Hur du använder nej på planen...
Ja, här kan vi ju fortsätta diskutera det som vi gjorde i Blandisfantast's tråd "Jag behöver tips!".
Jag svarar på #33 i din tråden:
"Ja, jag köper det du säger om gör han fel så får han ett "NEJ!" och inte någon belöning, utan vi gör om gör han rätt, så får han MASSOR med beröm och Godis." Jag har inte sagt något om att dom får ett nej och sen göra om och massor med godis. Utan att om det blir fel, då säger man ingenting, gör om och blir det rätt då så får hunden massor med beröm och godis!
Varför inte fira julafton på en hund som man hjälper? Hur ska hunden annars veta vad som är rätt att göra? Hur belönar du efter att du hjälp hunden rätt då?
Det där med platsliggningen, som India säger, om han reser sig kanske ni gått för fort fram? Okej, det hör inte till saken iofs. Men om han reser sig och du lägger om och han ligger resten av tiden (btw hur lång tid kör du?) får han ingen belöning då? Och om han nu rest sig, går du tillbaka efter bara en liten stund och belönar honom då så han vet att han gör rätt? För att sen börja om från början?
Jag fattar inte riktigt hur du tänker faktiskt :S Och inget av det jag skriver i den här diskussionen eller i den förra eller i någon annan diskussion jag skrivit menar jag att starta bråk eller "klanka ner" på folk, utan jag är bara intresserad av varför man gör på ett sätt, man kan alltid lära sig något. Dessutom kan inte jag bestämma hur ni tränare era hundar :) Ni lär ju fortsätta med erat sätt om det funkar på eran hund även om jag tycker annorlunda. Bara så vi har det uträtt :)
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Det är många som tänker som du gör, Yessika. Även av dem som tävlar i elitklass (ang. ditt inlägg Cerrolyn om att ni skulle vara kvar i ettan om ni tränade som Yessika gör.) Jag är helt inne på din linje men som du säger, alla blir saliga på sin fason! Själv bygger jag hela min träning på hundens motivation , då behövs inga nej. Däremot om hunden någon gång visar dålig motivation då gör jag som du gör Cerrolyn, jag avslutar träningen, slut med det roliga!

Hmm jag hänger inte med alls??

#2Hihi, se tråden "Jag behöver tips".

# 1
men om hunden blir "motiverad"till att helt plötsligt börjar på och hoppa över tunnlar, jaga kaninen, eller springa och hälsa på folk, under träningen…skulle inte ett nej in där då?

Hos mig är ordet Nej bannlyst i samband med tävlingslydnaden och brukslydnaden. Jag har en hund som går ner sig väldigt mycket då så vi "gör OM gör Rätt" helt enkelt:) Men däremot så kan jag använda ett lugnt nej i samband med jakttränigen för där är han ändå så taggad. Jag tror det beror mycket på hund och hund oxå. Med min älsta hund Rocky har jag förstört mycket av glädjen i lydnaden pga massa nej. Jag var tyvärr inte smartare än så då så efter vårat 2a pris i 3an gav jag upp oxå satsade vi på jakten i stället. Med min kommande hund ska jag gå mer varsamt fram så att ett nej aldrig behöver användas i samband med tävlingslydnad/bruks. Vi ska helt enkelt bara göra rätt:D
Självklart så beror det på vilken typ av hund man har. Ceasar t ex hade föredragit att bli nedtryckt till six feet under än att jag avbryter träningen. De få gånger jag har tryckt ner (låter hårt jag vet) honom och jag sagt att det är ok så skakar han på sig, sätter sig jämte och tittar på mig som om han sa "jaha, och vad ska vi hitta på för kul nu matte?"
Ang. Detta med att vi inte hade varit i eliten nu om jag hade kört med "gör om, gör rätt" utan nej eller fy eller dyl.
Jag körde denna versionen på Ceasar vid platsliggningen och gick mycket sakta frammåt. Men vad hände… han gick ALLTID upp till mig på tävling (aldrig fram till någon annan hund). Sedan jag började med att säga "nej" så slutade han med det. Han låg kvar. Jag berömmer heller aldrig honom när han har satt sig upp utan vi myser och han får godis medan han ligger ner. Att bli kliad på magen är ju toppen.
Men som sagt det är viktigt att veta hur din hund är när man väljer träningsform. Med min nästa så kanske "gör om, gör rätt" är den bästa. Men det visar sig.
**MVH Cerrolyn

#4 Jaga kaniner, hoppa på folk = vardagslydnad. Då kan absolut ett "nej" vara på sin plats. Hoppa över tunnlar = felinlärning. Inget "nej" och ingen belöning.
#5 Jag frångick faktiskt mina principer runt "nej" när vi hade tränat däcket hitan och ditan på alla vis och Saga fortsatte att hoppa genom ramen
. Har en mjukare version av "nej" "A-a" (hur ska man skriva det nu då?) som jag använde för att få henne att förstå mitt missnöje. Det funkade! En rutinerad förare kan gå på "fingertoppskänsla" på ett annat sätt en en nybörjare kan. På mina nybörjarkurser i agility får man inte använda "nej" i samband med själva agilityinlärningen. Många som är ovana att träna hundar använder det i i tid och otid. Du som har kommit så pass långt kan ju känna av din hund på ett annat sätt.

Menade inte #5 utan #6. Skrev fel
. Kunde i och för sig lika gärna vara till er bägge! snurr snurr!

#4 Håller även här med India ;D
Haha. Vi verkar hålla oss till samma teori India :)
Sting skulle helt klart tappa motivationen om jag sa nej så fort hon gör alla möjliga fel, som inte hör till vardagslydnaden, därför är det bannlyst för mig på träningsplanen. Men Pippi så har jag samma även där, nej är bannlyst, och det funkar bra ändå! Hon älskar att träna hela tiden. Hon skulle säkert inte bry sig om jag sa nej heller, så då blir det ändå ingen effekt av det. Då kan jag lika gärna strunta i det och göra som med Sting.
Kom på en enda sak på lydnadsplanen (fast även på promenaden) som jag sger nej till. Det är när hon kör dragkamp med kopplet under linförigheten eller när vi är ute och går när hon blir extra tänd.. Men det är en grej dom bara absolut inte får göra, det hör ju inte till momentträningarna liksom heller.
Ha en bra dag!

Jag tror att det oavsett om det handlar om lydnad, bruksspecialgrenar eller agility är viktigt att man planerar träningen noga och tänker igenom vad man vill träna och hur man skall göra. T ex om det är ett hinder som hunden inte riktigt har förstått vad som förväntas att han/hon skall göra måste man fundera ut hur man hjälper hunden att göra rätt och det kan ju vara olika för olika hundar. Men helst skall man ju också försöka minimera chansen att hunden gör fel, för varje gång den gör det blir det ju en negativ inlärning. Det är det här som är konsten med hunddressyr.
Oja, glömde skriva att vid inlärning använder jag inte "nej".
**MVH Cerrolyn

Nej, det är ju först vid kravfasen det kan bli aktuellt med korrigering. Sen kan man ju också börja fundera på varför hunden gör fel trots att den vet vad den skall göra. Kanske har man "tragglat" sönder momentet så hunden tycker det börjar bli tråkigt och "lämnar in en protest".

vet inte om man ens vågar lägga näsan i blöt men jag tycker överlag och säger inte vad som är "rätt" eller "fel" men man kan aldrig korrigera hunden för något den inte kan….
Om Elfie skulle skita i att lyssna på mig när vi går fot skulle jag kunna säga nej nu skärper du dig men om Drutten skulle tränas och han inte lyssnar så skulle jag inte kunna säga nej till honom för han kan inte momentet.
Nu blir jag kanske halshuggen men det är som gjort att bli missförstådd när man skriver på internet…

Nej, jag vill inte hålla i yxan för jag tycker du har precis rätt. Förstår inte hunden vad den skall göra i inlärningsskedet får man fundera på hur man skall göra för att 25:öringen skall trilla ner. Efter att ha dresserat tjänstehundar i försvarsmakten och tävlat i bruks i flera år har jag insett att felet oftast suttit i min ände av kopplet. Men det tar emot att erkänna det.

# 13
Som jag skrev i inlägg 11 så används inte nej under inlärning då han inte skulle fatta varför det blir fel.
Håller med…
**MVH Cerrolyn
Nu väcker jag liv i en gammal tråd, men vill bara inflika en grej. Beror det inte väldigt mycket på vad för slags nej man har och hur det är inlärt?
Mitt nej betyder ungefär "sluta med det du gör och ta kontakt med mig för vidare instruktioner" och det är inte inlärt med obehag eller utskällningar, utan som vilket kommando som helst.
Det händer att jag använder mig av det i träningssituationer, utan att få hunden låg, för det är en hjälp för honom att sluta med det han försöker med, för det kommer inte ge utdelning.
Mycket bra skrivet. Det är så jag också menar med mitt nej, kunde lika gärna säga avbryt…
**MVH Cerrolyn

#16 Himla smart tanke! Beror ju på vad "nej" betyder för just mig och min hund.

#16 Det är ju sant :)
Ha en bra dag!

Preya!
kan inte merän och hålla med dig!!