Att välja inriktning
Funderar lite på det här med att välja inriktning med sin valp/hund. På ett sätt vill jag hålla på med flera saker men på ett annat sätt kan jag tänka att man borde satsa på en gren och göra den ordentligt om ni förstår vad jag menar. Vallningen är självklar men sedan slits jag lite mellan tävlingslydnad och agility. Kommer säkerligen att ägna mig åt båda men vilken gren skall jag satsa på med India? Hur tänker ni andra? Har ni valt en inriktning eller kör ni på bred front? Berätta!
Eftersom jag tycker att agility är det roligaste är det det jag kör mest och prioriterar först. Vid sidan av har jag med Felix kört viltspår och lite utställning. Kommer att starta lydnad så småningom och kanske längre fram i tiden börja träna/tävla bruks.
Med Linus har jag kört agility, lydnad, viltspår, utställning, freestyle och junior handling. (Provade på lite allt möjligt med Linus när vi inte kunde tävla agility längre). Tycker inte att det är några problem med att köra flera olika grenar så länge jag vet i vilken ordning jag prioriterar dem. Just nu med Felix så är det 1. agility 2. lydnad 3. allt annat
Själv tycker jag att det är svårt att satsa stenhårt på flera grenar samtidigt, men det kanske är för att jag inte hinner träna tillräckligt mycket. Så för min del har det blivit att jag mest satsar på en eller två grenar åt gången (medan jag kanske kört något mer lite grann vid sidan av).
Så här prioriterar jag:
1. Vardagslydnad (ett måste för att hunden ska funka i vardagen).
2. Tävlingslydnad (jag tycker att det är kul, men det var inte därför det blev så utan för att lydnaden behövs/krävs i alla andra grenar på ett eller annat sätt).
3. Brukssök (vi har precis börjat här, men det är kul).
4. Bruksspår, agility, rallylydnad (delar sista prioriteringsplatsen då man ska ha lite lekis ibland också
Bruksspåret hamnar här just nu då jag inte få ordning på Ceasars spår då han slarvar för mycket. När det funkar åker agility och rally ner till nr 5).
**MVH Cerrolyn

#1 Ganska brett med andra ord, vilket är superkul….
#2 Som du säger lydnaden krävs för andra grenar. Men man har ju tex mer glädje av just tävlingslydnaden i bruksgrenarna än i agilityn. Där krävs såklart också lydnad men av ett annat slag.
Hmm…..
När jag började så hade jag inga tankar alls på agilityn, men det finns så mycket man kan hämta från olika grenar som man kan ha användning av i den eller de grenar man prioriterar mest.
**MVH Cerrolyn

Jag håller ju på med agility för fullt men längtar så efter att få tävla i lydnad för det är så himla kul!

# javisst gör det de, men jag funderar på om man borde gå in lite hårdare för just en grej! Det är ju en fråga om prioritering och tid.
#7 Ja såklart man ska hinna med det oxå ju. Du kan inte göra som så då att du satsar på att tävla lydnad när det inte är agilitysäsong? Spånar lite bara. 
låter som en kanon ide
**MVH Cerrolyn

#8 det lät ju bra! :) Jag varvar lydnad och agility :)
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

man kan ju börja tävla lydnad tidigare än agility också så jag tänkte satsa på att komma till start nästa vår

Låter som en bra idé :) Jag har planer på Pippi att vi startar lydnad så fort hon får (A) Vi får se hur jag lyckas ;D haha. Sen om hon har fria höfter ska hon få prova agilityn. Sen får vi se vad det blir av henne. Sånt vet man ju aldrig.
Ha en bra dag!

#12 Nej, man vet ju aldrig….Det är mycket som skall funka!

#13 Precis :)
Ha en bra dag!

Jag har ju inte börjat tävla med Zigge än. Men ett skäl till att jag valde sheltie var att jag var pigg på en agilityhund så det säger sig väl själft ^^, Utställnings är också något jag pysslar med :=)
Mvh Ellenfyrkant
Innan jag skaffade hund hade jag bestämt mig för att det var lydnad och agility jag ville hålla på med, och valde sedan ras. Det blev mycket lydnad under Ronjas (min hund - sheltie) uppväxttid, men när åldern för agility var kommen tog det oss med storm, lydnad blir det ändå, men det är agilityn som hon verkligen brinner för och då ska hon få hålla på med det. :) Eftersom matte tycker att båda sakerna är minst lika roliga (agilityn är ju lite roligare nu eftersom Ronja tycker det är så himla kul!) så fick hon "välja".

Självklart så är vardagslydnaden prio ett. Men efter det så har jag täkt så här inför min valp som kommer våren 09 om allt går som det ska:):
1) Jaktträning. Jag ska ha en golden från jaktlinjer så då tycker jag att jakten är viktigast.
2) Tävlingslydnad. Jag tycker det är roligt med lydnad och med mina nuvarande hundar så är det lydnaden vi hållit på med mest.
3) Bruks. Bruks är kul och kommer att satsa både på rapport och spår, sen får vi se om båda funkar, men kul är det iaf:)
4) Har vi tid över så vore det kul att gå en agilitykurs och sedan lite tävling.
Ja vi har en hel del framför oss som ni ser……..:)
Om du vill träna/tävla i flera grenar är det bra att ha med sig detta från början. Det är jättesvårt att få bort "vänsterfixeringen" på en hund man har tävlat/tränat i lydnad, den dagen man ska börja med agility (jag har provat, så jag vet). Ett tips är alltså att tänka till när man tränar. Man kan faktiskt träna hunden att gå fot på båda sidor (med olika kommandon), utan att det för den saken stör linförigheten, samtidig som man då gynnar agilityträningen. Alternativt börja träna agility samtidigt, och där träna allt från både höger och vänster, samtidigt som man tränar linförighet på vänster sida.

#18 Känner till problemet…det är helt sant som du säger! Jag måste ha detta i åtanke
Hihi här är en till. Men det går som sagt att lära in "sidan" (som ajg har valt att döpa det till) dvs håll dig på högersida.
**MVH Cerrolyn