Påbörja spårträning
Har spårat med India idag för första gången. Gjorde ett enkelt rakt-fram spår med en leksak i slutet. Gick väl sådär
. Jag la ytterligare ett spår och gick det efter en 20 minuter sisådär. Det gick betydligt bättre andra gången, tycker jag. Han ni lite tips om vad jag ska tänka på så här i början av "spårkarriären"?
Tycker att det låter bra. Men vänta gärna lite till.
**MVH Cerrolyn

varför ska hon vänta med att spåra?

#1 Du menar att spåret ska få ligga längre va? Håller med dig på den punkten. Det första spåret fick ligga en timme. Det andra gjorde jag bara för att jag ville göra om och då hade jag inte TÅLAMOD att vänta längre
. En timme minst är väl annars bra?

jag har gått spårkurs med min Boy, han är idag 7 månader.
När han gick spårkursen var han han mellan 4½-6, månader.
Apell-spår. (pinn-spår)
Ett nybörjarspår ska helst inte ligga merän 15/20 min.
Det ska inte heller vara för långt, max 25-30meter.
Sedan när det sitter så ökar man upp det efter hand.
Lycka till! =)

#4 Låter bra. Hon behöver få en aha-upplevelse om du förstår vad jag menar
.

# 5
japp förstår precis vad du menar =)
då är det bättre och börja med korta spår, så hon lär sig vad spårkänan är. =)
Korta spår ja. Men så kort liggtid tror jag inte så mycket på för då har inte spåret lagt sig riktigt. (Jag gjoirde så och fick en mycket slarvig hund i spåret pga det, så det är min erfarenhet, gäller troligen inte på alla).
**MVH Cerrolyn

#7 Så blev det med mina cockrar. Det är nog viktigt att man inte gör det för enkelt för länge.
Exakt, och det är ju där svårigheten med att träna hund är. Att lägga det på rätt nivå…
**MVH Cerrolyn

Med mina hundar så gör jag det väldigt överdrivet lätt så att de får en hum om saken. Och försvårar det sedan bit för bit…

Vi har kommit igång nu, jag och India och hon börjar att bli riktigt duktig!

#11 Så roligt! :D
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi