Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etikettagility
Läst 2609 ggr
Blandisfantast
0

Jag behöver tips!

Min bc blandning ÄLSKAR att träna agility, men när det är tävling som gäller, så lunkar han oftast runt halva banan och därefter får han upp farten.

Jag har testat att öka hans motion och bytt foder. Jag är inte ett dugg nervös inför tävlingen, så det kan ju inte ha med hans betènde att göra.

Nu vill jag ha MASSOR av tips för att kanske kunna få fart på honom redan från starten. Ibland fungera det LITE bättre om jag startar med han, ist för att sätta han och jag själv går en bit framåt, men det är inte ofta som det hjälper.

Snälla, dränk mig med tips!!!

Cerrolyn
0

Gör du någon skillnad när det är träning och tävling som kan göra honom osäker? Eller är det allt folk som kanske stör honom?

**MVH Cerrolyn

Yessica
0

Det låter nästan som att han tycker det är obehagligt. Det är lättare att veta lite om det som #1 undrar :) Det är lättare att ge tips då :)

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

India
0

Belönar du ofta när du tränar? Du kanske behöver vänja honom vid att vänta längre på belöningen. Eller är det kanske så att du ändrar dig mycket när det är tävling, tex pga nerver. Det kan också bero på din handling, att han blir osäker på vart ni ska. Låt honom aldrig någonsin få veta om det blir fel på banan utan kör bara på och låtsas att allt var fantastisktSkrattande. Det kan vara hans självförtoende som brister. En agilityhund måste våga ta för sig och därför är ordet "nej" bannlyst! Lycka till.

Cerrolyn
0

BTW

Alla säger att "nej" är bannlyst på banan. Jag håller inte med.

T ex hunden hoppar över tunnlen, då är ett nej på plats tycker jag. Sedan beror det ju på hur man säger/använder det. JAg har 2 olika typer av "nej" på Ceasar.

**MVH Cerrolyn

India
0

#4 Håller inte med dig. Om hunden hoppar över tunneln beror det antingen på dålig handling eller på felaktig inlärning. Tycker jag!

Men vad betyder BTW?

Blandisfantast
0

#1 nej, jag gör INGEN skillad på träning eller tävling (alltså om vi tränar hela banor). Vissa gånger (även om dom är väldigt få), så är han supersnabb på tävling och jag hinner knappt med han.

Jag har frågat en kille som tävlar i vm och även är domare, varför min hund gör som han gör, men han hade inget bra tips som funkade heller.

Jag har funderat på om jag ska sluta tävla agility med denna hund, men eftersom han ÄLSKAR att träna det och ibland oxå tycker är kul att tävla, så vill jag inte ge upp! detta är 3:e året vi tävlar.

Vi har lyckats ta en pinne i agiltyklassen, då kom vi på 4:e plats och det var runt 70 startande, så hunden kan ju, bara han vill!

Blandisfantast
0

jag använder aldrig ordet nej, på banan, det använder jag faktiskt väldigt sällan överhuvudtaget när jag tränar mina hundar.

India
0

OT. Cerrolyn, jag är så himla nyfiken på vad BTW betyderTungan ute.

India
0

TS: jag hade en katalansk vallhundstik för några år sedan som jag tävlade i lydnad med. Hon vissnade ihop när det var tävlingsdax. Tror hon kände sig pressad av tävlingssituationen. Jag gjorde så att jag gjorde stor sak av hennes prestation, hon fick massor av beröm även om det egentligen kanske inte var så fantastisktFoten i munnen. Detta hjälpte, hon fick det självförtoende hon behövde och det gick bättre och bättre för varje gång vi tävlade. Kanske kan vara något?

Cerrolyn
0

BTW - By The Way = apprå på något helt annat.

Ceasar hade inte fattat hälften om jag inte hade använt nej (som i det läget betyder "nu blev det fel och vi gör om")

Ett mycket bra tips.

**MVH Cerrolyn

India
0

#10 Aha, kunde inte för mitt liv komma på vad det betydde! Misstänkte att det var något på engelska med tanke på W.

Använder man nej i din bemärkelse blir det ju annorlunda än om man har nej som ett förbudsord.

Cerrolyn
0

Det har jag det också, skillnaden är att "Nej" är hårdare och "nej" mjukare.

**MVH Cerrolyn

Blandisfantast
0

# Jag berömmer han mkt. Så fort han gör ngt som är det minsta bra. Men jag är rätt tveksam om det hjälper, SUCK!

India
0

#13 Vad belönar du med? Kanske dax att fundera över vilken typ av belöning som ger mer fart? En extern belöning som ligger och väntar kan ju vara en idé.

Yessica
0

Jag använder aldrig nej vid träning. Det blir bara utebliven belöning och så gör man om. Gör dom samma fel flera gången får man nog tänka till, men mina hundar vill i alla fall göra det man får godis för istället ;D hehe

Ha en bra dag!

India
0

#15 Tänker som du!

Yessica
0

#16 härligt! :)

Ha en bra dag!

Blandisfantast
0

Jag brukar belöna han med olika saker, men oftast med bollar och pipleksaker, då han gillar det bäst! men han får även godis.

Blandisfantast
0

Ingen som har fler tips???

Elmis
0

Ni som nu säger att ni aldrig använder ordet "Nej!" när ni tränar hundar; Vad säger ni om en kanin far upp ur en håla på träningsplanen och eran hund gör ansats till att börja jaga den? På mina hundar är det ett av de första orden jag har lärt dem när de varit valpar och det har gjort att jag kan lita på att de kan vara okopplade i skog och mark för jag kan alltid bryta ett oönskat beteende med ett rappt "Nej!", givetvis följt av beröm när hunden avbryter och kommer till mig.

Cerrolyn
0

Skönt att slippa vara ensam.

**MVH Cerrolyn

India
0

#20 Det har aldrig häntFlört. Skulle det hända skulle jag sannolikt använda "nej". Men jag använder inte nej om hunden tar fel hinder. Jag använder ju "nej" i vardagslydnaden men inte i själva agilityn. Att springa efter en kanin har med vardagslydnaden att göra enligt mig!

Yessica
0

#22 Håller med dig! :) För det har inte med agilityn att göra liksom. Det kommer hon inte förknippa med att agilityn ger nej-ord. :)

Ha en bra dag!

Cerrolyn
0

En intressant fråga.

Ni använder inte nej i agility men hur är det med lydnaden/brukset? Använder ni nej där?

**MVH Cerrolyn

Eriiccaa
0

Jag andvänder ''nej'' när jag träna agility. Leah är så pass tänd så hon bryr blir inte '' osäker '' om jag säger det.
Viggo andvänder jag det inte på då han inte tycker agility är lika roligt som Leah. Visst säger jag inte nej när det är mitt fel att hon gör fel.
Men det är samma sak som folk säger.. Du ska aldrig säga '' nej '' på en lydnads plan. Jag gör det ändå.

[Jemla]
0

Håller med #22 och #23. Jag använder mig av "nej" när vi tränar, men det är endast då han gör något förbjudet i "vardagslydnadsväg", t.ex. tänker dra iväg, nosar eller liknande. Om han tar fel hinder eller gör något annat fel på banan säger jag inte nej, då det är oftast är mitt fel - antingen att jag visar fel eller att jag inte lärt honom det ordentligt. Om vi t.ex. får en vägran framför ett hinder för att jag visar fel så berömmer jag honom ändå, då han ju gjorde som jag sa.

När vi tränar lydnad använder jag mig endast av nej vid samma situationer, t.ex. om han nosar. Jag säger inte nej om han t.ex. sätter sig snett, spottar ut apporten eller tränger, men då får han inte heller någon belöning.

Elmis
0

Ok! Jag har ingen erfarenhet av Agilityträning så där passar jag men vid lydnadsträning har jag skilt på inlärningsfas och kravfas. I inlärningsfasen gäller det att försöka se till att hunden gör det jag önskar av den och gör den inte det är det naturligtvis fel metod jag använder. Där bråkar jag helst inte med hunden. Men när hunden har lärt sig ett moment och vet vad jag förväntar mig av den måsta jag kunna korrigera när den ändå inte gör det, alltså ställa krav där ett nej kan vara rätt ibland men fullständigt fel i andra situationer.

I bruks bråkar jag aldrig med hunden. Det funkar bäst så. Men visst är det svårt att lägga band på sig ibland.

India
0

#26 Du sammanfattade mycket bra hur jag tänker vid lydnadsträningen.

Yessica
0

#24 Jag säger inte nej i lydnaden heller. Bara i sånna situationer som #26 skriver om. Håller med #26 i allt :)

Ha en bra dag!

TinaH
0

varför kan man inte inte vara konsikvent?
Nej är ett nej, oavsett om man tränar eller inte.
Ett fel är ju ett fel.

Jag har en 7 månaders golden valp här hemma, han skulle jag definitivt inte blanda ihop ett nej med olika slags träningar, utan ett nej är ett nej.
Han har jag gått både valpkurs, grunkurs och nu lynadskurs med plus en ren spårkurs.

Jag har en 5årig blandis, där jag har kört agility, lynad och rallylydnad på, och där är ett nej, också ett nej, oavsett vilken gren.

Nä, att inte säga nej, till en hund i alla situationer, är att inte vara konsikvent.

Men efter ett nej, kommer allti ett glatt BRA! om hunden gör rätt!=)

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

India
0

#30 Förstår inte hur du kan tycka att detta har med konsekvens att göra. Ett "nej" betyder alltid just nej, men det betyder inte att man behöver använda det i alla träningssituationer.

TinaH
0

# 31

jasså?
du skriver ju själv att ett nej, är ett nej.

Då är det väll även ett nej när man tränar….Med ett efter följande glatt BRA!
Oavsett om man tränar eller inte.

Mvh TinaH

Yessica
0

#31 håller med dig!

#32 alltså om hunden gör ett fel i utförandet av en grej man tränar kan man ju inte säga nej, hunden förstår inte vad som är felet och nej ska ju vara ett bestraffningsord. Blir det nej för mycket i träningen kommer hunden tappa suget. Det spelar ingen roll hur mycket motivation den har från början. Blir det fel, säg inget och ingen belöning utan bara gör om. Blir det rätt = MASSOR med belöning och beröm, det ska vara julafton för hunden! :D Blir det för många gånger som det blir fel gång efter gång, och då menar jag mer än 2-3ggr. Så bör man tänka till och kanske hjälpa hunden så det blir rätt! Såklart även belöna fast man fått hjälpa till.

Ha en bra dag!

TinaH
0

# 33

Konstigt då att min 5åring inte har tappat suget.
Inte ens min 6månaders som jag "tjatar" NEJ på nästan varje dag =)
Tvärtom, han är tandad till MAX. =)

Ja, jag köper det du säger om gör han fel så får han ett "NEJ!" och inte någon belöning, utan vi gör om gör han rätt, så får han MASSOR med beröm och Godis.

Så kör vi på bägge våra hundar.

Varför fira julafton på en hund som man får hjälpa?

Gör vi tex en platsliggning, Boy reser sig upp och följer efter går jag ta Boy igen, och säger "NEJ!", lägger han ner i gen UTAN GODIS.
Ligger han kvar tiden ut.
Då firar jag han me julafton.
Men inte när jag får gå och lägga om honom.
Skulle de hända 2-3 gånger så skulle jag ALDRIG hjälpa han med Godis någon av gångerna. För då vet han det "jahapp, om jag trilskat så ger sig matte och då får jag godis", och då får han INTE belöning för att han han har gjort rätt, utan fel!

Sedan var det som Cerrolyn skre, det finns 2 ton lägen på nej med.

Mvh TinaH

India
0

#34 Om han reser sig från platsliggningen har du kanske gått för snabbt fram i träningen? Att anse att hunden "trilskas" låter lite hmm gammaldags i mina öron. Mina hundar trilskas inte, de har så hög motiavtion att arbeta med mig. Skulle de sk trilskas så skulle jag ifrågasätta mig själv som tränare. Jag vill ha hundar  som VILL göra rätt.

TinaH
0

trilskas för mig = någon som inte gör som den blivigt tillsagd. så har vi rett ut det.

Vi började redan i valpkursen med platsliggande.

Min tränare har sagt flertalet gånger till mig, inför hela gruppen. "jag har varit instruktör i över 35år, och har sett valpar och hundar i olika genre, men jag har aldrig sett en valp som är så arbetsvillig och vill vara sin förare till lags  så att det lyser riktig glädje om dem när em två tränar".

Så, jag ställer inte för höga krav på min 7månaders valp, han vet va ett nej är, och han vet också vad fel är, och han vet definitivt om att han har varit "julaftons duktig" .

Mvh TinaH

AnneN
0

Blandisfantast, vad gör ni innan ni går in på agilityplanen? Hunden kanske behöver peppas upp lite just innan så att h*n fått uppfarten lite redan då ni kommer till starten?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Cerrolyn
0

Om jag hade tränat Ceasar på så sätt hade vi inte tränat för Eliten idag utan varit kvar i ettan.

#35 & #36

Trilskas för mig är "Jag vet vad du vill att jag ska göra men jag känner inte för det idag". Då kör jag med det värsta straffet Ceasar vet. Träningen slutar, detta är lika med döden för honom och därför trilskas han inte med mig så mycket längre.

Då har inte din instruktör träffat någon retriever innan då det är ett rastypiskt beteende för dem.

Nu läggs denna diskusion ner, vill ni(vi) prata mer om det så sker detta i en annan tråd.

**MVH Cerrolyn

TinaH
0

# 38

han har haft mycket med retriverar och göra, ha haft uppf. =)

Men et är skillnad på hund och hund ,-)

Mvh TinaH

Cerrolyn
0

Annan tråd.

Alla retrievers jag har träffat är sådana.

**MVH Cerrolyn

Blandisfantast
0

Tack för att ni tar eran diskution i en anan tråd!!!

Blandisfantast
0

#37 Jag livar upp han innan vi går in på planen, men så fort han kommer in så tappar han oftast gnistan och tar sig runt typ halva planen i snigelfart och när vi har passerat halva planen så vaknar i regel till och får en himla fart…

Yessica
0

#41 ber som hemskt mycket om ursäkt för den dumma trådkapningen :( Det känns inte rätt att diskutera hur vi belönar våra hundar här, då det  inte ens hör till ämnet. Förlåt från min sida i alla fall. :)

Ha en bra dag!

AnneN
0

#42 kan det vara så att du själv tappar lite fart eller reagerar på något sätt i början av banan och att hunden därför tappar fart då den känner av din sinnesstämning och läser av dig?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

India
0

Tycker det var kul med lite "drag" i diskussionen! Men onekligen frångick vi frågeställningen. TS det var en svår nöt att knäcka det härObestämd.

[Jemla]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#42 Om det är just i starten han har dålig fart så har jag ett tips som kan fungera för vissa, som jag kör/har kört på mina hundar om de inte riktigt varit "på g" i starten. Det som är viktigt då är att man har en hund som inte har tendenser till att tjuvstarta utan snällt stannar kvar som den ska, annars lär man snart ha stora problem. Det går ut på att låta hunden "tro" att den tjuvstartar.

Du sätter/ställer/lägger hunden i starten och går bara en liten bit framåt. Där gör du sedan ett par "tendenser till att starta" (dvs retar hunden) så att du ser att det rycker lite i hunden, sen helt plötsligt ropar du "kör", "varsågod", "kom-hopp" eller något annat och springer själv på framåt i full fart. Det har iaf funkat för att få mina hundar att tagga till lite extra och ingen av mina hundar har ännu (*peppar peppar*) tjuvstartat på tävling. Glad

Blandisfantast
0

#46 Tyvär funkar det inte på min Teddy, Suck!

Blandisfantast
0

#44 Tror inte att det är jag som gör ngt konstigt i starten. Jag kör ju agility med min Snuffan oxå (hon tävlar i smallklassen). Henne har jag inga problem med. Jag vet ju såklart att dom är olika känslig!

Cerrolyn
0

En tanke.

Ställ upp honom vid starten och placera hans favorit hinder först. När han är halvvägs över kastar du favorit leksaken framåt som belöning.

**MVH Cerrolyn

[Jemla]
0

#46 Han blir inte heller mer taggad om han får ligga precis steget före dig? Att du springer "efter" och pushar på honom?

Blandisfantast
0

#49 Träningen har jag inget problem med, då speedar han på ut av bara den…

Blandisfantast
0

#50 TYVÄR, så funkar inte det heller…

Maddepadde
0

Varför ska vi bli besvikna och ge hunden skäll när det är vårat fel?

Att hunden tar fel hinder är ingen annans fel än förarens. Våra hundar gör aldrig något för att provocera eller förarga oss. Hundar VILL göra som vi säger, men det är inte alltid som det går ihop i språket mellan hund och människa.

Jag använder inte "nej" i träning som ett "Nej - Låt bli" utan när det blir fel så kör jag med "Nej det var fel" eller "Felfel". Min hund lärde sig "Fel" väldigt snabbt. Något som är ännu viktigare är mitt tonläge. "Felfel" säger jag i ett glatt tonläge som fortfarande uppmuntrar hunden till dess försök att lyda mig.

Kan ju själv tänka mig hur det skulle bli i skolan om min mattelärare varje gång jag gjorde fel röt "Nej!". Det är ju så mycket trevligare när hon säger "Det var fel, här gick det inte så bra" och så visar hon.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Blandisfantast
0

Jag är glad!!!

Idag tävlade jag sista tävlingen för säsongen och idag hade minsann Teddy fart i alla 4 loppen.

Vet inte varför han hade det idag, men det var 3 saker som kan ha spelat in.

1: HAn fick INGEN frukost i morse (annars han han fått halv ranson, den morgonen han ska tävla.

2:Jag hade korv som godis (annars brukar jag ha köpt hundgodis eller blodpudding)

3: När jag kampa med bollen med han, så lät jag han vinna nästan varje gång, så han skulle få bra självförtroende. Tidigare har jag kampat ett tag och sedan sagt loss och han har släppt och fått godis.

Nu ska jag bara komma ihåg dessa sakerna till nästa säsong börjar. Jag är ju inte säker om det är pga dessa sakerna som gjorde han ville springa idag, men det är ju helt klart värt att pröva igen!!!

Nu undrar ni kanske hur det gick! I klass 1 hopp kom vi på 4.e plats och i agility 1 kom vi på 5:e plats. Så vi fick 2 rósetter med oss hem! JIPPI!!!

Cerrolyn
0

Stort grattis. Kör dessa 3 saker nästa gång och alla gånger där efter om det funkar.

**MVH Cerrolyn

India
0

Grattis, du kanske har hittat "nyckeln"!

Yessica
0

#54 GRATTIS! Skriv ner det som KAN ha spelat in då, och prova det nästa gång ni tävlar. Fick ni pinnar också? :D

Ha en bra dag!

[Jemla]
0

#54 Grattis! Du kanske har hittat den hemliga nyckeln då! Glad

Blandisfantast
0

Tyvär inga pinnar, då det var en inoff tävling, men spelar ingen roll för mig, ännu!

Yessica
0

#59 Okej :) Näe det är klart, men hade ju varit en kul extra liten belöning liksom. Hihi. Grattis igen! :)

Ha en bra dag!