Skotträna
Skulle vilja ha lite tips/varianter på hur ni skott-tränade era hundar.
Finns ju lite olika varianter att välja mellan. Såsom godis-träning (skott = godis) och allmänt vänja hunden sakta vid skott med mera…
Så har ni smarta och lyckade träningsförslag, så skriv det i denna tråd.
/Elisa
Jag lekte med Ceasar första gången och såg till att jag inte reagerade dvs jag stod så jag såg skytten. Sedan behövdes inte mer (han har en 1a på MH).
**MVH Cerrolyn
Låter skönt när det går så lätt. 
Fördelen är om jag ser bilden är att du har en Golden. Jag tror att de ofta är mindre ljudkänsliga än en collie.
Nu är min Nelson bara 12veckor, men han reagerar kraftigt på skotten, blir dock inte rädd och stressar av bra. Men misstänker att jag behöver göra mer än att leka…
Har´misslyckats med två hundar och vill inte misslyckas igen.
/Elisa

Jag hade inte tränat skott eller något innan MH-t med Sting. Och där byggs ju saker på hela tiden på rädslan, och avslutas med skott. Hon var väldigt rädd för allt på MH-t, och så en 5a på skotten. Pippi (7 mån) verkar inte bry sig ett dugg. Hon har legat ute och sovit på altanen när någon köre ett litet fyrverkeri :P haha. Och bryr sig inte om åska eller sånt. Vilket Sting gör, alla konstiga ljud är läskiga. Försökte med skott-träningsCDn på Sting för ett tag sen. Men hon blev orolig av den, har bara provat den gången än så länge… Jag vet inte om det kommer gå bort någongång alls. Det är väldigt jobbigt i alla fall.. Jaa, nu kanske inte det här var något svar på frågan.. Men kanske prova den skottljudsCDn? Kan ju funka om man tar jättejättelågt och leker/ger godis samtidigt. Jag gjorde nog fel. Satte på, fast inte högt. Men sen stängde jag in mig och Sting på mitt rum. Jag satt vid datorn som vanligt och brydde mig inte..
Ops vad långt det blev (A)
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Gjorde samma med Heelern Bonnie och tränade inget innan MH. Men trots att hon inte var direkt stressad över momenten där, så fick hon 4 på skott.
Mina gamla collies så är det en som klarade karaktärsprovet och skotten. Men byggde på sig med åldern. Den andra klarade det inte alls.
Båda dessa hundar "tränade" jag. Det är ett helsike hur man ska göra med de ljudkänsliga hundarna.
Ska se om jag får tag i en skott cd.
/Elisa
Jag vet inte om de är det. Men de är ju avlade till att hjälpa till i jakten så kanske. Men i vårt fall så har jag uppfödaren att tacka då Ceasars mamma användes i aktiv jakt även när hon var dräktig.
Men att skott=godis/beröm kanske kan funka. Lika så att vara så långt bort att han inte reagerar på dem och gör något kul för att sedan sakta gå närmare (inte under samma pass). Men se till att starta lite längre bort än ni avslutade.
**MVH Cerrolyn
Det är nog ungefär så jag funderar på att göra. Får helt enkelt testa mig fram. Sen får man hoppas att killen blir skottfast i slutändan..:-)
/Elisa

Jag börjar med att lägga spår i närheten av skjutbanor sedan går jag spåret medans det smäller lite då och då. Min man brukar ta med hundarna och ha dem i bilen när han skjuter på älgbanan.
Jag kan bl be någon skjuta lite då och då när jag tränar ute på appellplanen. Träner aldrig skott vid bara ett viss moment ex platsliggning. Viss kan det smälla när hunden ligger men lika gärna när vi övar kryp.
Jag vill att mina hundar ser skott som en naturlig del av världen som inte betyder något. Jag skulle aldrig belöna hunden vid skott för då skulle jag förstärka skottets betydels.
Vi har alla olika metoder det viktiga är ju att det funkar för en själv och sin hund.

Jag skulle inte leka eller göra någon sak av det!!
Jag skulle gå promenader så långt ifrån en skjutbana tex att hunden hör skotten men att de är tillräckligt långt ifrån så att hunden inte blir rädd. Sen skulle jag succesivt jobba mig närmare och närmare skotten

#8 Precis så skulle jag göra med..
Dock har ju jag en extremt skotträdd så jag kommer väl lära hunden det är farligt nästa gång jag har valp för jag vet jag hoppar toll av skott med det har Curry lärt mig att ojoj för han blir ju så rädd så jag måste vara med.. Hoppas jag kan göra mig själv skottfast sen till framtida valp hehe

Har schäfrar så här behövs ingen skotträning, rasen är döv för skott.
Nä, skämt åt sido. Men jag har faktiskt inte tränat skott. Min omplacering som jag tog när hon var 1½ år visste jag inte innan om hon var skottberör när vi åkte till MH. Men beskrivaren sa efter skottet att jag kunde plocka ut öronpropparna. Har detta på film och man ser absolut ingen som helst reaktion när skotten kommer.
Min andra har vi inte heller tränat, men det förekommer ju skott på klubben och hon har aldrig reagerat.
Jag måste faktiskt träna på skotten för annas flyr Ceasar upp och leta fågel.
Har med rasen att göra.
Men då man måste ha vapenlicens för en startpistol (ca 600 kr) och att pistolen kostar (1300 kr) så har jag valt att använda barnens leksakspistoler med skott. Jag har inte köpt någon ammu till dem än, men kommer att göra detta snart. Allt för att Ceasar ska lära sig att ignorera skotten.
**MVH Cerrolyn

#11 Ja alla har vi våra "problem". 

#11 Hihi..
Saga är redan skotträdd sedan länge men det har blivit bättre. Jag försöker att låtsas som att det regnar när det kommer skott. Nu för tiden kan vi faktiskt tävla agility fast det smäller lite på avstånd. Det gick inte förut.

#13 Sånna problem har vi.. Superjobbigt! Vi var på en klubb där deras gunga small så det lät som skott, och Sting var skottberörd när vi skulle köra banan. Som tur var kopplade hon ju inte gunga=skott. Som tur var! Hon hade ju bara hört "skotten" när hon låg i sin bur… Men det gick verkligen inte, hon var så okoncentrerad stackarn..
Ha en bra dag!
Måste vara jobbigt att ha en sådan hund.
**MVH Cerrolyn

#15 Jaa det är väldigt jobbigt! Och det är grannens fel! Nyårsaftonen 2006-2007 skulle jag ut och rasta Sting typ vid 21 för att vi sen skulle kunna hålla oss inne. Det var hennes första nyår här och den allra första då bodde hon mitt ute i skogen ;) Hehe. Så det var nog inte speciellt mycket smällare där. I alla fall. Så när jag öppnar dörren och ska ut med henne. Så står grannen mitt emot och ska köra igång en sån där tårta som smäller mycket. Dom säger hej och jag är helt säker på att dom ser Sting - ändå kör dom igång den där *svordom* tårtan och Sting blir ju livrädd, kastar sig in igen och springer raka vägen ner i källaren. Stackars liten… så jag förstår varför hon är rädd. Det är hemskt att vara ute från jul till februari(?), för folk smäller ju raketer/smällare i flera veckor innan och efter nyår!!! GRR!
Ha en bra dag!
Smällare är ett gissel..:-(
Skulle vara lag på att man bara får skjuta raketer och smällare på vissa platser, tider och med speciella tillstånd.
Då har man som hundägare med känsliga hundar, möjlighet att åka iväg med hunden innan de börjar.
Men det kommer väl tyvärr aldrig hända..:-(
/Elisa

#17 Eller hur! Men det är väl det som Smällarupproret försöker med i alla fall?
Ha en bra dag!
Jo jag tror det. Hade ju varit en dröm för både oss och djuren om det gick igenom.
Tycker det är vackert med raketer. Men lite ordning hade inte skadat…
Är det i Danmark man förbjudit raketer? Eller jag har kanske fel där?
/Elisa

#19 Ja verkligen en dröm om det blev så! Jag tycker också det är fint. Men varför ska det låååta?! Jag har själv alltid varit rädd för ljudet av raketer, men det har blivit bättre med åren. :) Varför jag alltid varit rädd vet jag inte. Men jag har alltid stått och skakat på nyårsaftonarna…
Ha en bra dag!

#11 Att de har med rasen att göra köper jag inte riktigt utan mer att det är inlärt beteende eftersom man tränar sina apporterande hundar till att skott=fågel men om du läser memea mohlins eller hur de nu stavas, bok "innan de smäller" lärde hon en BC precis samma beteende och som då var skottberörd men som hon sen ändrade så det blev en förväntan…
Ceasar är inte apporterings tränad utan det är medfött på honom han är heller inte skotträdd eller beröd, han skiter i det. Men raketerna så tittar han på dem men efter ett tag så lägger han sig ner och suckar. Nästan som "Kan de inte sluta nu".
Ang. raketer så tycker jag också att det är fint och så. Men de behöver inte smälla så länge… Men tröttnar ju. Sedan är det inte bara hundarna som far illa. Tänk på alla djuren i skogen…
**MVH Cerrolyn
Kan ju tipsa om att ifall man inte har tillgång till "riktiga" skott så kan man använda sig av ballonger som man stampar på.
Min jycke är skottberörd, och jag har inte tillgång till en "riktig skotträning", så tänkte att man kunde använda sig av dom gamla ballongerna från sommarens vattenkrig! :)
Fungerade super, däremot får man nog tänka efter lite innan man smäller sina ballonger eftersom det finns hundar som blir berörda av detta med.
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

#23 Bra tips! :)
Ha en bra dag!

Puttar lite samtidigt som jag vill berätta att jag använt tipset i #23 igår med Pippi. Jag slängde iväg en boll efter att jag blåst upp ballongen, när hon kommit fram till bollen stampade jag på ballongen så den small. Pippi blev först förvånad och släppte bollen undrade vad det var, sen så sa jag glatt "ta bollen då!" vilket hon gjorde fort som tusan! Sen gjorde jag likadant 4-5ggr och den sista gången small det så högt och ekade så nästan jag ryckte till! Haha! Pippi däremot måste ha blivit döv efter första smällen ;) Hon brydde sig inte ett dugg. Haha! :D Men det var jätteskönt! Ska göra det flera ggr och även flera ballongsmällar efter varandra och även på närmare håll. :) Sen så småning om under passivitet också.
Sting fick inte träna detta annat än att ligga inomhus när vi small, mamma sa att hon inte brydde sig ett dugg. :) Skönt! Kan tillägga att det var någon som sköt när vi var på brukshundsklubben för några veckor sen, jag och Sting alltså. Vi tränade agility och hade en liten paus ifrån själva banan när det small. Hon reagerade men släppte det väldigt fort :O och kunde fortsätta utan problem! :D Tänk om det är på väg bort så småning om? Fast hon kommer bli rädd nu vid nyår det är jag säker på. Ska såklart vara försiktig och bara ta korta promisar, så det smäller när som helst liksom.. Jobbigt jobbigt!
Jaa, nu blev det långt inlägg - men ni som orkar läsa är duktiga människor :) Hihi
Ha en bra dag!

Tyson här hemma bryr sig inte ett dugg.
Medans matte hoppar som en känguru…
Han bara glor på mig och konstaerar ganska snabbt att matte är den största fjompen som finns! 
Ska bli lite kul och se Boys Reaktion på Nyår, jag tror inte han bryr sig, men jag ska INTE hålla i kopplet, då vi rastar på dagen.
(jag VET att skott och smällare inte är sak samma :-))
Tyson vill gärna bli jägare i sitt nästa liv, matte konstaterar - knäpp hund! 

Förresten…undra om det finns en studiecirkel eller nått
"skotträdda ägare"

#26 Det kan vara bra att prova något skott eller så innan på Boy, eftersom det blir hans första nyår. Så han är lite förberedd. :) Annars får man nog en skotträdd hund snabbt :( Bara ett litet tips :)
Ha en bra dag!

# 28
Det tror jag inte
Tyson hade heller alrig hört skott ian nyår.
Men han är inte berörd, are sig av skott eller smällare. :-)
Nu har en lille nytta a en store med! :-)

#29 okej. :) Det beror ju också på vad dom har för personligheter också. :) Sting var väldigt feg redan innan nyår, och det blev inte bättre av att hon blev skotträdd när grannen körde igång världens tårta när vi går ut för rastning…
Ha en bra dag!

# 30
Usch…sån är så j-la onöigt! - respekt för hundar finns inte!
för 2 nyårs afton sedan så fick Tyson en smällare PÅ SIG!!
Inkastad på tomten rakt på sig….
Nu trode jag med en gång att det var kört!!
Jag sto ute och SÅG vem det var….
Han kom fram till mig Tyson, och viftade på svansen och sa typ "matte, hörde du….DEN VAR HÄFTIG!!!!…vi köper några sådana va?
Jag glodde bara på honom och var helt chockad själv….
I vår kommun, så har vi raket och smällar förbud till 3 dagar innan nyår…men varför sätta upp regler som inte följs?
Ringer man polisen så säger dem "vi kan inget göra" eller "vi har inte tid med detta nu"
Så ibland undrar jag arför lagar finns… SNORUNGAR!
Jag lider varje nyår för dem som har hundar som måste sövas och inte klarar sig….
Tänk om dem kunde hålla sig på nyårs natten och inte 2 veckor innan och 3v efter åt.
Sedan i lagen står et att man ska ha tillstånd för att använd fyrerkeriföremål….men polisen ser mellan fingrarna på nyårs natte…sjukt - men sant…

#31 Jaa det är hemskt! Min kompis lilla hund (labbevalp på 7mån) fick en smällare slängd mitt framför nosen här om dagen av ungar i 12 års åldern! Vad *** gör dom med smällare i händerna?! Nu vet ju hon inte om han blivit rädd för resten av livet, då han blev jätterädd.
Som du skriver, varför finns regler om dom ändå inte kontrolleras och följs?! GRRRR! Jag är så arg!
Ha en bra dag!