att hunden då vet när belöningen kommer. Då behöver de ju bara jobba på halvfart fram tills belöningen närmar sig.

Yessica
0

#19 Jag har inte tränat så, utan det vara bara som jag trodde att det var :) Men kan det inte vara olika från hund till hund också, att vissa hundar håller koncentration uppe för den vet att snart snart får jag belöningen? Fast jag kommer nog inte träna in så ändå. (A)

Ha en bra dag!

JessiH
0

Viktigaste av allt är egentligen att hunden kan grunderna och att grunderna fungerar trots störning och lockelser.

När grunderna sitter ska följsamheten fungera.

Då detta sitter kan man sätta ihop allt.

Innan grunderna sitter är det nästan onödigt att sätta ihop momenten.

Grunderna är:

• Sitt
  • ligg
  • stå
  • stanna
  • hålla apporten

Sen kommer delen att kunna gå eller hoppa rakt ut från ägaren antingen till en annan människa, en plats eller till ett föremål. Eller komma rakt in till ägaren.

India
0

Fot tycker jag hör till grunderna också!

JessiH
0

#22 Självklart är fot en grund men det får du automatiskt när du lär in sitt.

Just att lära in grunderna som ja skrev ovan kan du lära in ex. sitt på mååånga olika sätt…

ex: sitt framför - vid sidan - på avstånd.

Jag lär först in sitt för att sen lära in följsamheten. Jag hjälper min hund in i rätt position när jag tycker hunden har en snygg position lär jag in kommandot fot.

Skrattande

Cerrolyn
0

Ceasar är min första och jag gjorde massor med fel. Men det vet jag nu. Saken är den jag vet nu hur jag vill göra men inte hur jag gjorde…

**MVH Cerrolyn

JessiH
0

#24 Hur vill du göra?

Cerrolyn
0

Bl a leka fram en kontakt, lära in sitt och ligg på ett annat sätt, ja allt.

Jag hade inga som helst tävlingsplaner med honom utan ville bara ha en hund som kom på inkallning och lydde mig, dvs utan någon pression. Det har gjort att allt har tagit så mycket längre tid att komma framåt i all träning.

**MVH Cerrolyn

Yessica
0

#26 men ni lyckas ju komma långt ändå! :D

Ha en bra dag!

Cerrolyn
0

Ja men tänk då hur långt vi hade kommit annas… Vi hade hunnit hit på nästan halva tiden…

**MVH Cerrolyn

TinaH
0

# 28

Spelar tiden igentligen någon roll?
även om du kanske som du säger hae kunnat gjort et på annorlunda sett, så hae du kanske jäktat in momenten i stället, och et blir ju inte bra heller.

Eller jäktat och jäktat, jag menar att et kanske hade gått för snabbt.

Bättre och nå mål, och resultat, än snabb-slarvig inlärning:-)

och Unka…du får tänka på en sak…du har en blondin i koppel! Flört

Mvh TinaH

Cerrolyn
0

Det var ett exempel. I klartext så Tina förstår (Flört)

Om jag hade haft tävlingsplaner med Ceasar från början så hade jag slupit att kämpa så med vårt FF. Han hade satt och lagt sig snabbare.

Idag sätter han sig låååångsamt och oftast snett. Mina kriterier när han var liten var "bara du sätter dig ner", lika så med läggandet.

Och nej jag hade knappast jäktat fram, för om jag få göra om allt med Ceasar så hade jag varit noga med grundinlärningen av saker och ting och inte startat honom förren han var ca 2,5 - 3 år gammal.

Detta för att jag nu lärde mig på Ceasar att det bästa är att starta med en vuxen hund.

Jag vet att jätte många har startat med unga hundar och fått fantastiska resultat, men de har också tränat in allt rätt från början.

Tina: Jag vet att jag har en blondin i kopplet, och just därför hade det varit desto viktigare att göra rätt från början. Tur att det går att lära om dem…

**MVH Cerrolyn

TinaH
0

UNKA!

sitter Du här och "srkämmer" mig?? Förvånad
Ska jag ta Ceasar som ett dålig förebild till vad retrevers kan, kunna och göra ocha skall?
Där borde du skämas - lite i alla fall…Flört

Är det nått jag ska tänka på nu, INNAN jag har "programerat" in Boy fel?Förvånad
För jag menar det han är ju åsså en "blondin i koppel"….
Nu blev jag lite små bekymmrad och har haft C som min "se upp hund" till träningen ju…Skäms

Huvva, och min Boy har sett C på film och allt och nu efter detta så får han väll kanske till och med "mardrömmar då?"FörvånadOskyldig

Ja Unka, man är alltid efter klok, eller vad det nu heter, men du har kommit till Eliten. Du har i alla fall fått svar på en sak - det går att komma frammåt med en blondin ikoppel, och att det har inte gjort som matte vill alltd, DET är en HELT annan sak!FlörtGlad

Mvh TinaH

Cerrolyn
0

Nej jag skrämmer dig inte. Jag berättar om hur Ceasar är, och vad jag gjorde för fel. Han är ingenting att se upp till då det inte går att lita på honom på tävlingsplanen, han gör som han vill. Så det ska du lägga ner med en gång. Att vi har kommit hit är mest tur, turen har bestått i att han har känt för att visa vad han kan, där har och där ligger våra största problem. Jag vet inte om han hade gjort likadant om jag hade gjort rätt från början, men jag misstänker det.

Sedan finns det en anlidning till att så få goldens är med på SM och i de högre klasserna, det säger hen hel del. Vill man ha en retriever och verkligen klättra i klasserna med skulle jag välja en tollar, flatt, labbe, golden i den ordningen (jag tog medvetet inte med  Chesapeake bay eller curleyn).

Vill du ha en golden som förebild så vet jag en helt annan du ska titta på och det är Höstglädjens Golden Dream (om jag minns rätt så heter hon så).

Alla hunder och raser kan komma till eliten, det är inget svårt, det svåra är att få bra resultat och att behålla statusen.

**MVH Cerrolyn

India
0

#32 och ni andra..själv har jag valt bort tävlingslydnaden trots att jag tycker att det är jättekul. Officiellt är orsaken att jag inte hinner då jag ska satsa på agility och vallning men så här mellan ossOskyldigså beror det på prestationsångest. Just det där att man ska göra allting RÄTT från början. Svårt men kul! Därför är jag fylld av beundran för dig Cerrolyn som har kommit så långt!

Cerrolyn
0

TackarSkäms

Men jag tränar inte så mycket… ca 5 min per dag…

**MVH Cerrolyn

JessiH
0

Jag tycker att så länge hunden mår bra och du når dina mål är igentligen inlärningen en bagatell.

Det svåra är att finna metoderna som passar.

CelsiusT
0

* Hur lär ni in dem olika momenten?

Hmm, ja det beror ju på vad du vill använda för metoder, vad din hund kan osv. Jag jobbar helt efter klickerträningsfilosofin och jobbar därför efter frivilliga beteenden och jag jobbar med klossträning vid fotgående.

* Lär ni in "baklänges", altså momentet som är sist först?

Inlärningsordningen spelar ju ingen roll med tanke på att vägen från början av inlärningen till tävling är rätt lång. Jag brukar börja med det som tar längst tid och sedan jobba med dom parallelt. Under inlärning jobbar jag mycket med baklängeskjedjning (varje moment innehåller massa olika beteenden som ska sättas ihop för att få ett helt tävlingsmoment). Inför en tävling brukar jag göra länkar av dom olika momenten så att varje moment belönar nästa. Tycker det fungerar bra, speciellt på min dalmatiner som har lite svårt att hålla humöret uppe hela tävlingen utan belöning (förren vi kommer av planen).

* Traggar ni på det som hunden har svårt med?

Nej jag lär in det på ett effektivt sätt istället ;) Nej men det beror väl på vad man menar, visst måste man väl kanske jobba mer på det som hunden har svårt för eller som tar längre tid att lära in. Men jag tragglar aldrig i min träning. Jag ser alltid till att ha en bra plan i förväg så jag vet precis hur jag ska träna.

* Hur tränar ni platsliggningen hemma om man bara har 1 hund?

Jag lär in själva momentet hemma inomhus. Sedan lägger jag på störningen att jag flyttar ut det i trädgården. Sedan passar jag på att köra när jag har någon på besök (människa). När momentet fungerar bra så lägger vi ihop med välkända hundar (hundkompisar) och då går vi såklart tillbaka lite i träningen och sänker då kriterierna. Så börjar jag lägga på olika platser. Sedan åker jag till klubben och tränar momentet där utan störning och sedan försvårar med lite mer störning innan jag åker och lägger på allmänna platsliggningen på BK.

Hmm, ja typ så jobbar jag :)

Medarbetare på westernridning.ifokus