Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etikett: övrigt
Läst 2486 ggr
idisen95
0

kan hon "gå på" agility?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej jag har en hund som är en cotton dé´tuelear och har ingen uppskriven stammtavla eller så..kan jag börga på agility med henne för hon är lite överviktig och hon skulle tycka det var jätte kul tror jag.hon är född den 31:a januari 2005…altså är hon 3 och ska fylla 4. kan jag börga på agility bor i stockholm

Cerrolyn
0

Visst kan du det. Men om du ska tävla så krävs en tävlingslicens.

**MVH Cerrolyn

India
0

Passa på att banta henne lite som kommer hon att bli ännu duktigare. Övervikten sliter dessutom på hennes kropp.

Yessica
0

Jag skulle nog rekomendera att du bantade henne först då i så fall. För som India säger så kommer övervikten slita på hennes kropp. Det är lite onödigt. Sen kommer hon säkert tycka det är lättare och roligare om det inte blir så "tungt" :) Tänk på att börja försiktigt om hon är otränad. Ta inte dom högst höjderna för hennes storleksklass :)

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

idisen95
0

ok, för en jag känner säjer att hunden måste ha stamtavla… jag tänkte börga för att hon skulle bli lite "smalare" eller vad man säjer … jag ska inte tävla bara nått kul för mig och märta..

TinaH
0

# 4

Jag har en blandras, som har tränat agility.
Jag har vänner som har tävlat agility och tävlar nu i agility me sina blandraser.
Det som skiljer nu mot å (2-3 årsedan) är att dem har ett krav på blandrashundar, att man har tävlingslicens.

Allt annat är bara att slå döv öra åt =)

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

idisen95
0

ok

Blandisfantast
0

Du behöver bara ha tävlingslicens om du ska TÄVLA i agility. Om du bara vill lära dig agilty och träna det bara för kul skull, så behövs ingen licens!

India
0

Skulle bara säga att hon är väldigt gullig, din lilla MärtaGlad.

idisen95
0

mm hon är varldens snällaste

BrightGloria
0

Säger som många andra att det är bäst om du bantar ner henne först. Det är ingen sport man bantar i liksom.
   Men sen tycker jag att det är fritt fram. Hur gammal är hon?

//BrightGloria
- Medarbetare på Sheltie.ifokus
- Hemsida

idisen95
0

okej hon är  överviktig eller vad man säjer för hon är alärgisk mot damm, kvalster och pollen så hon har fått tabletter fast inte längre så hon blev hungrig av dom… hon ska fylla 4 den 31 januari..

[Jemla]
0

#11 Håller med de andra om att det är slitsamt för en tung hund att köra agility, så det bästa är att börja med att ge henne mindre mat och mer motion. Och bara för att hon blev hungrig av tabletterna behöver ni ju inte ge henne mer mat. Mina hundar är alltid hungriga, men de får inte mer mat för det, för då skulle de vara tjocka som tunnor. Glad

idisen95
0

jag vägde henne på en djuraffär och hon vägde ca 6,4/5 kg

TinaH
0

Jag har en golden valp här hemma….
han skulle kunna tänka sig och bo i fodertunnan… =)

Tyson som är 5 år och kastrerad skulle gärna hänga på =)
Men ingen får mer mat bara "för dem är hungriga".

En hund är nästan alltid hungrig, mer eller mindre! =)

Mvh TinaH

TinaH
0

Jag tittade i rasstandarden för Coton de Tuléar

Hanhund: 4 till maximalt 6 kg
Tik: 3,5 till maximalt 5 kg

Så om din tik väger 6,5Kg så borde hon ner minst 1,5Kg, gärna mer om hon ska orka över hinder och springa….

Blev hon överviktig pga av damm??Förvånad
Medicin kan ge mer aptit, men för det så ska hunden INTE ha mer mat än vad den fick innan.
Din som ska ner i vikt, ska inte helst ha något gotte på sidan om heller. Skulle jag vara dig, så skulle jag ge henne längre promenader, gärna cykling, och mindre mat, en tid fram över.

Vad ger ni henne för mat, och hur mycket får hon varje dag?

Jag har en här hemma som har varit överviktig. Det enda jag har gjort så har jag dratt ner på fodret, inget godis på sidan om och längre promenader samt träning. Samt att det kom en valp i huset som busas med.
Men ändå har Tyson inte varit fet, folk har inte sett nån jätteskillnad, merän att han är vacker. Cool
Nu har muskler i stället.
Det har minskat honom 8kg på 9månader. :-)
Nu ska han inte ner mer min Tyson, då blir han sklett. :-)

Lycka Till!=)

Mvh TinaH

idisen95
0

tack #15 hon har torrfoder tiljänglit och och hon har vägt 7,0-7,5 jag vet inte inan men hon får inte den medecinen längre… och så får hon torrfoder blandat med "vår" mat och ingen lök, choklad för då kan hon dö……………………………………

India
0

Både människor och djur blir hungriga av kortison. Förstår att det kan vara svårt att hålla igen men det är bäst för lilla Märta!

TinaH
0

# 16

Tycker du enbart ska ge henne torrfoder.
För mycket fett i våran mat + att den är helt närings lös, när maten är tillagad, för en hund.
För i ett bra torrfoder finns det allt en hund behöver.
Vad ger ni för torrfoder, vad heter det?

Mvh TinaH

idisen95
0

#18 jag vet inte riktigt men det är en grön stor påse med en hund på fast ni är det en till också med stora och små kulor mörka och ljusa…