Ingång - Lydnad
Jag och min 18månaders sheltie Ronja har som mål att starta i Lydnadsklass I under 2009. Vi har gått en allmänlydnad II med inriktning tävlingslydnad och till våren tänkte vi gå en tävlingslydnads kurs för att få mer tips och råd. Vi påbörjade inlärningen av de flesta moment under kursen, men efter kursen har jag tränat mycket själv utifrån de grunder vi fått. Fortfarande är inte alla moment helt klara, det fattas små bitar här och var och det är det vi vill ha hjälp med på kursen sedan. Men något som vi fortfarande inte har lärt oss är ingången i fot, hon har inte suget till att sätta sig där. Hon kan gå fot, och när man stannar sätter hon sig Jättesnyggt(!) på vänster sida, och vid svängarna håller hon i ganska bra (kan bli bättre). Men vid inkallning, hopp över hinder och liknande så vet jag inte riktigt hur jag ska göra för att få henne att förstå, jag vill inte träna med att visa med handen allt för länge då jag tror att hon fastnar på det.
Behöver alla tips och råd!
Förstår hon kommandot "fot" så sätt henne 1m framför dig och säg fot.har du tur så funkar det med en gång. Annas kan du visa lite med handen som du snabbt minska.
**MVH Cerrolyn
#1 så hjärnan kan stå still ibland, att jag inte tänkte på det. Ska prova med vid nästa pass :) tack för tipset!
Ja tyvärr gör den det.
Jag använder mig av hjälper vid inlärning, men jag väljer dem noga och plocka bort dem så fort jag kan. Så fort Ceasar har fått en liten susning om vad det är jag vill så börjar jag jobbet med att plocka bort dem. Inlärningen kanske tar längre tid, men men…
**MVH Cerrolyn