Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etiketterträninginlärning
Läst 985 ggr
liee
0

FOT kommando

Jag å min 7 månaders schäfer håller på med kommando fot men vi får inte till de. Antigen går hon för långt ut å tittar på mej eller så går hon nära men inte tittar, nått tips. . . Kan gärna tänka mej höra från grunden å se om ja gjort nått fel från start. ( de hjälper ju inte att hon tycker de är tråkigt oxå =)

Zebben
0

Jättesvårt att säga om Du gör något fel då man måste se Er träna. Det jag kan säga nu är att Du inte lägger något kommando på momentet. Ett kommando lägger man på ett färdigt moment. Det är ju först då Du vill att hunden ska förknippa kommandot med ett utförande som då ska vara mer eller mindre korrekt.

Det kan finnas många anledningar till att hon inte tittar upp på Dig när hon går nära. Hon kan ha ont i nacke/rygg och vill inte vrida upp huvudet så mkt. Hon kan tycka att det är svårt och helt enkelt känner större kontroll om hon ser dig i ögonvrån istället när hon tittar rakt fram. Hon kanske inte vågar se Dig i ögonen när hon går så när. Hon kanske känner att snor rinner bakåt i näsan och helt enkelt tycker det är obehagligt. Om hon nyser när hon tittar mkt uppåt så kan det vara ett tecken på detta. Du har kanske inte belönat i rätt tillfälle så hon helt enkelt inte förstår att hon ska gå och ta kontakt med dig.

Hur belönar Du henne vid träningen?

Om jag vore Du skulle jag nog sätta hunden vid din vänstra sida och så belöna varje gång hon tittar upp. När hon förstått detta att det är där blicken ska vara så kan Du börja med störningar när hon sitter vid din sida. Hon ska under dessa störningar kunna bibehålla kontakten. Sen skulle jag börja med att ta ett steg fram och även här försöka behålla kontakt och belöna varje gång hon gör det. Ta bara ett steg i taget och belöna jättemkt när hon bibehåller kontakten i steget

liee
0

hon tittar bra när hon sitter bredvid, tittar alltid på mej vid sitt å allt, har väl gtt för fort fram antar ja, vi börjar om från början. . . så får vi se hur de går. . .

Belöning är blandat, gos, lösspringning , leksak, godis. . .

beror på va vi känner för den dagen. . .

India
0

Tänk på att hon är ung. Det skall aldrig komma till det att hon tycker att det är tråkigt, då har du nog gått för snabbt fram. Ta det från början som Zebben beskriver ovan och se till att hon får en åtråvärd belöning när det blir rätt! Lycka till!

liee
0

#3 ja vi får göra de, för vi har hittat den magiska leksaken nu som är perfekt för fotträning så hon kommer nog tycka de e kul snart. . . Återkommer säkert snart med mer frågor =). . . . . tack tack

Zebben
0

#4 Låter bra! Alltid lika kul att hitta magiska leksaker eller belöningar i någon form som hunden absolut uppskattar! Något Du kanske redan gör, men många glömmer att belöna hunden när man fortfarande går. En del avslutar gärna med ett nytt sättande innan belöningen kommer.

Från utgångsposition så kan man alltså ta ett steg fram och i steget så kan man alltså redan där berömma hunden om den bibehållit kontakten. Man behöver inte ta ett helt steg fram för att sedan ställa sig halt igen för att hunden ska sätta ner rumpan. Då har man ju inte belönat så mkt annat än själva sittandet med kontakt. Och det kunde hon ju redan bra.

Lycka till!

Cerrolyn
0

Precis det jag tänkte skriva då det var mitt stora fel jag gjorde…

**MVH Cerrolyn