Rutan
Jag har lite funderingar kring Rutan (lydnad). Jag och Milian har ett 1a pris i elitklass men vi har aldrig lyckats bra med rutan. När vi fick 1a priset så kändes det mer som tur att han klarade rutan än att vi verkligen var säker på rutan. Vi har gjort otaliga tävlingar utan pris pga rutan….Nu har vi dessutom inte tränat lydnad alls på 2 år eftersom vi flyttade till ny stad och kom då av oss lite med träningen. Men nu är vi i gång igen och satsar på ett lydnadschampionat. MEN då måste vi få lite hjälp med rutan, resten funkar mer eller mindre iaf:)
Jag läste om en teori att man ska träna in rutan från alla håll och kanter, alltså att så fort man säger rutan ska hunden hitta rutan oavsett om man står på parkeringen utanför plan. Vad tror ni om det?
Vi tränade tidigare med godis i rutan vilket resulterade i en nosig hund som nosade sig till godiset och hade noll koll på konerna, så var det inget godis där så hittade han inte dit….. Nu kör vi med leksak och det funkar bättre men just nu känns det som att vi inte kommer nån vart med den här f****e rutan.
Jag behöver hjälp, råd och tips!
Vi är inga proffs på rutan vi heller men så här tränade jag in det.
http://s43.photobucket.com/albums/e373/UnkaW/?action=view¤t=Rutan_07-02-03.flv (OBS inget ljud)
Sedan har jag tränat raka skick till rutan då han gärna vek av.
Nu har jag fått ett toppen tips på att köra target i rutan. Jag hoppas att detta kommer gå bra, men just nu är det själva targetinlärningen vi håller på med.
**MVH Cerrolyn

#1 Det var ett annorlunda sätt. Du har alltså ett "hinder" mellan kornerna. Han fattar ändå trots att det är borta sen då?
Jag var på kurs för ……(glömt namn), men hon vann iaf VM 2003 i lydnad. Hon sa att rutan är de lättaste momentet och det behövs knappt tränas på:S Ha alltid en leksak i rutan så springer hunden dit. På tävling är det ingen leksak och då säger du bara stanna:S Ja det funkar iaf inte på Milian, han är för "smart";) Han ser innan rutan om leksaken är där eller inte och är den inte där så blir det som aldrig rätt position…..
Tänk på hur det ser ut på tävling… Det är en ram runt rutan med hjälp av ett plastband/sågspån/målat eller dyl. Det var så jag tänkte, över "strecket" som först var ett hinder, sedan la jag ner kvasten. Nu har jag plockat bort den, men det går bra ändå…
Hmm rutan lättaste momentet
det var det dummaste jag har hört. Det är ett av våra "skräckmoment"…
**MVH Cerrolyn

#3 Smart du är;) De gånger de är sågspån så har jag alltid haft problem att få in Milian i rutan. Ska testa med någon slags "ram" jag med kanske….
Håller med, rutan är vårat skräckmoment oxå:)
Bara att testa några gånger och se hur det går…
**MVH Cerrolyn

jag är visserligen inte i den lydnadsklassen, men jag har gått en endagskurs för sofie åkerberg (hon har vunnit VM) hon hade några bra tipps.
Man satte hunden gick iväg pillade lite i mitten av rutan (inget godis), man pillar lite i gräset och gör de så de ser spännande ut. går tillbax, men inte genom rutan gå runt den. ställ dig i position med hunden och låt hunden springa fram, hunden kollar oftast varför du va där, när hunden står imitten ropa "BRA" och kasta en boll över rutan, gör så några gånger, sen kan de bli så att du bara behöver gå in i rutan och tillbaks. sen när hunden fattar vinkeln kan du säga stanna och kasta bollen (altiid förbi rutan eller så hunen fångar den, man ska inte belöna frammåt. ;) Det fungerade jätte bra på oss iaf :)

jag har därimot hittat en egen metod som var suuper effektiv på min spralliga hund, hah! Jag halvsprang in i rutan med honom, där var det buuskul. gjorde om de ngra ggr, efter ett tag kunde jag bara springa halvvägs, så kutade han in i rutan, sen när vi sprang sa jag "ruutan" då kuutade han! allt gick på 15 min, sen kunde han springa in själv helt klockrent, hah! men fan va han skällde.. han tyckte den var föör kul :P

#6 Det låter ungefär som samma metod Memea Mohlin kör på. Tror jag faktiskt körde det tidigare till ly klass 3.
Tack för alla tips, nu har jag lite att testa och hoppas nått funkar:) Men förr eller senare ska vi nog lyckats, vi har ju gjort det en gång iaf;)
Jag fick lära mig den metoden men den funkade inte alls på min blondin och då var det bara att fundera ut något annat…
**MVH Cerrolyn

Nu har vi tränat rutan varje dag ett par veckor och äntligen har Milian fattat den! Vi är dock på korta avstånd, bara 3-4 meter men snart är vi redo för att ta ut avstånden mer oxå. Det här känns bra och vi ser lite ljusare på våran tävlingssäsong nu:)
#10 grattis! superkul!

#11 Tack! Ja det är skönt när saker och ting lossnar:)
#12 det var som när Ronja var kring 6-7 månader och jag hade fått hem en agiltiy tunnel från royal canin. hon tyckte jag var den knäppaste i världen som ville ha igenom henne där. men när våran andra hund sprang igenom den tyckte hon inte alls den var läskig! så fort jag tar fram den blir hon superglá och springer som en tok igenom och tillbaka. bra för självförtroendet det där =)
Wow vad skönt :D
**MVH Cerrolyn

Jag tycker Rutan är ett av de roligast momenten och det är sååå enkelt.
Jag har gjort så här:
Metod1: Tagit en skål som jag lagt ner något gott i. Olika goda godisar till kattmat. Sen skickat henne på detta
Metod2: Tagit en kampleksak och tagit med mej hunden in i mitten av rutan och kampat. Sen monterat loss leksaken… inga kommandon utan mer lirkat ur den. Funkar inte lirkningen mutar ja till mej föremålet. Sen tagit med mej henne till 3m - 6m - 10m och skickat henne. Direkt hon är i rutan berömt och kastat leksaken till henne samtidig som jag sagt vassego/hoppålek. Även om hon tar föremålet utanför eller tar den och rusar runt så är jag tyst tills jag är i Rutan där jag lockar till mej henne och där har vi mysigt och kampar. ALDRIG utanför rutan. Det är inte där det är roligt.
För att öka svårighets graden har jag kommenderarat stanna för att gå mot henne med leksaken och gått mot henne och belönat i rutan med henne.