Tävlingshundar iFokus

Tävlingshundar

Etiketter: lydnadtävlingslydnad
Läst 4203 ggr
Boel
0

Hur lösa vänstersvängar?

Är det någon som har en eller flera bra tips på hur jag kan få Ophelia att flytta sin bakdel i vänstersvängar? Hon ''tiltar'' i skallen som jag kallar det. Det jag gör nu är att visa med hela vänsterarmen. Då kan hon röra sig i rätt riktning någelunda bra.

Hon vill baka undan eller så börjar hon gå snettframför för att sedan stå framför mig. Allt för att troligtvis inte behöva flytta bakdelen. Det går troll i just detta moment. Kan tillägga att hon har full ögonkontakt med mig genom detta.

Cerrolyn
0

Lättast hade det varit om (jag i alla fall) man kunde få se på en film hur hon och framför allt du gör. Tänk på att en sådan hjälp som att visa med armen kan bli svår att jobba bort.

Om hunden verkligen har fattat att fot betyder kontakt och att hålla pos så brukar det inte vara några problem med svängarna. Men se till att du går likadant med fötterna varje gång.

**MVH Cerrolyn

Nikkis
0

Håller med #1, visa filmFlört

Min unghund tenderade att göra så ett tag.

Det som fungerade var att helt sonika tränga undan honom i vänster svängar, i början var jag Övertydlig med vad jag ville, vred först med hela överkroppen och sedan svängde, så att Han hann förbereda sig och 'hänga med i svängarna'.

Sedan så gjorde jag också som så att jag satte honom i utgångspos. Och ställde mig snett framför honom eller hur man ska förklara, så att han sedan enbart fick flytta på röven för att komma till fot, hänger du med?

Jag jobbade alltså väldigt mkt med att aktivera baken på honom, eftersom han glömde bort att han hade en bakkärra att hålla ordning på, hehe.

India
0

Tänker lite som #2, hundarna behöver bli medvetna om att de har en bakdel. Prova några olika övningar där hon måste flytta sin bakdel på ett medvetet sätt.

Tina-A
0

Många hundar är helt omedvetna om sin bakkropp ^^ Testa att köra lite bakdelskontrollsövningar kanske? Tex att gå ner i en skål, mindre och mindre så alla 4 tassar måste stå ganska tätt.
Eller att stå med framtassarna på någon slags upphöjning (en stadig upp-och-nervänd bytta? en låg pall?) och öva hunden i att cirkla runt den med framtassarna på. Då får han gå runt med bakbenen åt båda hållen.
Att backa upp för trappor är också en bra bakdelskontrollsövning.

Tänk också på belöningsplaceringen vid fotgående, belöna med vänstra handen på utsidan av hundens vänstra sida.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Nikkis
0

#4 Fast vad hälper dom där övningarna med att hunden i själva fotgåendet håller koll på baken och hänger med i Vänstersvängarna, vara följsam och hålla en annars korrekt position?

Man ska inte träna på att aktivera baken(eller ngt annat) med saker som inte har med själva momentet i sig att göra.

Det där du skrev är mest 'trixt'/tänkt övningar, typ.

India
0

#5 Men det hänger ju ihop! Medvetenheten om bakdelen och vänstersvängarna…..

Cerrolyn
0

Jag håller till viss del med Indra. Om hunden genom olika övningar har tränat att den har en bak så kanske det kan bli lättare i alla ingångar och svängar.

Men det går att få detta utan att träna det också. Utan tvekan.

TS - Hur har det gått?

**MVH Cerrolyn

h00jff
0

#6 Håller fullkomligt med.

Hela linförigheten går ut på att hunden ska hålla korrekt position i förhållande till föraren. För att göra detta krävs ibland att hunden flyttar sig i sidled, ibland att hunden står stilla med frambenen och flyttar bakbenen i sidled och ibland att hela hunden rör sig bakåt. Allt detta kan man lära hunden genom de övningar som #4 nämner.

Min hund har fått mycket bättre position, och har även lärt sig att hitta in till rätt position, efter det att jag har tränat honom i övningar som liknar de som #4 nämner. Jag har också lärt honom backa på plant golv, vi håller nu på att lära oss backa i fotgående.

I vänstersvängen kan hunden behöva göra en "bakdelsvändning" (stå stilla med frambenen och gå med bakbenen åt höger) för att komma i rätt position, eller backa något steg för att komma i rätt position.

Om du inte vill träna bakdelskontroll (vilket enligt mig är det rätta sättet att komma i ordning med problemet) kan du göra lite rundare vänstersvängar och vara noga med att belöna hunden ofta när den befinner sig i korrekt position. Därefter gör du snävare och snävare vänstersvängar, tills dess att hunden klarar av en 90-graders vinkel. Belöna hela tiden I SVÄNGEN, när hunden är i korrekt position, inte efter svängen.

Cerrolyn
0

Jag har inte tränat bakdelen på så sätt som ni beskriver då han har lätt hittat det själv. Så det behöver inte vara ända sättet (vet att du skrev "enligt mig" och självklart har man rätt till sina egna åsikter). Det jag vill få fram är att olika metoder passar olika hundar/förare. Men så som du tipsar om är ett bra sätt, ett annat är att först torrgå för att få in hur du ska gå i svängarna och sedan när detta sitter så gör man samma sak med hunden fast mycket saktare.

**MVH Cerrolyn

India
0

#9 Torrgå har jag ägnat mig en hel del åt. Det är bra att vara konsekvent med sin fötter sas. Jag är ingen dansör så det kostar på lite att hålla ordning på fötterna för en annan!Flört

Cerrolyn
0

Hihi det menar du inte…

**MVH Cerrolyn

India
0

Ett tips om det känns larvigt att torrgå; ta en hund som inte skall tävla lydnad, muta med köttbullar och koncentrera dig på dina fötter.

Cerrolyn
0

Helst ska man gå utan hund…

**MVH Cerrolyn

India
0

#13 Såklart!

Tina-A
0

#5: Nej, det är inte "trix".

Det är för att hunden ska bygga upp en medvetenhet om att den kan röra bakkroppen (och muskler?). När de inser att "ah, jag kan röra bara bakbenen. jag kan också röra enbart vänstra benet och enbart högra benet" kommer detta hjälpa dig i träningen med hundens position.

Den kommer då bli medveten om att den KAN och förstår HUR man rör bakkroppen på ett smidigt sätt för att hamna i position.

Allt hänger ihop.

Cerrolyn
0

Man kan få hunden till att vara med mer med baken genom att bara befästa "oavsett vad jag gör så ska du hålla positionen" = verkligen befesta komandot.

Vårt fria följ blev sämre när jag började med dessa övningarna, han "tappade2 baken istället. Lite synd då han var duktig innan. Men nu är vi tillbaka där vi var. Så jag kommer aldrig mer köra sådant.

**MVH Cerrolyn

Nikkis
0

På vilket sätt hjälper det (positionen) att hunden Vet om att den kan Bara röra vänster eller höger bakben?

Nej jag står fast vid att man ska träna på position, bakkärre medvetenhet osv i sambant med fotgåendet.

HUR vet hunden genom att hemma i vardagsrummet så kan den sticka in fötterna i en skål och stå som en bergsget och sedan 'veta' att vi har användning för det när vi sedan går ut på plan och kör fot?

(Sorry om det vart lite luddigt nu, jag lider av sömnbrist…)

h00jff
0

#17 Sjävklart ska man träna i fotposition också! Men det är mycket lättare att först lära hunden ett beteende (exempelvis att flytta bakbenen sidledes eller backa) och sedan göra samma sak i fotposition.

När jag tränar exempelvis ingångar till fotposition, så kan jag först träna på att han står med frambenen på en pall och flyttar bakbenen runt pallen. Därefter kan jag antingen träna ingång när han fortfarande står kvar med frambenen på pallen (jag ställer mig så att han har möjlighet att hamna i bra position), eller så tar jag bort pallen direkt och låter honom hitta rätt position med hjälp av det kroppsminne (dvs flytta bakbenen sidledes) som han precis tränat på. Detta gör jag alltså under samma träningspass (förutsatt att han tidigare lärt sig att snurra runt pallen), och i direkt anslutning till varandra. Väldigt effektivt kan jag säga! :o)

… jag tränar inte bara fotgående/position på appellplanen, jag tränar det också i köket!

India
0

#18 Vet andra, väldigt duktiga (enl mig!) hundförare som gör precis så. Har fundrat på att pröva själv med India.

Cerrolyn
0

Jag har både sett träningssättet och sett resultatet så jag vet att det funkar. Men samtidigt så blir det ett extra moment att lära hunden.

Jag tränar också innomhus…

**MVH Cerrolyn

Tina-A
0

#17: Självklart ska du öva massa på fotposition också.

Men jag vet att många upplever det som svårare för hunden att hitta position när hunden inte vet om att den har 2 bakben också och inte har någon kontroll över sin bakkropp. Det blir svårt för hunden att röra bakdelen på ett bra sätt och lyckas inte hamna rätt. Den kämpar med framtassarna och flyttar bakdelen utan kontroll men lyckas inte riktigt.

Är den väl medveten om sin bak kan den ta hjälp av det och med mer kontroll över sin kropp hamna i position. Vet hunden vad som önskas men inte kan komma in rätt pga att den inte kan kontrollera bakdelen som man önskar kan det ändå bli problem, även fast hunden vet vad du vill att den ska göra.

Men iaf.. Min poäng är att tränar du fotposition med en hund som galant kan styra och kontrollera sin bakdel är chansen stor att positionen blir fin och att hunden lyckas styra in bakdelen där du vill ha den, så länge den vet vilken position som är önskvärd.

Dock verkar det ju inte vara det ultimata för alla, läs#16 så ser du att det inte fungerade för dom. Men jag har hört väldigt många som haft lyckad träning på detta sätt.

Tina-A
0

Tror jag läst någonstans om en metod som gick ut på att binda ett.. bandage? på något sätt på hundens korpp…. Som ett X över ryggen och framför bogen och över baken på något sätt. Har för mig att hunden på så sätt kunde känna vad bakkroppen höll på med och fick en fin position av det. Minns dock inte exakt.

Cerrolyn
0

Jag har en kompis som har testat det men glömt att fråga hur det gick.

**MVH Cerrolyn