Freestyle
Vilka håller på med freestyle? Hur länge har ni gjort det? Filmer? Bilder? Hur går det?
Jag vill tävla i det med min valp (4 månader än så länge) och vi har börjat träna. Han kan de vanliga kommandona (sitt, ligg, stå, tass, andra tassen) och även pussas, "gå hem", gå fint - lättsam fot på höger sida och lite annat smått och gott.
Vi har nu också börjat lite med de klassiska freestyle-momenten som vi leker kring :) Han kan snurra, spinn och även gå slalom 5-7 passager (utan kommando än) och även cirkla kring både höger och vänster ben - utan muntligt kommando, jag böjer knät för att visa vilket ben han ska cirkla runt.
Det går jättebra och det är superkul! Hoppas vi kan tävla nästa år :)
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Kul att det går så bra. Lycka till
(Nej jag håller inte på med freestyle)
**MVH Cerrolyn

Kul att det går så bra med en så ung hund.
Jag har väl funderat på om jag ska försöka mig på att tävla med Sting någongång. :P Hon kan massa grejor, men att sätta ihop program - näe där tare stopp :P
Pippi har jag inte tränat så mycket trix med faktiskt. Hon har innan varit så omotiverad till träning alls, men börjar tycka det är kul nu, hon blir snart 7 mån :) Men hon kan lite grundläggande vardagslydnad :)
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Jag & Linus har tävlat en gång för skojs skull. Får se om jag och Felix startar om några år eller nåt…
Kul att det går så bra och lycka till! 

Jag är också jätte intresserad av freestyle med min sheltie Zigge :)
Kul att det gått så bra hittills. Hade en fundering bara…. Vrf lära fot på höger ?
Mvh Ellenfyrkant
#4: För att jag vill att han ska kunna gå fot på både höger och vänster sida ;-)

#5 Okej, så vad andvänder du för ord när han ska gå på vänster? Antar att du inte andvänder samma kommando till bägge?
Mvh Ellenfyrkant
#6: Hittils har vi kört rätt kravlöst på höger, han måste inte gå i exakt position och vi har ingen "ingång" utan han får ta sig dit precis hur han vill. Använder "gå fint". Då går han i ganska fin position med ögonkontakt i kanske 10 steg innan det blir svårt att hålla koncentrationen, lilla killen :) Började med det kommandot när han var ca 9 veckor för att han skulle kunna gå förbi hundar och människor (lös) fint :) Går väldigt bra. Vi har inte utvecklat det bara, enbart ökat stegen.
Byter antagligen kommando när vi sätter krav, att det ska vara en snygg position. Eller så finslipar vi det jag har :)
För vänster sida har jag tänkt att använda "fot" iaf. Vi har inte börjat där än. Nej, inte samma kommando för olika sidor :)

#7 Jaha då tror jag att jag missuppfattade, du andvänder alltså inte kommandot 'fot' när han saka gå på högersidan ;) ?
Mvh Ellenfyrkant
#8: Nej, vi har ett annat kommando på andra sidan :)
jag har hållt på lite smått med min jämthund, vi gör ju abra de på skoj, för hon älskar de värkligen!
vi kör på slalom mkt vi! hoppa lite lätt över benen :) hoppa genom armarna och sitt, vill lära henen att backa och snurra :)
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower