Läggande/Ställande under gång
Jag har ett litet problem, vad det gäller "läggande/Stälande under gång"
Men det är mest mig det är fel på,tror jag….
Jag stannar gärna till när jag sägger tillexempel "ligg" innan jag ska gå vidare….hur kan man få bort detta på en matte? - skjuta matte, är ett förslag….
Han "kan" komandot, men jag stannar gärna till…och det får man ju inga stil poäng för på en lydnads tävling, direkt…
Men jag kräver INTE att det ska bli "tävlings rätt" vid inlärning, men det JAG gör med mig själv, blir så lätt att man gör vid tävlingar också…
Det kan ju vara, vilket jag tror det är , en osäkerhet från min sida att jag inte "litar" på att han lägger sig ner när jag har gett honom komandot,
Jag är definitivt inte hård mot honom vid inlärning, för det är bara att förstöra….men är han envis, så är matte envisare….
Men varför stannar jag till..
Varför blir det så här….
Lydnad är ju skit-kul, tycker både han och jag, men det blir bara "så fel"…
Jag tränar inte långa pass hemma heller, utan kanske går ut och kör 2 moment ca 10-15 min…och mellan momenten så blir det tras-kamp, som belöning.
Jag använder klickern vi inlärning på honom….men nu är det snarare han som får använda den på mig…
Jag vill så mycket, men vet om att jag inte kan kräva lika "hård-körar-pass" som på Tyson som är 5år.
Hård körar pass menar jag nu INTE med våld, och stonk och bråk, utan tiden.
Tyson kan detta på ett helt annat sett än Boy, han är ju trotts allt 5år.
Men det blir så "fel" med allt….
Här har jag en glad skit, som älskar livet och vill bara vara mig till lags och träna och allt…
Men så kommer matte in och förstår allt…
Vad kan man göra?
Har ni kännt er sån som jag, eller är jag så hopplös…
Desperat rop från vildmarken!
(Förlåt att inlägget blev långt och "gnälligt)
Tyson: är en 5årig blandis kille mellan Pointer/Vorsthe /Siberian Husky
Boy: Är en Golden-påg på 7 månader
"Men det är mest mig det är fel på,tror jag… Jag stannar gärna till när jag sägger tillexempel "ligg" innan jag ska gå vidare….hur kan man få bort detta på en matte?"
Om det är matte som vi ska ändra så är det matte som får försöka jobba på det :P Jag tror du själv vet att du själv måste träna på att inte stanna. Stanna lite, sen stanna lite mindre, sen liiiite mindre, liiiiiiite mindre och sedan att inte stanna alls när du ger kommandot. Det är dags för matte att hamna i hårdträning så du får träna på att gå vidare utan att stanna ^^
Om du inte stannar med tyson, hur gjorde du gör att sluta stanna där? Försök att fortsätta gå snabbare och snabbare tills du aldrig ens stannar.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

#1 Och det utan hund skulle jag vilja tillägga. Hunden ska inte behöva vara med när Du ska koncentrera Dig på Dig själv. Ut och torrgå… som jag skrev i pm:et

Håller med #2 ut och torrgå!!!!
Du kommer att få till det!!!!
En idé är att ha någon som kollar på er när ni kör läggande/ställande under gång. Tvinga dig själv att gå på i samma tempo utan att stanna (tänk att det gör inte så mycket OM det skulle bli fel en gång). Personen som kollar meddelar antingen under tiden eller efteråt om hunden stannat/lagt sig (om du tränar med klicker kan den personen ha klicker och klicka när hunden stannar/lägger sig). Då behöver inte du hålla koll utan kan koncentrera dig på att gå. Har funkat för mig iaf.