Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etikettagility
Läst 4594 ggr
olina95
0

Tips för agility & lydnads övningar

Hejsan! jag tränar 2 jakt hundar, (mina) och tränar lite lydnad, och lite agility, fast jag har ingen som hellst erfarenhet, och kan ingenting, fast jag gör på mitt eget lilla vis, och tränar smidighet, och sånnt. Jag brukar tex. sätta upp 2 eller 3 hinder på raken, och få hundarna att hoppa över dom och lite sånna övningar, och även slalom och lite sånnt, och att få deras uppmärksamhet, (eftersom dom är jakt hundar så är dom välldigt så att dom vill titta på allt och nosa när dom kommer ut).

Nu tänkte jag fråga om det är någon som har lite tips på lydnadsövningar, då den ena är lite hoppig och vill hellst inte sitta still ute, och den andra är inte hoppig med vill gärna dra iväg och göra annat, har ni några tips?
Vill också gärna ha några tips på lite agility övningar, eftersom jag inte har någon erfarenhet och gärna vill lära mig ny saker!

Tacksam för svar:)

Cerrolyn
0

Är det för att de ska sluta göra dessa saker eller lydnadsmoment du vill ha tips på?

*Trött och fattar lite dåligt*

**MVH Cerrolyn

[Malin3033]
0

Mitt tips till dig är att gå kurs! Alltid lärorikt och Framförallt väldigt Roligt!

Yessica
0

#2 och man får bäst hjälp med det man behöver :) Det är det lättaste sättet att få hjälp tror jag, speciellt om man är nybörjare. Då blir det liksom rätt, svårt att förklara på internet.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

TinaH
0

håller med dem andra.

Anmäl dig till kurs på klubben!=)
Dina frågetecken rätas ut + att man samtidigt har på ren svenska, SKIT-Skoj! =)

Hur gamla är hundarna
Vad är det för ras/raser i dem?
Varför börja med agility när du inte har en fast grund lydnad?

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

olina95
0

Okej! jag vill ha bort att ena hoppar på mig, och även ha tips på lydnadsövningar hur jag får dom att sitta still, ibland går det, och ibalnd får jag stå en timme och försöka om och om igen. även andra lydnadsövningar.

Ena är 5 år, och andra 3 år. Den som är 3, har vi haft sen han var valp, och den som är 5 år, i ungefär ett år.
Det är ren jämthund i båda.
För jag är ganska intresserad och vill träna dom lite. Och dom har grundlydnad, men det är bara när dom kommer ut som dom blir lite spralliga, och dom är ju trots allt jakthundar så dom ska ju vara så.

Tack<3

TinaH
0

# 5

Hoppande
varje gång en hund hoppar.
Vänd ryggen till och ignonera problemet.
säj åt dem som kommer hem, möter i skogen/gatan, göra samma sak.

När du möter folk ute som då vill klappa hundarna, säjj till hunden att sitta först, innan dem får klappa. Reser hunden sig då, be dem sluta klappa, och sätt hunden ner igen.

Jag har tyvärr det problemet med min 7 månaders slyngel här hemma nu, han gör det när det kommer in folk och nu har jag den turen att det är mest hundkunnigt folk jag umgås med, men dem vänder ryggen, nonchalerar och sedan så när Boy sitter, går dem ner på knä, till hans nivå, och klappr och berömmer. Hasn FLYGER bokstavvligen upp i famnen på besökarna när dem kommer av ren glädje….Skäms
Skulle han resa sig upp då, så reser dem sig upp och så blir det inga mer klappar, förrän han är lugn nästa gång.

Att få en hund sitta still.
Säj till hunden att sitta.
När hunden har suttigt en lång stund, börja med korta stunder och öka på tiden efter hand, så berömmer du.

Sedan när hunden kan sitta fint jämte dig så kan man försvåra övningen lite.
När hunden har satt sig ner så tar du ett steg fram och vänder dig mot hunden, sitter hunden kvar så går du tillbaka i utgångsläget, och ger beröm.
Sedan ökar du kraven genom att ta 2 steg osv…och låter hunden sitta kvär längre.

Tänk på att tiden är viktigare än avståndet.

Denna övning kan göras i Ligg och stå med.

Detta är ett evigt tragglande…
Men med tålamod, envishet, och en påse med massor med beröm, så ska du se att du fixar det!Flört

Lycka till!Skrattande

(Unka, är jag snurrig nu, eller??)Oskyldig

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Tina-A
0

Att få en hund att sitta still

Jag skulle säga att istället för att direkt ta ett steg och vända sig mot hunden och sedan gå tillbaka, om hunden har svårt för detta kan man börja ännu lättare för att undvika missförstånd. Om hunden förstår från början blir det lättare att gå vidare.

Börja med att helt enkelt väga över vikten till den andra foten. Sedan tar du ett halvt steg, alltså kliver ut med ena foten men har fortfarande kvar den andra brevid hunden. Sedan tar du ett litet kliv till sidan och så tillbaka. Sedan kliver du lite framåt och sen tillbaka. När detta sitter och hunden har förstått ordentligt att "ah, jag ska sitta stilla så får jag min belöning" så kan du kliva fram, vända och gå tillbaka. Sedan öka med 2 steg, sen 3, sen 1, sen 3, sen 2, sen 4 osv.

Mitt råd är att först öka tiden och sedan avståndet. Kan hunden sitta stilla i 20 sekunder så kan du sedan börja röra dig bort. Men då belönar du efter bara 1 sekund och sedan 2 så att hunden hela tiden förstår vad som ska göras och du förblir tydligt. När man fått avståndet kan man öka tiden ännu mer även på långt avstånd.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

olina95
0

tack:D jag tror det beror mycket på att den hunden som hoppar har fått gjort det när den bodde hos sin förra ägare, (köpte den för ca. 1 år sedan då den var 4) och det är inte så lätt att träna bort, men inom tid ska det funka:D