Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etikett: tävlingar
Läst 3123 ggr
Cerrolyn
0

Löptikar på tävlingar eller ej.

(Fortsätter diskusionen från tråden "Litet besviken)

I lydnad och bruks är inte löptikar med men i de större tävlingarna är de med men går sist.

För min del så gör det mig ingenting om de är med, men det är ju bra om de går sist. Men en hanhuns ska klara av den störningen också.

**MVH Cerrolyn

TinaH
0

Håller med.

Jag tycker et bara är bra om löptikar är med, för just en störningen ska dem klara.
Gå sist är toppen :-)

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

[Jemla]
0

Samma i agilityn, på "vanliga" tävlingar får inte löptikar delta, men i större sammanhang får de vara med men starta sist, osäker på vilka tävlingar men typ SM -VM ?

För min del får gärna löptikarna vara med, men då helst att de som sagt startar sist!

Cerrolyn
0

På SM får de vara med vet ajg.

**MVH Cerrolyn

Tezza
0

Lägger löptikarna en egen platsliggning då eller? Annars låter det lite farligt…..;)

India
0

Jag är lite splittrad i frågan trots att jag bara har tikar själv. Är inte alltid så överlycklig när det kommer löptikar på mina nybörjarkurser då man kanske inte kan begära av nybörjare med hanhundar att de ska kunna hantera detta. Vad det gäller tävling så skulle det så klart gynna mig att inte missa tävlingar två ggr om året men när Saga höglöper skulle jag nog inte tävla ens om jag fick!

Cerrolyn
0

Jag tror att de lägger de längst ut. Men jag vet inte med säkerhet. Eller så får de en egen på anna plats kanske.

**MVH Cerrolyn

Elmis
0

Jag har inte riktigt koll på SM-reglerna men jag har missat flera tävlingar på grund av att min hund har löpt. Det har då för mig varit självklart att lämna återbud. Dels av respekt för medtävlande men förmodligen mest för att en löpande tik ofta har svårt att koncentrera sig på det jag tycker att hon skall göra. Hon har liksom annat i tankarna ocksåFlört.  Sen kan jag personligen tycka att om du tävlar SM med en hanhund så skall du ha ett sådant ledarskap över hunden att den inte skall bry sig om en löptik under lydnadsmomenten. Framförallt inte under platsliggningen som för mig är ovillkorlig. LAGD HUND LIGGER!

India
0

#7 Håller med dig om att höglöpande tik sas har lite annat i huvet! Tycker att det blir bäst både för mig och mina träningskompisar om vi håller oss hemma under de "hetaste" dagarna..

Tezza
0

#7 Visst borde en hund på sm ligga en platsligning oavsett löptikar, men vad som helst kan hända och jag skulle inte lägga en höglöpande tik bland hanhundar av säkerhetsskäl.

Sen vet jag flera klubbar som inte tillåter löptikar att beträda planerna, alltså när det är träning, och det tycker jag är fel. Men har man flera planer så kanske man kan ha en där löptikar ej få vara om de tex har kurs på unghundar el nått, för det kan bli för stor frestelse för dem. Själv tränar jag med löptikar och mina hundar funkar med dem så länge det inte är höglöp då blir de alldeles yr och då får vi inte ut nått av träningen. Men jag har en tik själv så de är ju lite van dofterna oxå och det ser jag som en fördel.

Yessica
0

För mig som har tikar skulle det vara skönt om man fick tävla trots löp, om man själv anser att man får ut något av det, för som ni redan sagt blir dom lite skumma i och med löpet. Lyssnar dåligt och så vidare. :) Men jag är ändå splittrad om man ska få eller inte. Hehe. Det är en svår fråga ändå. Jag kan ju inte sätta mig in i hur jobbigt det är för hanhundar om det finns löptikar i närheten, men kan tänka mig att det måste bli jobbigt för dom.

Men med Sting kommer jag slippa allt det där planerandet (som ändå går i kras!) och så vidare, då vi nästan helt bestämt nu att vi ska kastrera henne efter det här löpet! :)

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

India
0

#10 Mycket bra beslut enligt mig. Vill kastrera Saga också. Det är skönt att ha tiken kastrerad när hon börjar bli äldre. Man slipper oron för att det ska bli något med livmodern. Brukar komma som ett brev på posten, vanligen en fredagkvällFlört.

Maddepadde
0

En aning splittrad i den frågan. Alla har inte den kontrollen över sin hanhund, ska den personen då aldrig kunna gå ut och tävla därför att det kan finnas en risk för att det kanske alltid kommer att finnas en löptik på tävlingen?

Men visst som i t.ex. lydnad, kör alla löptikarna sist och håll dom borta från tävlingsområdet och se till att dom får en egen platsliggning.

Och i agility, låt dom starta sist.

Jag tycker att det är ganska respektlöst att tycka att alla ska ha en stenkoll på sin hanhund och kunna gå in och göra ett kanonprogram i LK2 även när det finns en höglöpande tik i närheten. Jag tycker inte att man kan kräva det.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Yessica
0

#11 Bra att du tkr det ;D Jag har varit fundersam innan, men nu är jag i princip säker då jag har en del tävlingar nästa år som jag bara inte vill missa! Det fanns nämligen inte speciellt många här i närheten. Sen så blir det skönt att dom du sa slippa oroa sig för inflammationer och sånt.

#12 Håller med dig :) Men det kanske är bäst som det är nu då. För om det är någon som inte har den kontrollen över hunden och aldrig kan tävla kommer fler och fler inte vilja tävla. Vilket blir tråkigt :) Sporten ska ju finnas tillgänglig för alla! :)

Ha en bra dag!

Maddepadde
0

Ja, om man inte gillar läget så får man antingen ta att kastrera sin hund eller så får man väl stå ut med att det faktiskt är som det är.
Anledningen till att löptikar inte får delta på tävlingar är ju inte för att SBK tycker att det är kul att jävlas med folk, utan för att underlätta för folk som inte har hundar som löper.

**
DESSUTOM** är det inte bara hanhundar som kan bli störda av löptikar, utan jag har stött på en del tikar som också blivit störda av löpande tikar.

Själv valde jag att kastrera min tik i våras.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Yessica
0

#14 Håller med dig även här fullt ut ;D Sting är faktiskt ganska nosig av sig och luktar det löptik tror jag även hon skulle bli ihopkorkad i hjärnan ;) Så jag tror inte den här diskussionen kommer så långt. Det är mest när man inte kan tävla för att det kommer löp som man undrar varför det ska vara så ;D haha

Ha en bra dag!

Elmis
0

Ja, man får bita i det sura äpplet. Som tur är så finns det oftast flera tävlingar. Och solen går upp ändåGlad. Det är sånt man får räkna med när man skaffar en tik helt enkelt.

Yessica
0

#16 Joo så är det ju :)

Ha en bra dag!