FRAMÅTSÄNDANDE
Är det ngn här som har ngt BRA tips på att träna in framåtsändande…Jag tycker att det är det svåraste momentet --

Vad är det för moment? I vad för gren/klass?
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Har inte provat själv men fick detta tips från en erfaren bruksförare: att lägga en leksak en bit framför hunden, gärna lite högt så att hunden håller upp blicken.
Vi använder ju ordet "fram!" i agilityn och med India (10mån) använder jag ordet när hon går ned för trappan. (Nej, hon springer inte en massa i trappan men det händer och då lägger jag till signalen.)

#2 ahaa, är det alltså brukset. Där man liksom har hunden fot, och sen ska den gå fram och så säger man stanna och så eller?
Ha en bra dag!

Jag övade in det med hjälp av en spårlina för att få hunden att bromsa in efter ca 15m. Framför var leksaken som drog. Hunden skall ju snabbt inta ett avstånd av ca 15m framför föraren sedan hålla det avståndet till man kallar till sig hunden. Viktigt att man har något framför hunden som den tycker är rolgt och vill sträva till. Ofta ser man äldre rutinerade hundar i elitklass som hela tiden sneglar mot föraren för att den vet att inkallningen skall komma.

Har hört om en metod där man använder en target. (Bilmattor)
Hunden får på kommando rusa ut till en punkt mellan konerna för att därifrån jobba på att hunden ska gå.
Har inte sett hur eller kommit så långt i detta momentet. Men då jag använder mej av UT i andra moment var det inte svårt att lära in att rakt ut från mej finns en target.
Min lilla tjoppa rusar ut och från punkten har vi börjat nu med att gå. Belöningen kommer över hennes huvud.

Förklaring till momentet så är det ett moment i Bruks och kommer i Högreklass.
Inte många som får 10:or på detta.
Koeff 4
Från Fritt följ sänds hunden framåt. Hunden skall snabbt förflytta sig ca 15m framför föraren och passera grupp människor(De står på rad med 2personer på varje sida) När föraren passerar kallas hunden in för att sen utan att själv stanna gå i fritt följ för att på tävlingsledarens order göra helt om Marsch och göra om samma sak.
Kort förklaring…

#6 Ahaa! Låter svårt!
Ha en bra dag!

#7 Det är många som sliter sitt hår ja. Men om man är envis och inte tappar humöret klarar måånga av det!
Gäller bara att dela upp ordentligt och inte ha för bråttom.
Ja, target verkar ju onekligen lättast. Då kan du ju bestämma avståndet på en gång, istället för att behöva bromsa hunden innan den nått fram till en leksak. "Bara" lägga targeten på lämpligt avstånd.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

#9 Ibörjan har man den nära för att lära hunden vad en ska göra.
Sen när den förstår kommandor för att trampa på targeten då börjar man flytta ut den.
Se alltid till att den är rakt ut från dej för på tävling ska den alltid rakt ut från dej.
#10: Hehe, ja det förutsätter ju förstås att hunden vet vad targeten innebär. Men det tog jag för givet att man brukade jobba med hunden med targets om man nu vill använda det i framåtsändande.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

#11 bättre att va tydlig för många missar det steget tyvärr
Har tyvärr sett detta och det är inte roligt när de inte lärt hunden de riktiga grunderna och istället blir arg på dem.

Hatar detta djävulens påhitt till moment. All ära till er som har 10.or på detta.