Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etikettagility
Läst 1873 ggr
India
0

Agilityträning för unghund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag var jag och India och tränade vallning för sista gången denna höst. Vi ska göra att uppehåll och komma igång igen till våren. Så nu tänkte jag lägga lite mer "krut" på agilityn. Vi tränar rakt-fram-slalom och kontaktfält "två på, två av" på ett lite större plastlock. Man är ju så begränsad med en hund på sju månader eftersom hon inte är färdig i kroppen på långa vägar. Tänkte höra om det är någon som kan tipsa om lite andra övningar som kan passa för mig och India. Hon är den första hunden som jag tränar i agility från unghund då mina tidigare hundar har varit vuxna då jag skaffat dem. Så! Lite bra tips, tack!

India
0

Hallå! Var är ni allihopa? Nu går jag och lägger migOskyldig. Är heltrött! Hoppas på tips till i morgonSkrattande.

[Jemla]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kanske lite handling bara så hon lär sig springa mellan hinderstöden, med bommarna på marken eller pyttehinder? Dock inga jättesnäva svängar kanske men lite kan man ju köra. Glad  Tunnlar går ju också bra… samt ett kort långhopp. Samt att lära henne däcket på smallhöjd, det svåra brukar ju inte vara höjden på däcket/hopphindren/långhoppet utan var de ska hoppa. Går ju att bygga några små kombinationer med "hopphinder" och tunnlar. Det var vad jag kunde komma på rent spontant iaf. Glad 

(Bild på Felix 1 år som tränar agility.)

India
0

#2 Bra tips! Glömde att säga att vi tränar på tunnlarna. Bra idé att börja med lite handling. Ska åka och prova det!

[Malin3033]
0

Torrhandling. :) annars tycker jag egentligen inte att det är någon brådska, det skulle vara ¨så synd om man tränade för ofta så att hunden skadar sig för att man inte velat vänta.

Yessica
0

Samma som #2 säger :) Det är bra grejor. Kontaktfält kan man ju också träna. Det är ju bara att sätta upp hunden i slutet på a-hindret/balansen så den lär sig att här går det ner då ska man trampa på locket, eller vad man nu väljer att träna in :) A-hindret är bra för uppfarter. Då kan man ha ett lock med kardborre under så sätter man fast den där det känns bra för hunden att trampa. :)

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

[Malin3033]
0

#5 att träna kontaktfälten med balanshindrerna ska man vara lite försiktig med, då det sliter mycket på ryggen för hundar som inte byggt upp musklerna ordentligt.

TinaH
0

Det är därför oftast att klubbarna vill att man inte ska börja med asgility förrän hunden är runt året.
För just att dem ska vara utväcklade och inte få skador senare i livet.

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

[Jemla]
0

#6 Men att lyfta upp hunden och sätta den på nerfarten av balansbommen (samt A-hindret, där det ju går att göra lutningen mindre) för att den i det här fallet som skrevs ska lära sig att "trampa" är ingenting som jag tycker är alltför påfrestande för en hund på 7 månader, det är inte mer fysiskt jobbigt än att gå några steg i en lätt nedförsbacke. Glad Däremot bör man vänta tills hunden vuxit färdigt innan man låter den springa över hela balanshindren i full fart och tvärnita, för det är slitsamt.

#7 Precis, den regeln har vi haft på alla kurser jag har hållit. Mest för att okunniga förare har en förmåga att ha väldigt bråttom med inlärningen, de vill att det ska gå fort och att hunden ska hoppa högt. Är man kunnig och tar det lugnt ser jag inga problem med att själv börja träna lite försiktigt med sin unghund (och eftersom "India" tidigare har tränat flera hundar samt är ute och tävlar en hel del antar jag att hon är tillräckligt kunnig!). Glad

India
0

Tack för alla fina tips! Lovar att jag är försiktig med min unghund. Är ju superrädd om henne! Det är därför jag ville ha lite tipsSkrattandeannars hade jag  börjat med regelrätt agilityträning men det får vänta tills hon är större.

Yessica
0

#8 det var precis så jag menade. Det är ju inte så stor lutning och dom har ju inte farten än :)

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

[Jemla]
0

#9 Lycka till med träningen, vi lär ju ses ute på tävlingsbanorna sen! Glad

India
0

Tack! Jag har varit lite seg ett tag men nu får man ladda inför våren, (och nästa höst för Indias del).