Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etikett: resultat
Läst 1231 ggr
TinaH
0

Boys första Utställning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi hade redan packat bilen kvällen innan, för att resa dem HELA 5 långa milen till Hässleholm.
Jag sa till gubben redan innan att vi går upp tidigt och kommer iväg tills dem öppnar portarna hal 8, å får vi bra plats vid ringen.

Sagt oh gjort vi var på plats och hade byggt komposter hage och buren var på plats och våra stolar samt bägge hundarna och då var klockan 8.

Så frågade gubben mig….
När börjar det och när ställer du ungefär…jag trode han skulle få "krupp-anfall" när jag berättade det…..tävlningarna börjar nio och jag ställer nog runt 11/12-tiden….

Men det gick bra och vi var ute och gick med vpra egna och tittade på utställningen och tiden gick.

Så vart det vår klass tur, sista gruppen i denna ringen.
då var klockan runt halv 1.

Boy, han försökte och uppföra sig på sitt lilla egna sätt, genom att "städa upp" allt kvar glömt godis på backen…Kunde inte stå så dommaren kune känna igenom honom…(Just nu ville jag bara dra ut pluppen ur badkaret och försvinna) men han sprang, och uppförde sig i alla fall lite i ringen….detta var vår gemensamma första utställning.

Dommaren tittade på alla hundar igen och sa:

"jag vill att din hund, och tittade på Boy, ska vinna, men jag kan tyvärr inte sätta honom som 1a pga av att han inte har mer ringträning. Så det blir orättvist mot dem andra, men han har bästa extriörena och vinklarna i gruppen och hur mycket jag än vill att han ska gå vidare, så kan jag inte detta, tyvärr…"

Men detta köpte jag direkt, för det var ju våran första utställning.
(OK blanis i Björklinge vanna han ju, men den räknar inte jag efter som jag hade handler då.)

Kritiken blev:
Vackert maskulint huvud, med fina öron o vackra ögon.
Bra nos och korrekt bett.
Fin hals stark rygg.
Bra förbröst och bröst djup.
Passande benstomme.
Fina tassar.
Rör sig utmärkt från alla håll.
Bra päls.
Behöver ring träning!!

Priserna blev följande:
2a i klassen
HP (Heders Pris)
3a som bästa hane

Jag åkte hem och var överlycklig!
För att vara  vår första utställning, och ha en "flams o trams", med sig i ringen, som praktiserae som "godis städare", så är jag RIKTIG NÖJD!
Dommaren ville värkligen att vi skulle vinna, för hon gillade honom av hela sitt hjärta, men så var et etta me ringträningen.
Men jag köper detta, jag är nöjd.
Dommaren gillade hans mörka rag i ögonen och öronen och vinklarna och extriörena. Samt hela hunden.

Boy fick ett STORT RÅTT OXBEN på kvällen, men han var så trött så han somnade med benet som huvvekudde! =)

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

India
0

Vad fin han är. Lite ringträning nu då så tar ni det nästa gång!

TinaH
0

Tack! =)
Japp detta gav mig blodad tand! =)
Men jag är helnöjd i alola fall, alla valp utställningar är ju Inoff. :-)

Mvh TinaH

Yessica
0

Vad roligt! :) Men en fråga bara, hur kunde han bli 3e bästa hane? Det kanske inte var en skk/sbk utställning eller vanlig inoff?

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

TinaH
0

Varför skulle han inte kunna få det?
Detta var en SKK utställning, och alla valputställningar är inoff tills em fyller 1år

Här har du en länk till utställningen

Mvh TinaH

Yessica
0

#4 Okej. Fast det där är ingen SKK utställning, SKK har bara officiella. Det är Nordskånska Kennelklubbens utställning, det är inte samma som SKK (Svenska Kennelklubben). Nordskånska Kennelklubben är en av Sveriges alla länsklubbar. :) Dom kan ha inofficiella klasser, då kan dom välja hur dom vill dela in åldergrupperna. Jag ska själv ställa min hund på en liknande utställning fast som Uppsala läns Kennelklubb arrangerar. Då har dom också samma åldersindelningar. Pippi som är uppe i juniorklass när utställningen är kommer ställas i 9-12 mån.

Men valp är upp till 9 mån. Sen junior from 9 mån till 15 mån. Ja, alla valpklasser är inofficiella klasser även på officiella utställningar.

Varför han inte skulle kunna bli 3e bästa hane är för att i valpklass bedöms hundarna endast i konkurrens. Du sa att han blev 2a i sin klass med Hp (och då antar jag i valpklass för hanar eftersom du skrev ovan att alla valputställnigar är inoff…). Eftersom han blev 2a i sin klass är det egentligen slut för honom där. Om han hade blivit 1a i sin klass, och fått Hp hade han fått möta bästa tiken med Hp. Då tävlar dom om BIR och BIM. Den som sedan blir BIR får tävla vidare i finalerna.

Från och med juniorklass så kan hundarna få CK. Men först bedöms dom individuellt, till skillnad från valpklassen där det är konkurrens på en gång. Får hunden ett 1a pris i kvalitet så tävlar dom vidare i konkurrensen, och dom hundar som får CK i konkurrensen får vara med och tävla mot alla andra hanar/tikar (beroende på vilket kön ens egen hund är) om att bli bästa hane/tik.

Man måste alltså få ett CK för att få tävla i bästa hane/tik-"klassen". Valparna 4-6mån plus 6-9mån tävlar för sig själv, dom möter aldrig dom vuxna.

Hängde du med, jag hoppas det inte blev snurrigt. Det är bara att fråga annars, försöker bara hjälpa. :)

Ha en bra dag!

TinaH
0

Jag har talat me en tjejj som springer på utställningar var o varannan vecka (Unkas o min "hund-mentor" Flört)

Hon säger så här:

alla som erhåller HP kan ju gå vidare till bästa hanhundklass på INOFF!! utställningar.

på en OFF utställning innebär HP att det är slut för hunden, den är lovande, men den är inte fin nog för CK.

så även om du placerar dig som 1.a placering med HP i juniorklassen, kommer du inte att tävla om bästa hanhund på en officiell utställning.

då krävs ett CK för att få vara med i bästa hanhundsklassen.

på inoff däremot, finns inte CK, utan bara HP.. därför gör det att HP är "inträdesbiljetten" till att få vara med i bästa hanhundsklass

Hade domaren endast delat ut ett HP i klassen, då hade det varit slut för honom.. men han var lovande nog för HP och därför får han lov att gå vidare ÄVEN om han placerat sig sist.. det är biljetten s as.

om han blivit 1.a i sin klass med HP kommer han inte automatiskt att möta bästa tiken med HP, eftersom det krävs att han blir 1.a bästa hanhund för att han ska få möta (1.a bästa tiken med HP, som vunnit även tikklassen.

Om han hade blivit 1a i sin klass, och fått Hp hade han fått möta bästa tiken med Hp - hon skrev detta.. det stämmer alltså inte…

för hade han blivit 1.a i klassen så hade ju chansen för att bli bästa hane funnits.. men det innebär ju inte att man vinner, bara för att chansen finnsFlört

Boy är bara 6månader.

Mvh TinaH

Cerrolyn
0

Stort grattis

**MVH Cerrolyn

TinaH
0

TACK! =)

Mvh TinaH

Yessica
0

#6 Nu hänger jag ärligt talat inte alls med på hur du menar. Bara på det där med att på officiell utställning att man från och med juniorklass måste få ett CK i konkurrensbedömningen innan man får tävla vidare om bästa hane/tik. Nej det finns inte CK på inofficiella utställningar, och där innebär det att om man får Hp i konkurrensbedömningen från juniorklass att man tävlar vidare om bästa hane/tik. Men det gäller också från och med junior-klass även på inofficiella utställningar. Valparna är liksom för sig, dom tävlar aldrig om bästa hane/tik tillsammans med dom vuxna hanarna/tikarna. Citerar dig nu:

"Om han blivit 1.a i sin klass med HP kommer han inte automatiskt att möta bästa tiken med HP, eftersom det krävs att han blir 1.a bästa hanhund för att han ska få möta (1.a bästa tiken med HP, som vunnit även tikklassen.

Om han hade blivit 1a i sin klass, och fått Hp hade han fått möta bästa tiken med Hp - hon skrev detta.. det stämmer alltså inte…"

Du säger ju emot dig i precis det du skrev innan :S I alla fall så är det såhär i valpklass att bäst placerade hane med Hp och bäst placerade tik med Hp möter varandra för att göra upp om BIR och BIM-valp! Valpar kommer aldrig till bästa hanhunds/tik-klass. För hanarna och tikarna bedöms först var för sig och då direkt i konkurrens (ingen kvalitetsbedömning innan). Det är bara att läsa reglerna för utställning på skk's hemsida. :)

Ha en bra dag!

TinaH
0

varför utgår du ifrån att det fann en valpklass, när et fanns 3??

men hela grejen går ut på att du hela tiden utgår ifrån att det finns EN ENDA VALPKLASS,

du utgår ifrån att klassvinnande valp med HP därför blir BIR eller BIM.. men på vissa större valputställningar förekommer grupperingar och DÅ kan de välja att göra en klass, typ bästa hane/tik - dock borde den kanske hellre rimligen kallas bästa hanvalp/tikvalp klass.. för precis som du säger så möter ju aldrig en valp en vuxen.

Det var ju DU som skrev att om den fått 1.a i sin klass med HP hade den fått möta bästa tiken med HP, och jag som säger att det inte stämmer när det finns åldersrelaterade uppdelningar.

men det stämmer normalt sett, på vanliga utställningar, där det endats förekommer en enda valpklass. Men inte i detta fallet, så det var 3 klasser.

Mvh TinaH

Yessica
0

#11 Jag tänkte inte på att det var 3 valpklasser. Då stämmer det ju säkert. Då har jag missförstått det. Men hur går bästa hanvalp/tikvalp klass till då? Jag blir alldeles snurrig. Haha.

Förlåt för missförståndet.

Ha en bra dag!

Eriiccaa
0

11# Jag har också fått för mej att valpar inte blir placerade bästa hanvalp / tikvalp.
Det kanske bara är vi som är ute och cycklar xD

Yessica
0

#12 skönt att jag inte är ensam ;D Haha. Vi verkar vara ute och cykla båda två då ;) Alltså dom blir ju placerad typ 2a bästa tikvalp men det är ju i sin klass. Sen är det slut där, så som jag fattat det som.

Ha en bra dag!

TinaH
0

# 13

ja, om det är en klass, inte fler klasser.

Mvh TinaH

Yessica
0

#14 Men hur funkar det om det är 4-6mån och 6-9mån då?

Ha en bra dag!

TinaH
0

# 15 antingen kan arrangören göra så att det är endast en BIR och en BIM, så ställs ju vackraste tik/hane ur 4-6 månader mot vackaste tik/hane ur 6-9 månader mot varandra och den finaste blir då BIR eller BIM när den tävlar emot tiken.

då blir det totalt endast en BIR och en BIM.

(så som ovan skede på denna utställning)

eller kan man göra så att det finns en BIR och en BIM i 4-6 månader och en i 6-9 månader, dv s två separata bäst i rasen valp.. eller gör man den gemensam.

Mvh TinaH

Yessica
0

Okej. Kanske hänger med ;D haha

Ha en bra dag!

TinaH
0

# 17

Så bra! ,-)