När hunden gör fel.
**Hur gör ni egentligen när hunden gör fel?
**Om du till exempel ska träna agility och ska köra däcket. Din hund hoppar genom ramen istället för att hoppa däcket, hur reagerar du?
Säger du NEJ! och gör om?
Sänker du axlarna, säger ingenting och gör om?
Eller om du tränar lydnad, du ska göra ett läggande enligt LK1.
"Fot." och du börjar gå. Efter 7 steg kommenderar du "Ligg" och du ser i ögonvrån att hunden sänker kroppen mot marken. När du vänder tillbaka huvudet inser du att hunden inte alls la sig, den satte sig.
Hur reagerar du?
Säger du NEJ! och gör om?
Sänker du axlarna, säger ingenting och gör om?
Hur gör du egentligen?
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
Däcket:
I samma ögonblick som han hoppar genom ramen så blir det ett "nej". Sedan sätter jag honom nära däcket och få honom att hoppa igenom ca 3 gånger med hjälp innan jag gör om övningen där han fallerade.
Läggandet:
Då jag ser detta först när jag är ca 5-10m från honom och tiden har gått så gör jg så här. Säger "nej" med min nu-blev-det-fel-och-vi-gör-om röst dvs den är inte alls hård. Lägger honom där jag står, gå fram och belönar för att han ligger. Gör om övningen där jag efter kommandot tar ett steg åt höger (för att komma ur poss) och belönar massor när han lägger sig.
**MVH Cerrolyn
Okej, intressant att höra :)
Men börja grina då!

jag ignorerar felet och gör bara om det direkt :)

Tycker att jag inte kan ge något svar för det beror på hur hunden är för dagen, vad den kan, inlärningn eller ej, vilken hund jag tränar vilka egenskaper den har och hur just den hunden fungerar…
Lite rörigt kanske men tycker inte man kan säga rätt upp och ner hur jag gör just då… det vet jag kanske inte alltid
Det tycker jag absolut att man faktiskt visst kan. Speciellt om man talar utifrån där man är idag. Men det är min åsikt.
Men börja grina då!

Däcket:
Sting kan ju det och hoppar alltid rätt igenom det. Men OM OM OM hon nu skulle få för sig att hoppa igenom ramen skulle det inte bli ett nej, utan vi går bara tillbaka, med utebliven belöning och gör om. Blir det rätt = massor med beröm, blir det fel igen hjälper jag till så hon gör rätt. Samma sak skulle jag göra med Pippi när hon ska lära sig det. Använder inte nej, utan kör med utebliven belöning och om det blir rätt massor med belöning blir det fel så hjälper jag hunden :)
Läggandet:
Om jag ser det först efter att jag gått en bit så säger jag bara ligg där jag står, fast endast till Sting, då hon kan det. Går tillbaka och belönar läggandet, inget jättebelönande utan typ ett lugnt bra och en godis. Gör om, och förhoppningsvis lägger hon sig ;) hehe. Jag tränar mycket ställande, läggande och sättande - för att hon ska skilja på orden och inte bara ta något som känns bra. Men om hon inte skulle lägga henne skulle jag nog hjälpa henne med att sakta ner lite. Men eftersom jag tränar det ofta har jag börjat få snabba lägganden :)
Med Pippi har jag fått hjälpa henne med att visa att hon ska lägga sig. Men hon blir duktigare och duktigare att lägga sig själv. Lägger hon sig inte så gör vi bara om, blir det fel då med så hjälper jag henne. Så det minste möjliga fel"procent" i träningen :)
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Däcket: det beror på om jag har en hund som har lärt sig däcket ordentligt eller inte.
* Om jag har en nybörjarhund som hoppar genom ramen tar jag om däcket men ser då till att hunden inte kan misslyckas, t.ex. genom att visa övertydligt vad hunden ska göra eller ställa upp något hjälpmedel som gör att det inte går att hoppa genom ramen (hörnpinnarna till långhoppet fungerar alldeles utmärkt). Sen massor med beröm när hunden hoppar genom däcket. Detta har fungerat på många hundar som snabbt har lärt sig vad det är de ska göra, och sen har det inte varit några som helst problem att visa mindre och mindre och ta bort ev. hjälpmedel.
* Med en hund som jag vet kan däcket, t.ex. Felix skulle jag fundera på anledningen till att han hoppar genom ramen, kan det vara jag som visat dåligt? Jag satt och studerade detta på en bana i Eskilstuna, för bland de förare som valde att gå på höger sida (det såg ut som så att det var ett hopphinder och sen 90 grader sväng till vänster mot däcket) så var det många hundar som hoppade genom ramen och de blev sura på sina hundar. Men framförallt för de snabba hundarna innebar den här handlingen att många av förarna skickade sina hundar på däcket i en vinkel där det skulle vara totalt omöjligt för hunden att kunna ta sig igenom däcket och därmed vart de tvungna att hoppa genom ramen. Så det är viktigt att tänka på att ge hunden en rak ansats mot däcket…
Men om Felix av någon annan anledning skulle hoppa genom ramen, skulle jag inte säga nej utan det skulle nog bli ett förvånat "hördu" och sen ta om däcket, dvs det enda "straffet" blir att han inte får fortsätta på nästa hinder.
Läggandet: Säger kanske "hoppsan", gör om och ser till att hunden lyckas (gör det enklare) och berömmer massor. Om han inte lägger sig har jag gjort det svårare än vad han klarar av eller så har han inte lyssnat ordentligt. Om så är fallet ser jag till att ha hans uppmärksamhet nästa gång.