Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etiketter: lydnadtävlingslydnad
Läst 1432 ggr
[Malin3033]
0

Läggande under gång

Hej!

Har lite funderingar över hur man lär in lydnadsmomentet "Läggande under gång". Jag vill (och hoppas) att jag och Ronja kan debutera i lydnad till våran men detta moment kan hon ej ännu. Så vill ha massor med tips över hur man lär i läggande under gång!

Sedan har jag en fråga ang. "ställande under gång", om Ronja går fot, jag säger "stanna" och hon står snällt kvar, jag går tio meter och vänder mig sedan om för att gå tillbaka, när jag kommit fram till henne, ska hon sätta sig i utgångsposition då eller ska hon stå kvar?

Har läst igenom artiklarna men hittade inget om det.

Tacksam för svar

Yessica
0

Jag har lärt in läggandet på Sting så att jag saktar in och säger ligg, försöker att inte använda kroppen så mycket, kan blir svårt att träna bort det.

På ställandet under gång ska hon sätta sig efter att tävlingsledaren sagt "sätt hunden". Ett tips är att belöna när hon står kvar när du är tillbaka, och att hon ska stå olika länge innan belöning kommer. När jag tränade med Sting först så gjorde jag liksom så som det är på tävling, och då belönar man ju sättandet. Det slutade med att hon liksom satte sig så fort jag kommit tillbaka. Har börjat belöna att hon står kvar och inte sätter henne. Ibland säger jag såklart sitt, så hon vet att det kommer hända ibland, så hon inte tror det alltid är slut direkt. :)

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Cerrolyn
0

Jag gjode så här till både läggande, sättande och ställande.

Jag hade Ceasar framför mig och backade (han gick mot mig) sa kommandot och visade med kroppen/händerna för snabbt resultat. Sedan sa jag bara kommandot. När det gick bra så började jag gå med att ha honom jämte mig (inget fot kommando) och sa kommandot. Om han inte lydde med en gång så blev det hjälp. När detta funkade så la jag till fot (belönade efter jag tagit 1 - 5 steg från det att jag sagt kommandot). Sedan utökade jag med att bara belöna med rösten och gå vidare mer och mer.

**MVH Cerrolyn